Festiwal Retroperspektywy 2019!

Festiwal Retroperspektywy 2019!

23.08-01.09.2019
Teatr CHOREA

Zapraszamy na Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2019
Widz / Uczestnik / Współtwórca

23 sierpnia - 1 września
Teatr CHOREA / Łódź

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2019 w tym roku odbędzie w dniach od 23 sierpnia do 1 września w Fabryce Sztuki i Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi.

Bohaterem tegorocznej edycji jest widz, dlatego wybraliśmy propozycje zmieniające jego pozycję z biernego obserwatora na aktywnego odbiorcę, współuczestnika, a nawet współtwórcę wydarzenia artystycznego. W ten sposób nawiązujemy do idei Jerzego Grotowskiego, który w swojej drugiej fazie poszukiwań twórczych chciał znieść podział na widza i aktora, czyniąc wszystkich uczestników równoprawnymi współtwórcami wydarzenia.

Program festiwalu to szerokie spektrum prezentacji artystycznych, aż 30 wydarzeń, a w tym 2 prapemiery, 3 premiery ogólnopolskie i aż 13 łódzkich premier. Jak zawsze zadbaliśmy o międzynarodowy wymiar wydarzenia. Nasze zaproszenie przyjęli artyści i grupy teatralne z USA, Rosji, Wielkiej Brytanii, Ukrainy czy Szwecji. 
Programem nawiążemy także do 15-lecia Teatru CHOREA – organizatora festiwalu.

Więcej szczegółów na: www.retroperspektywy.comfacebook.com/retroperspektywy!

 

więcej

Spektakl "Tragedia Jana" na Zamku Królewskim

Spektakl "Tragedia Jana" na Zamku Królewskim

09.08.2019
Zamek Królewski w Warszawie

Zapraszamy na spektakl „Tragedia Jana”, który odbędzie się w ramach Festiwalu Królewskie Arkady Sztuki, organizowanym przez Zamek Królewski w Warszawie. Spektakl w reżyserii Waldemara Raźniaka stworzony został przez Teatr CHOREA we współpracy z Warszawskim Towarzystwem Scenicznym.

data: 9 sierpnia 2019 (piątek)
godzina: 20:00
miejsce: Zamek Królewski w Warszawie, Arkady Kubickiego
wstęp: wolny, bez konieczności rezerwacji miejsc
więcej informacji:
https://www.zamek-krolewski.pl/krolewskie-arkady-sztuki-2019
https://www.facebook.com/arkadysztuki/

Spektakl "Tragedia Jana" - czyli "Tragedia albo wizerunk Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego" Jakuba Gawatowica

Reżyseria: Waldemar Raźniak
Choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy: Emil Wysocki
Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Daria Szymańska / Joanna Jaworska-Maciaszek, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Producent: Warszawskie Towarzystwo Sceniczne
Współproducenci: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi

W spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa.


Spektakl opowiada biblijną historię Jana Chrzciciela podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Popada on w konflikt z prowadzącym hulaszcze życie Herodem, który przywłaszczył sobie żonę własnego brata. Kluczowym elementem intrygi jest mityczny taniec córki Herodyjady (popularnie zwanej Salome), wskutek którego niepokorny święty pozbawiony zostaje głowy. Jednak u Gawatowica - niczym w średniowiecznym misterium - zło zostaje potępione, a winni niesprawiedliwości - ukarani.

Ten wczesnobarokowy tekst napisany w 1619 roku na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej (dziś na Ukrainie) jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Całość odgrywana niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego z jednej strony zawiera elementy farsy i groteski, z drugiej boskiego lęku i grozy (mysterium tremendum). Żywy i dynamiczny język Gawatowica nie ustępuje mistrzom renesansowej literatury polskiej - Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. W dobie badań nad genami religijności VMAT2, ścierania się systemów ideologicznych i rozwoju sztucznej inteligencji warto zastanowić się nad tym, czy wiara jest w jakikolwiek sposób racjonalna? Skąd się bierze jej moc i czy ważna jest dzisiaj? Co odróżnia postawę ultrareligijną od postawy fanatycznej i jakie kanony wartości można uznać współcześnie za aktualne?

Zabawy jarmarczne, obrzędy i rytuały świąteczne o skomplikowanych korzeniach pogańsko-chrześcijańskich organizowały i nadal organizują rytm funkcjonowania naszej społeczności oraz nadają im sens. Łódzki Teatr CHOREA od lat eksperymentujący z pieśniami, obrzędami i starymi tekstami kultury jest jednym z niewielu zespołów, który może podjąć wyzwanie przywrócenia tego tekstu polskiemu teatrowi.  
 

Spektakl "Tragedia Jana" został zwycięzcą 27 edycji festiwalu Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA 2019 w Toruniu.

Spektakl „Tragedia Jana” został zakwalifikowany do programu "Teatr Polska 2019", organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl "Tragedia Jana" został laureatem Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”.

Spektakl "Tragedia Jana" został wyróżniony przez krytyków teatralnych jako jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu 2018/2019, w ankiecie wrześniowego numeru Miesięcznika Teatr.

Spektakl "Tragedia Jana" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie teatralne na scenie off w sezonie 2018/2019.

Spektakl "Tragedia Jana" bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Klasyka Zywa logo

 

Organizatorzy Konkursu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Festiwal Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” w Opolu

mkidn cmyk          1.it logo          OKT logo OKT

 

więcej

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.