Spektakl "Manifest 1.2" / Festiwal Perspektywy

Spektakl "Manifest 1.2" / Festiwal Perspektywy

29.10.2017
Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na spektakl „Manifest 1.2", Teatru im. Stefana Batorego z Chorzowa, w ramach czwartego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu!

data: 29 października 2017 (niedziela)
godzina: 19:00
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3, budynek C
czas trwania spektaklu: 60 minut 
wiek widzów: od 15 roku życia
bilety: 20 zł ulgowy / 30 zł normalny
rezerwacje:
mailowo: teatrchorea@gmail.com
telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami przedstawienia.


INFORMACJE O SPEKTAKLU:

Tytuł: "Manifest 1.2"
Obsada: Karolina Biedroń, Agata Dromert, Żaneta Górecka, Michalina Hanzel, Katarzyna Hora, Marta Wiśniewska, Maciej Dziaczko 

„Manifest” to połączenie dwóch spektakli - „Manifest” (premiera 2014) i „Manifest 2”/„M2” (premiera 2016) - o bardzo różnej treści, ale bardzo podobnej formie. Decyzja o ich połączeniu zapadła, kiedy stwierdziłyśmy, że chcemy przybliżyć festiwalowej publiczności naszą historię i przemianę, która zaszła na poziomie naszej dojrzałości i świadomości - od momentu zakończenia pracy nad pierwszym spektaklem, powstałym w liceum, w reżyserii Macieja Dziaczki - do momentu samodzielnej reżyserii kolejnego „Manifestu”, osadzonego w zupełnie innym wymiarze znaczeniowym. Obydwa spektakle przedstawiają rzeczywistość w krzywym zwierciadle i zawierają osobiste komentarze każdej z nas, które składają się we wspólny głos. Niektórzy twierdzą, że to nie tylko głos naszej grupy, a nawet głos pokolenia. Ponieważ spektakl bazuje na zupełnie współczesnych nam wydarzeniach, które szybko się zmieniają, dezaktualizują - trudno określić jak wiele treści z premiery zostanie poruszonych w wersji łódzkiej. Gwarantujemy dobrą teatralną jakość, a ponieważ opieramy się na rzeczywistości, spektakl - tak jak ona - będzie słodko-gorzki.

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Teatr im. Stefana Batorego to grupa złożona z absolwentek III-go LO im. Stefana Batorego w Chorzowie. To właśnie liceum nas połączyło i sprzedało teatralnego bakcyla. Od początku traktowałyśmy tę robotę poważnie. Obecnie dalej kształcimy się w tym kierunku, poszukujemy, eksperymentujemy i przede wszystkim - spotykamy się z widzem, z człowiekiem, zacieśniamy więzi. Mówimy o tym co nas boli, denerwuje, śmieszy, czego się boimy, wstydzimy, co uważamy za absurdalne albo totalnie potrzebne. Zawsze z osobistej perspektywy dwudziestokilkulatek. 
Teatr dla nas to swego rodzaju sprzężenie zwrotne - gdyby nas nie połączył, być może nie zaprzyjaźniłybyśmy się, gdybyśmy się jednak nie zaprzyjaźniły - nie wiadomo, czy nasz teatr istniałby dalej. Na scenie próbujemy radzić sobie z rzeczywistością, oswajać otaczający nas świat. Czasem nie wychodzimy spoza naszego mikroświata, coraz częściej zanurzamy się głębiej, a najczęściej łączymy obie perspektywy. Spotkanie z teatrem dało nam przyjaźń, odwagę, miejsce, w którym możemy podzielić się swoją wrażliwością i źródło inspiracji.
Wspólnym początkiem naszej teatralnej przygody było III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie, które utwierdziło nas w przekonaniu, że podążamy w odpowiednim kierunku i wciągnęło nas w teatr jeszcze silniej. Uczęszczałyśmy na zajęcia do Pałacu Młodzieży w Katowicach, (teatralne prowadzone przez Macieja Dziaczko i Iwonę Woźniak oraz wokalne z Olgą Chrzan). Kiedy byłyśmy w drugiej klasie, Pałac Młodzieży przyszedł do nas. Wtedy do murów Batorego powrócił jego wychowanek, Maciej Dziaczko, który w ramach dodatkowych lekcji, zaczął prowadzić tu warsztaty. Ogromną rolę w naszej drodze odegrał fakt, że zaufałyśmy Maćkowi. Ogromne znaczenie miał też charakter naszej szkoły: festiwal teatralny, na którym mogliśmy występować i obserwować inne grupy, obóz naukowy, na którym wychowawca zabrał nas do Teatru Węgajty, do którego regularnie powracamy. Uczestniczyłyśmy też w warsztatach z wieloma cenionymi teatrami i twórcami teatralnymi, między innymi z: Teatrem CHOREA, Teatrem Realistycznym i Teatrem Krzyk. Brałyśmy udział w warsztatach mistrzowskich Śląskiego Laboratorium Pedagogiki Teatru. Przygotowywałyśmy etiudę pod czujnym okiem Adama Walnego. Jesteśmy warsztatowiczkami Innej Szkoły Teatralnej Teatru Węgajty. Zajmowałyśmy wysokie miejsca na ogólnopolskich festiwalach teatralnych (np. Grand Prix na festiwalu „Melpomena” w Środzie Wielkopolskiej). Jako absolwentki nie przestałyśmy działać. Część z nas wybrała się do szkoły teatralnej we Wrocławiu, aby zgłębiać sztukę lalkarską. Część studiuje w Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Nasz pierwszy spektakl stworzony już po ukończeniu liceum - „M2” - także otrzymał bardzo cenne dla nas nagrody (II miejsce na festiwalu „Łaknienia” w Teatrze Brama w Goleniowie i Grand Prix na Wadowickich Spotkaniach Teatralnych „Zgraja”). Po jednym z przebiegów spektaklu usłyszałyśmy słowa, o których nie pozwolimy sobie nigdy zapomnieć: „Gdyby tak wyglądał teatr, to bym do niego chodził”. 

Przeczytaj więcej o spektaklu:

http://off-teatr.pl/dominika-bremer-manifest-2-teatr-im-stefana-batorego/


INFORMACJE DOTYCZĄCE SPOSOBU REZERWACJI BILETÓW:

W mailu prosimy podać imię i nazwisko, ilość rezerwowanych biletów i określić czy będą to bilety normalne czy ulgowe.

Do zakupu biletów ulgowych upoważnione są osoby, które zakupiły bilety na więcej niż jedno wydarzenie Festiwalu Perspektywy 2017, grupy zorganizowane (powyżej 10 osób), osoby niepełnoletnie (do 18 roku życia), uczniowie, studenci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 80 roku życia oraz osoby objęte ulgą ustawową.

System rezerwacji biletów zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc, lub o godz 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.

Bilety można odebrać w dniu wydarzenia, najwcześniej godzinę przed jego rozpoczęciem lub w biurze Teatru CHOREA (pokój nr 18, budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3), od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00.

Płatność za bilety przyjmujemy wyłącznie gotówką.
Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

Teatr CHOREA i Festiwal Perspektywy nie ponoszą odpowiedzialności za treści ogłoszeń umieszczanych na portalach społecznościowych i internetowych poza wiedzą organizatora.

więcej

CHOREA w Teatrze Slava w Szwecji

CHOREA w Teatrze Slava w Szwecji

09-12.11.2017
Teatr Slava, Huddinge, Szwecja

W dniach 9-12 listopada Teatr CHOREA odwiedzi Teatr Slava w miejscowości Huddinge pod Sztokholmem. Podczas wyjazdu artyści CHOREI przeprowadzą intensywne warsztaty teatralne „Ciało/Ruch/Głos – Aktor Wielowymiarowy”, zaprezentują spektakl „Szczelina” oraz spotkają się z widzami, po to aby opowiedzieć o swojej działalności oraz o projektach i programach edukacyjno-artystycznych prowadzonych przez Fabrykę Sztuki w Łodzi. Całości wydarzenia patronuje Instytut Polski w Szwecji.

Teatr Sláva to jeden z najdłużej działających teatrów niezależnych w Szwecji. Zajmuje się sztuką teatralną i performatywną opartą na bazie muzyki i ruchu. Grupa tworzy projekty artystyczne dla dzieci i dla dorosłych, prowadzi też warsztaty teatralne i muzyczne. W swojej działalności odwołuje się do skandynawskich tradycji etnicznych i realizuje co roku bardzo bogaty program edukacyjny. Grupa wizytowała i realizowała warsztaty w Fabryce Sztuki w Łodzi i Teatrze CHOREA. 

Więcej informacji:
https://teaterslava.org
https://www.facebook.com/teaterslava/
https://www.facebook.com/events/245366285984208/

Instytut Polski w Sztokholmie promuje w Szwecji polską kulturę i naukę, upowszechnia wiedzę na temat Polski oraz zabiega o rozbudowywanie kontaktów pomiędzy szwedzkimi i polskimi artystami, środowiskami opiniotwórczymi oraz instytucjami kulturalnymi. Instytut Polski jest inicjatorem i partnerem polsko-szwedzkich projektów kulturalnych na terenie całej Szwecji, a także organizuje wyjazdy studyjne do Polski i ułatwia nawiązywanie kontaktów w Szwecji reprezentantom polskich instytucji i środowisk związanych z kulturą.

Więcej informacji: 
http://www.polskainstitutet.se/pl/index.php
http://www.polskainstitutet.se/pl/teatr_chorea_w_tearze_slava


Intensywne warsztaty teatralne „Ciało/Ruch/Głos – Aktor Wielowymiarowy”
9 listopada 2017, godz. 14:00-18:00
10 listopada 2017, godz. 10:00-14:00

Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski i szansa doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei – trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym działaniu. W trakcie warsztatów koncentrujemy się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych form ekspresji jednocześnie. Staramy się uruchomić "organiczność" aktora na sposób zbliżony do tego jak definiował ją Grotowski. W metodzie CHOREI zawsze obecne są dwa główne wyznaczniki jakości: intensywność i ryzyko – zarówno fizyczne jak i to wynikające z konieczności przełamania własnych ograniczeń. Nie chodzi nam o pokazywanie i uczenie technik, ale o uruchomienie kreatywności każdego z uczestników. W trakcie naszych warsztatów zawsze dążymy do stworzenia nowego, twórczego spotkania i kreatywnego, artystycznego wydarzenia.

Spektakl "Szczelina"
11 listopada, godz. 19:00

„Szczelina” to spektakl tworzony przez CHOREĘ na motywach utworu norweskiego dramaturga Arne Lygre pt. „Zanikam”, w tłumaczeniu Elżbiety Frątczak-Nowotny, z użyciem fragmentów poezji mistycznej Rumiego, a także osobistych tekstów aktorów.
To nie jest spektakl o uchodźcach, którzy nagle stracili dach nad głową i muszą ruszać w nieznane. To nie jest spektakl o tych, którzy nie wiedzą dokąd idą, wiedzą tylko skąd przyszli. To nie spektakl o ludziach, którzy tracą najbliższych, ale ciągle chcą żyć. To nie jest spektakl o tych, którzy idąc w nieznane i tracąc wszystko, wciąż mają nadzieję, że będą mogli zacząć swoje życie od nowa. „Szczelina” to spektakl o Was - o nas, którzy mając dach nad głową i cokolwiek do zjedzenia, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić. To spektakl o naszych lękach i o szukaniu nadziei. O tym, że każdy z nas jest, był lub będzie uchodźcą, najczęściej nie z własnego wyboru.
Sześć kobiet i jeden mężczyzna próbują opowiedzieć słowami, ruchem i śpiewem, bardzo zwyczajne historie ludzi, którzy stracili wszystko, którzy nie mają już niczego prócz nadziei. Chciałbym bardzo, abyśmy dzięki naszemu spektaklowi, mimo z dnia na dzień rosnącej agresji i strachu przed INNYMI, mogli dostrzec w nich ludzi. Ludzi takich jak my. Demony odejdą, może wtedy zacznie się rozmowa… (Tomasz Rodowicz)

Spotkanie i rozmowa z artystami Teatru CHOREA
12 listopada, godz. 16:00

Podczas spotkania ze szwedzką publicznością artyści CHOREI opowiedzą o swoich metodach pracy wykorzystywanych do tworzenia projektów artystycznych i programów edukacyjno-społecznych, odwołujących się do szeroko rozumianej rewitalizacji społecznej miasta, które Teatr CHOREA prowadzi w Fabryce Sztuki w Łodzi.

 

Projekt wspiera Instytut Polski w Sztokholmie.

logo

 

Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb

 

więcej

Premiera spektaklu "Ciemność" / Festiwal Perspektywy

Premiera spektaklu "Ciemność" / Festiwal Perspektywy

27-28.10.2017
Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu „Ciemność. To co jest ukryte", Teatru CHOREA, w reżyserii Janusza Adama Biedrzyckiego i Magdaleny Paszkiewicz, w ramach czwartego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu!

data: 27 października 2017 (piątek)
godzina: 19:00
data: 28 października 2017 (sobota)
godzina: 19:00

miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3, budynek C
czas trwania spektaklu: 60 minut 
wiek widzów: od 15 roku życia
bilety: 20 zł ulgowy / 30 zł normalny
rezerwacje:
mailowo: teatrchorea@gmail.com
telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)

Po premierze spektaklu, w dniu 27 października, zapraszamy na spotkanie z twórcami przedstawienia.


INFORMACJE O SPEKTAKLU: 

Tytuł: "Ciemność. To co jest ukryte"
Reżyseria i choreografia: Janusz Adam Biedrzycki, Magdalena Paszkiewicz 
Scenariusz i dramaturgia: Wiktor Moraczewski 
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski 
Przygotowanie muzyczne: Joanna Filarska 
Kostiumy: Mateusz Bidziński
Realizacja dźwięku: Marcin Dobijański
Reżyseri światła: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Klepacz
Mulitimedia interaktywne: Aleksander Dynarek 
Obsada: Joanna Chmielecka, Barbara Cieślewicz, Ewa Otomańska, Anna Piekarniak, Aleksandra, Szałek, Aleksandra Ziomek, Przemysław Bitner, Tomasz Hołubowicz, Grzegorz Nasalski

Ciemność? Boję się jej. Takiej odpowiedzi udzieliłaby większość z nas. Dla obawiających się ciemności jest ona przede wszystkim brakiem czegoś, do czego przywykliśmy, co daje nam poczucie bezpieczeństwa i pewności. Jej barwa jest utożsamiana ze złem, lękiem, światem nieznanym. Ale czasami i ci zalęknieni pragną wtulić się w ciemność ‒ z myślą o zatrzymaniu ruchu materii, z nadzieją na osiągnięcie spokoju i wytchnienia. Ciemność jest zaskakująca, pociągająca, pełna szeptów i szelestów, które warto usłyszeć. Większość ludzi potrzebuje ciemności. Takiej ciemności, w której mogliby się na chwilę zatrzymać i… ZOBACZYĆ WIĘCEJ. Jak brzmi Twoja Ciemność? Boisz się jej? A może wręcz przeciwnie, bardzo jej pragniesz?
(Wiktor Moraczewski, dramaturg)

Obejrzyj teaser spektaklu: https://m.youtube.com/watch?v=qZhz1z1_dsY

Obejrzyj galerię zdjęć: https://www.facebook.com/pg/choreateatr/photos/?tab=album&album_id=1281211471987535

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Teatr CHOREA to grupa artystów, performerów, muzyków, tancerzy, aktorów, praktyków i teoretyków teatru. Nazwę zapożyczyła od starogreckiego terminu oznaczającego trójjednię muzyki, słowa i ruchu. Teatr powstał w 2004 roku w Lublinie. Od 2007 roku posiada swoje stałe miejsce w dawnych fabrykach Scheiblera przy ul. Tymienieckiego 3 w Łodzi, gdzie wraz z fundacją Łódź Art Center tworzy Fabrykę Sztuki.
W początkach działalności twórczej Teatr realizował badania nad źródłami tańca i muzyki, eksplorując kulturę Antyku. Obecnie zajmuje się współczesnymi formami teatru, muzyki, tańca, sztuki performance i współczesnym materiałem literackim, tworząc spektakle, w których konfrontują się tradycja i nowoczesność. Zespół wytworzył własną technikę treningu, polegającą na pracy z ciałem, głosem i rytmem, pracy z partnerem i pracy w grupie. Celem metody jest badanie materii ruchu, dźwięku i słowa, połączonych w integralną całość. Zespół teatru koncentruje się również na pracy w środowiskach zagrożonych wykluczeniem społecznym. CHOREA współpracuje z wieloma grupami i artystami z całego świata. Prowadzi cykle warsztatów teatralnych i muzycznych w Polsce i za granicą. Od 2010 roku, naprzemiennie, co dwa lata, organizuje międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy i ogólnopolski Festiwal Teatralny Perspektywy. Przy teatrze działają grupy artystyczne: Chór Teatru CHOREA, Brzydal, Vidomi, Ciemność i Take Over. 


WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE SPOSOBU REZERWACJI BILETÓW:

W mailu prosimy podać imię i nazwisko, ilość rezerwowanych biletów i określić czy będą to bilety normalne czy ulgowe.

Do zakupu biletów ulgowych upoważnione są osoby, które zakupiły bilety na więcej niż jedno wydarzenie Festiwalu Perspektywy 2017, grupy zorganizowane (powyżej 10 osób), osoby niepełnoletnie (do 18 roku życia), uczniowie, studenci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 80 roku życia oraz osoby objęte ulgą ustawową.

System rezerwacji biletów zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc, lub o godz 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.

Bilety można odebrać w dniu wydarzenia, najwcześniej godzinę przed jego rozpoczęciem lub w biurze Teatru CHOREA (pokój nr 18, budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3), od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00.

Płatność za bilety przyjmujemy wyłącznie gotówką.
Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

Teatr CHOREA i Festiwal Perspektywy nie ponoszą odpowiedzialności za treści ogłoszeń umieszczanych na portalach społecznościowych i internetowych poza wiedzą organizatora.

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz środków Urzędu Miasta Łodzi w ramach stypendium artystycznego Janusza Adama Biedrzyckiego.

mkidn

 

więcej

Warsztaty "Body Music" / Festiwal Perspektywy

Warsztaty "Body Music" / Festiwal Perspektywy

28.10.2017
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na warsztaty muzyczne "Body Music - czyli zagraj sobie na brzuchu”, prowadzone przez Tomasza Krzyżanowskiego z Teatru CHOREA, w ramach czwartego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu!

data: 28 października 2017 (sobota)
godzina: 11:00 - 14:00
miejsce: sala warsztatowa w niskim budynku Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

prowadzący: Tomasz Krzyżanowski
uczestnicy: warsztat kierowany do wszystkich
wiek uczestników: powyżej 7 roku życia
ilość uczestników: 20-25 osób
dodatkowe informacje: uczestnicy muszą ze soba zabrać wygodne ubranie i wygodne buty na zmianę

koszt: 70 zł
rezerwacje:
mailowo: chorea.warsztaty@gmail.com
telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)
W mailu zgłoszeniowym prosimy podać dane uczestników: imię, nazwisko i wiek.

OPIS WARSZTATU:

Warsztaty "Body Music - czyli zagraj sobie na brzuchu" skierowane są dla wszystkich, którzy mają ochotę odkryć i lepiej poznać najstarszy na świecie instrument jakim jest ludzkie ciało. Niezwykły instrument dostępny dla wszystkich. Body percussion działa na tej samej zasadzie, jak każdy inny instrument, z tą różnicą, że używa ciała do wytwarzania wibracji i dźwięków. 
Warsztaty zaczniemy od poznania podstawowych „narzędzi” z jakich możemy korzystać muzykując z użyciem naszego ciała. Poznamy też podstawowe rytmy, podziały a także poszukamy wspólnego pulsu grupy. Warsztat body percussion to niezwykłe doświadczenie i dobra zabawa. Stymuluje krążenie i jako grupowe działanie wytwarza energię, która nie miałaby szansy powstać muzykując w pojedynkę. To również świetny sposób na odkrywanie kultur świata. Tradycje ludowe wielu krajów obejmują wykorzystanie perkusji ciała. Naszym instrumentem jest również głos, którego nie może zabraknąć na warsztacie body music. Wdech, wydech a także inne odgłosy mogą doskonale wzbogacić naszą muzykę. Body music może być praktykowane w pojedynkę, ale jako działanie grupowe jest niezwykle organiczne, plemienne i daje dużo radości.

INFORMACJE O PROWADZĄCYM:

Tomasz Krzyżanowski - kompozytor, aranżer, muzyk, wokalista. Autor muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych a także filmów, projektów artystycznych, performance i innych. Gra na perkusji, instrumentach perkusyjnych i klawiszowych. Od 13 lat kierownik muzyczny łódzkiego Teatru CHOREA a także Chóru Teatru CHOREA działającego przy teatrze od 2011r. Współzałożyciel męskiego chóru realizującego autorskie przedsięwzięcia muzyczno - performatywne, min. projekt ”Pieśni dla miasta”. Lider i współprowadzący wielu warsztatów teatralnych i muzycznych zarówno dla aktorów, tancerzy i muzyków jak i amatorów, dzieci i młodzieży, m. in. w St. Donats Atlantic College (Walia), Europejskim Centrum Kultury w Delphi (Grecja), REDCAT Theatre i Calarts School (Los Angeles), Meyerhold Center (Moskwa), Instytucie im. J. Grotowskiego (Wrocław), Teatrze Atalaya (Sevilla), Teatrze Espacio Espiral (Santander), na Festiwalu Giving Voice (Aberystwith), w PWSFTViT (Łódź) i wielu innych. Jako wszechstronny muzyk, w swojej pracy inspiruje się muzyką i rytmiką Bałkanów, Skandynawii, muzyką Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej, Indii, Półwyspu Iberyjskiego. W jego twórczości, dużą rolę odgrywa także fascynacja starożytnymi kulturami, wymarłymi językami oraz body percussion i rytmem w każdej możliwej formie i postaci. 

Zobacz czym jest Body Percussion:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=340&v=l0XdDKwFe3k
https://www.youtube.com/watch?v=gO3KeFpltDQ&feature=share


REGULAMIN UDZIAŁU W WARSZTATACH:

- Każdy uczestnik bierze udział w warsztatach na własną odpowiedzialność.
- Każdy uczestnik powinien mieć aktualne ubezpieczenie NNW, w razie wypadku organizator: Teatr CHOREA nie ponosi odpowiedzialności.
- Uczestnik warsztatów wyraża zgodę na publikowanie swojego wizerunku w celach relacji z wydarzenia i jego promocji na wszelkich nośnikach multimedialnych w Internecie, prasie, telewizji oraz na nośnikach reklamowych innego typu.
- Koszt warsztatu “Body Music” prowadzonego przez Tomasza Krzyżanowskiego, organizowanego przez Teatr CHOREA, w dniu 28 października 2017, w godz. 11:00-14:00, wynosi 70 zł od osoby. Jest to pełna opłata za warsztat i nie może być pomniejszona w zależności od mniejszej ilości godzin warsztatowych, w których uczestnik weźmie udział. 
- Pełna wpłata za warsztat musi być odnotowana na koncie bankowym Teatru CHOREA (organizatora) najpóźniej do 20 października 2017.
- Numer konta bankowego: BPH SA 30 1060 0076 0000 3200 0092 1568 (IBAN: PL)
- W tytule przelewu należy umieścić imię i nazwisko uczestnika oraz tytuł warsztatu.
- Za rezygnację z warsztatu zgłoszoną do 20 października 2017, Teatr CHOREAZ zwróci wpłatę na konto nadawcy. Rezygnacja zgłoszona po 20 października 2017 oznacza brak możliwości odzyskania wpłaty.
- Organizator może wystawić fakturę VAT.
- W przypadku gdy nie zbierze się optymalna ilość uczestników ustalona z prowadzącym, warsztat zostaje odwołany, a wpłaty zwrócone na konto nadawcy.
- 20 października 2017 Teatr CHOREA wyśle maile do wszystkich uczestników z informacją czy została utworzona grupa warsztatowa.
- Organizator ma prawo do odwołania warsztatów z przyczyn od niego niezależnych w późniejszym terminie. Zwracamy wtedy wszystkie opłaty na konta uczestników.
- Organizator zapewnia wodę, kawę i herbatę podczas warsztatów. Organizator nie zapewnia noclegów oraz posiłków uczestnikom warsztatów.
- Warsztat będzie prowadzony w języku polskim.
- Ostateczna interpretacja regulaminu należy do organizatora.

Teatr CHOREA i Festiwal Perspektywy nie ponoszą odpowiedzialności za treści ogłoszeń umieszczanych na portalach społecznościowych i internetowych poza wiedzą organizatora.

więcej

Error 404 - spektakl grupy Take Over

Error 404 - spektakl grupy Take Over

16.10.2017
Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na spektaklu "Error 404" grupy Take Over.

data: 16 października 2017 (poniedziałek)
godzina: 19:30
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, budynek C, ul. Tymienieckiego 3
bilety:  15 zł (ulgowe) / 25 zł (normalne)
rezerwacje: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 11:00-17:00)

WAŻNE INFORMACJE:

W mailu prosimy podać imię i nazwisko, ilość rezerwowanych biletów i określić czy będą to bilety normalne czy ulgowe.
Do zakupu biletów ulgowych upoważnione są osoby niepełnoletnie (do 18 roku życia), uczniowie, studenci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 80 roku życia oraz osoby objęte ulgą ustawową.
Bilety można odebrać w dniu wydarzenia, pół godziny przed jego rozpoczęciem.
Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.
Płatność za bilety przyjmujemy wyłącznie gotówką.


Spektakl Error404

Wykonawca: Grupa Take Over
Opieka artystyczna: Tomasz Rodowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja muzyczna: Tomasz Krzyżanowski
Występują: Barbara Cieślewicz, Tomasz Hołubowicz, Marta Kaczmarek, Anna Maszewska, Jakub Morawski, Remigiusz Pilarczyk, Alicja Tranda, Aleksandra Ziomek
Czas trwania: 60 minut (bez przerw)

OPIS SPEKTAKLU:

System jest jak labirynt, z którego brak wyjścia. Próbując odszukać w nim człowieka, napotykamy istotę skuloną pod ochronną warstwą mechanicznych zachowań i fasad. Podstawowe potrzeby giną w nadmiarze informacyjnych bodźców napływających ze wszystkich stron. Nasze instynkty zostały zatarte. Teraz poszukujemy równowagi pomiędzy mechanicznym i wyuczonym a żywym i czującym bytem.
ERROR 404 to kod błędu skonfigurowanego tak, by nie spełniać żądania oraz nie wyświetlać wymaganych informacji. Pęknięcie, które odwraca naszą rzeczywistość, każe się zatrzymać i zobaczyć ją w zupełnie innym świetle. Chwila oddechu w świecie skrojonym na miarę. Sygnał, że nie wszystko musi się udać, żeby stało się sukcesem. To nieprawidłowość w systemie, którą znaleźliśmy by dowiedzieć się czegoś o sobie samym.

INFORMACJE O PROJEKCIE:

Projekt „Take Over: Seeing young audiences through young people’s” to międzynarodowy projekt edukacyjny Teatru CHOREA skierowany do osób w wieku 18-28 lat, realizowany w latach 2014-2017, przy udziale British Council, w ramach programu Komisji Europejskiej „Creative Europe“, wspólnie z Kolarac Foundation (Serbia), Bios – Exploring Urban Culture (Grecja), Teatro delle Limonia (Włochy). Myślą przewodnią projektu jest rozwój widowni (Audience Development). Młodzi uczestnicy projektu, w ciągu dwóch lat, przygotują wydarzenie artystyczne z dziedziny tańca, muzyki i teatru będące odzwierciedleniem dążeń, zmian, pragnień i aspiracji współczesnego młodego pokolenia, związanych z szeroko pojętą kulturą. Wydarzenie, w całości pomyślane, zaprojektowane i wyprodukowane przez i dla młodych ludzi. Przejęcie teatru przez młodych ma na celu zatrzymanie istniejącej publiczności, a przede wszystkim zdobycie nowych, młodych odbiorców Teatru CHOREA.

http://takeover.chorea.com.pl/

 

więcej

Październikowe Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki

Październikowe Twórcze Warsztaty w Fabryce Sztuki

03-30.10.2017
Fabryka Sztuki w Łodzi

 

W październiku zapraszamy do Fabryki Sztuki w Łodzi na Twórcze Warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych!


PRENATALUDIUM - rodzinne warsztaty muzyczne dla osób spodziewających się dziecka oraz rodziców i opiekunów z dziećmi w wieku 3 miesiące - 1,5 roku

data: 3 października (wtorek)
godzina: 11:00-12:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Paweł Odorowicz
wiek uczestników: dzieci w wieku: 3 miesiące - 1,5 roku, wraz zopiekunami, rodzice spodziewający się dziecka
czas trwania: 90 minut
wstęp: 5 zł od osoby

Rodzice i opiekunowie biorą aktywny udział w warsztatach wraz z dziećmi. Maluchy trzymane są na rękach, lub kładzione są na podłodze (w przypadku dzieci raczkujących). Podczas warsztatów wspólnie śpiewane są piosenki dla dzieci. Śpiew jest łączony z elementami ruchu (klaskanie, tupanie, taniec z dzieckiem na rękach). Wykorzystywać będziemy proste instrumenty perkusyjne oraz przedmioty codziennego użytku (pudełka, pokrywki, łyżki, itp.).


INTRATNA UWAGA - warsztaty performerskie dla młodzieży i dorosłych

data: 8 października (niedziela)
godzina: 10:00-15:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Tomasz Ciesielski
wiek uczestników: młodzież od 16 roku życia i dorośli
czas trwania: 5 godzin
wstęp: 5 zł od osoby

Wybitny australijski improwizator Andrew Morrish mawia „improvisation is all about paying attention”, co oznacza, że najważniejsze w improwizacji jest kierowanie i skupianie uwagi. Wbrew pozorom dotyczy to najpierw uwagi performera. Jego skuteczność w pierwszej linii zależy nie od jego kreatywności i wyobraźni, lecz umiejętności skupiania swojej uwagi. Koncentrowania się i dostrzegania niewielkich zdarzeń oraz doświadczeń, które mogą stać się zaczątkiem improwizacj. Ćwiczeniu tej umiejętności poświęcone będą weekendowe warsztaty. Rozpoczniemy od treningu zapominania o nieistotnym, by potem nauczyć się znajdywać bogactwo w detalach naszego realnego świata. Jeśli to się nam uda, spróbujemy także skierować uwagę ku światom wyobrażonym. 


PTASIE WESELE - rodzinne warsztaty dawnych zabaw, zdobnictwa i tańca dla dzieci w wieku 6-12 lat, wraz z opiekunami

data: 14 października (sobota)
godzina: 14:00-16:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Kaja Prusinowska, Janusz Prusinowski, Piotr Piszczatowski, Mikołaj Prusinowski
wiek uczestników: dzieci w wieku 6-12 lat, wraz z opiekunami
czas trwania: 120 minut
wstęp: 5 zł za dziecko

Weselne tańce, zabawy zalotne, kolorowe ozdoby z papieru i piór - czyli warsztaty dla najmłodszych i całkiem dorosłych. Historia o Ptasim Weselu jest obecna w tradycji muzycznej całej Polski. Znają ją także między innymi Niemcy i Czesi. Do dziś wśród Łużyczan inscenizowane jest Ptasie Wesele. Kolejnym motywem spotkania jest „wędrówka ptaków” na podstawie dawnego poematu staroperskiego - o ptakach, które wyruszyły na poszukiwanie swojego króla...
Korzystając z różnorodności form - tańca, śpiewu, dawnych zabaw i technik tworzenia ozdób - przygotowujemy się do wesela Króla Ptaków. Na jego dworze znajdą dla siebie miejsce ptaki śpiewające, grajkowie, tancerze soliści i tańczący ptasi ludek. Kolorowe wycinanki wykonane w czasie warsztatów ozdobią drzewo życia. Dzieci przygotują dekoracje weselne, korony dla panny młodej i ptasiego króla. Następnie poznają ptasie tańce: sroczkę, kokoszkę, przepiórkę i nauczą się kilku zwrotek „ptasiego wesela”. Będziemy także bawić się głosem, naśladując ptasie zawołania. Wzorując się na tradycyjnych przykładach poszukamy nowych „tłumaczeń” ptasiej mowy.

Warsztat podzielony będzie na trzy części: 1. koncertową – do oglądania i słuchania, 2. taneczną – naukę tańców i zabaw, 3. plastyczną – wykonanie ozdób. Całość zwieńczy finał - czyli zabawa taneczna dla dzieci, rodziców i muzyków, razem radujących się na Ptasim Weselu.


KRAV MAGA – rodzinne warsztaty ruchowe dla dzieci w wieku 5-9 lat

data: 16 października (poniedziałek)
godzina: 16:15-17:15
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Elina Toneva
wiek uczestników: dzieci w wieku 5-9 lat, wraz z opiekunami
czas trwania: 60 minut
wstęp: 5 zł za dziecko

Trening dla dzieci oparty o formy zabawowe: bieganie, gry zadaniowe, tory przeszkód. Nauka bezpiecznych upadków, nauka unikania i rozpoznawania zachowań agresywnych oraz samoobrony.


ZMYSŁOWOŚĆ W TAŃCU - warsztaty taneczne dla młodzieży i dorosłych

data: 17 pażdziernika (wtorek)
godzina: 17.00-20:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Małgorzata Lipczyńska, Michał Ratajski
wiek uczestników: młodzież od 16 roku życia i dorośli
czas trwania: 180 minut
wstęp: 5 zł od osoby

Warsztat dotyczy roli zmysłów i ich związku z ruchem/tańcem. Wykorzystamy wzrok, słuch i dotyk, jako bodźce służące kreowaniu ruchu, a także sprawdzimy, co się z nami dzieje, jeśli któryś z nich zostaje nam odebrany. Na ile odebranie jednego zmysłu wzmacnia inne? Czy można uczyć choreografii tańcząc ją osobie, która nie widzi/ma zawiązane oczy? Na ile muzyka wpływa na to, co i jak tańczymy? Jak interpretujemy taniec poprzez dotyk? Te i inne pytania będziemy zadawać sobie i uczestnikom. Sprawdzimy, jak bardzo kierują nami nasze zmysły i czy naprawdę mamy ich tylko pięć... Poza tym (a może przede wszystkim) spróbujemy spotkać się ze sobą i z drugim człowiekiem)... 


CUDA NA KIJU - warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 6-12 lat

data: 21 października (sobota)
godzina: 13.00-15:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Jola Królicka
wiek uczestników: dzieci w wieku 6-12 lat
czas trwania: 120 minut
wstęp: 5 zł za dziecko

Zajęcia cykliczne, w których elementem łączącym jest drewniany kij, wykorzystany na różne sposoby w nawiązaniu do zabawek tradycyjnych: koń na kiju, miotła czarownicy, wiszące dekoracje, wiatraki, kukły i marionetki. Materiały pochodzą z natury, lub recyklingu: muszle, kamyki, glina, paciorki, patyki, plastikowe butelki, kartony po jajkach itp. Warsztaty mają na celu pobudzenie wyobraźni dzieci, zachęcenie ich do szukania inspiracji w przedmiotach codziennego użytku, rozwijanie sprawności manualnych oraz wrażliwości estetycznej.


SENSOPLASTUSIE - rodzinne warsztaty sensoryczne dla dzieci w wieku 1,5-5 lat

data: 23 października (poniedziałek)
godzina: 11:00-12:00
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Magda Gaj-Nowicka / Bergamutka
wiek uczestników: dzieci w wieku 1,5-5 lat, wraz zopiekunami
czas trwania: 60 minut
wstęp: 5 zł za dziecko

Zajęcia plastyczno-sensoryczne zakładają wyzwolenie większej swobody twórczej, poprzez stworzenie przestrzeni wspierającej kreatywne pomysły. Istotą zajęć jest możliwość ekspresji na dużych formatach, z wykorzystaniem niestandardowych materiałów oraz technik „brudzących” uczestników i przestrzeń. Rozszerzamy myślenie na temat narzędzi. Pędzlem może być makaron spaghetti, pęk trawy, czy kwiat. Malować można balonami napełnionymi wodą, czy szklanymi kulkami, dopuszczając rolę przypadku i zapoznając się z malarstwem gestu. Zmieniamy wachlarz dotychczas znanych materiałów, z których powstają prace. Do tworzenia wykorzystujemy kolorowe bańki mydlane, czy zabarwione kostki lodu. Farbą może być kisiel, jogurt z barwnikiem spożywczym, czy kasza manna rozsypana na świetlnym stole. W przeciwieństwie do standardowych zajęć plastycznych, uczestnicy warsztatów nie poznają przed rozpoczęciem pracy efektu do jakiego mają dotrzeć. Celem jest proces twórczy, a nie nauka konkretnej techniki. Uczestnicy zajęć wykorzystują dostępne materiały i przestrzeń do realizacji własnych zamierzeń. Podczas warsztatów nie korygujemy „błędów”, np. nierównych linii, nierealnych kolorów, przypadkowych plam. W zajęciach najistotniejszy jest proces twórczy oraz szacunek do dziecięcego skupienia, potrzeb, zainteresowań i pomysłów. Równie ważny jest fakt pracy w grupie, który uczy dzieci uwzględnienia potrzeb i granic innych osób.


KRAV MAGA – rodzinne warsztaty ruchowe dla dzieci w wieku 5-9 lat

data: 23 października (poniedziałek)
godzina: 16:15-17:15
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Elina Toneva
wiek uczestników: dzieci w wieku 5-9 lat, wraz z opiekunami
czas trwania: 60 minut
wstęp: 5 zł za dziecko

Trening dla dzieci oparty o formy zabawowe: bieganie, gry zadaniowe, tory przeszkód. Nauka bezpiecznych upadków, nauka unikania i rozpoznawania zachowań agresywnych oraz samoobrony.


PRENATALUDIUM - rodzinne warsztaty muzyczne dla osób spodziewających się dziecka oraz rodziców i opiekunów z dziećmi w wieku 3 miesiące - 1,5 roku

UWAGA!!! ZMIANA DATY WARSZTATÓW!!!
data: 31 października (wtorek)

godzina: 11:00-12:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Paweł Odorowicz
wiek uczestników: dzieci w wieku: 3 miesiące - 1,5 roku, wraz zopiekunami, rodzice spodziewający się dziecka
czas trwania: 90 minut
wstęp: 5 zł od osoby

Rodzice i opiekunowie biorą aktywny udział w warsztatach wraz z dziećmi. Maluchy trzymane są na rękach, lub kładzione są na podłodze (w przypadku dzieci raczkujących). Podczas warsztatów wspólnie śpiewane są piosenki dla dzieci. Śpiew jest łączony z elementami ruchu (klaskanie, tupanie, taniec z dzieckiem na rękach). Wykorzystywać będziemy proste instrumenty perkusyjne oraz przedmioty codziennego użytku (pudełka, pokrywki, łyżki, itp.).


TEATR FORUM JAKO METODA PRACY - trzydniowe warsztaty teatralne dla dorosłych: edukatorów, animatorów i pedagogów

UWAGA! GRUPA ZAMKNIĘTA. NIE PRZYJMUJEMY JUŻ REZERWACJI.

data: 28, 29, 30 października (sobota, niedziela, poniedziałek)
godzina: 16:00-18:30
miejsce: sala warsztatowa (niski budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3)
prowadzenie: Iga Załęczna
wiek uczestników: osoby dorosłe, edukatorzy, animatorzy i pedagodzy
czas trwania: 3 x 150 minut
wstęp: 5 zł od osoby za dzień

Celem warsztatów jest propagowanie i umożliwienie poznania metody pracy techniką Teatru Forum. Warsztaty skierowane są do osób pracujących między innymi: w świetlicach środowiskowych, ośrodkach socjoterapii, domach pomocy społecznej, domach dziecka. W miejscach, których podopieczni są szczególnie narażeni na społeczne wykluczenie.
Teatr Forum to metoda pracy z pogranicza teatru i edukacji, stworzona przez Augusto Boala. To interaktywna forma tworzenia spektakli, w której uczestnicy mają możliwość wpływu na przebieg scenicznej akcji, poprzez ingerencję w strukturę przedstawienia. Problemy postaci scenicznych zwykle tożsame są z problemami „widzów aktorów”, dzięki czemu uczestnicy konfrontują się z własnymi trudnościami i w bezpiecznej formie mogą wypróbować możliwe sposoby ich rozwiązania. Doświadczenie to - wykorzystując metody aktywnego uczestnictwa - uczy komunikowania złości, stawiania granic, mówienia o potrzebach. TF jest przestrzenią w której wielość proponowanych rozwiązań, umożliwia dostrzeżenie i analizę różnych punktów widzenia, budując tym samym umiejętność poszukiwania rozwiązań trudnych sytuacji i twórczego podejścia do problemów społecznych. Wybrana metoda pracy jest immanentną częścią koncepcji projektu i wykorzystuje techniki teatralne (improwizacja).


WAŻNE INFORMACJE:

Opłata za udział w warsztatach wynosi 5 zł od uczestnika. W przypadku warsztatów rodzinnych - opłata tylko za dzieci. Opiekunowie nie płacą. Dorośli, którzy chcą wziąć udział w warsztacie indywidualnie, dokonują opłaty 5 zł za osobę. Płatność za udział w warsztatach przyjmujemy wyłącznie gotówką, przed rozpoczęciem wydarzenia.

Zapisy na warsztaty prowadzi Teatr CHOREA, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10:00-18:00:
- mailowo: warsztaty@fabrykasztuki.org
- telefonicznie 42 646 88 65 w.30

W mailu prosimy podać tytuł warsztatu, datę warsztatu i dane uczestników (imię i nazwisko, ilość i wiek dzieci i ilość opiekunów).

System rezerwacji miejsc zamykamy o godz 18:00, w dniu poprzedzającym wydarzenie.

Fabryka Sztuki nie ponosi odpowiedzialności za treści ogłoszeń umieszczanych na portalach społecznościowych, poza wiedzą organizatora. 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

więcej

"Szczelina" na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych

"Szczelina" na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych

01.10.2017
Miejski Dom Kultury w Radomsku

Zapraszamy na spektakl "Szczelina" Teatru CHOREA, który zagramy w Radomsku, w ramach 40 Łódzkich Spotkań Teatralnych.

data: 1 października 2017 (niedziela)
godzina: 18:00
miejsce:  Miejski Dom Kultury w Radomsku, ul. Brzeźnicka 5
wstęp: wolny, wejściówki do odebrania w kasie Miejskiego Domu Kultury w Radomsku

Ideą przewodnią jubileuszowych Łódzkich Spotkań Teatralnych jest zaproszenie widzów do teatru, który w poruszający sposób podejmuje próbę nakreślenia wzoru budowania porozumienia, a także głębokich relacji między ludźmi i otaczających ich światem.

Więcej o Festiwalu Łódzkie Spotkania Teatralne: http://www.lodzkiespotkaniateatralne.pl 

 

Spektakl "Szczelina" Teatru CHOREA

Spektakl na motywach dramatu „Zanikam” Arne Lygre, tłumaczenie: Elżbieta Frątczak-Nowotny
W spektaklu wykorzystane są fragmenty utworów poetyckich Rumiego oraz osobiste teksty aktorów.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Majka Justyna, Sara Kozłowska, Ewa Łukasiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Elina Toneva
Kostiumy: Anna Raczkowska
Scenografia: Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Partner: Fabryka Sztuki w Łodzi
Premiera: 31 marca, 1 kwietnia 2016, scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, w ramach akcji Dotknij Teatru

Spektakl "Szczelina" otrzymał nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie na scenie off w sezonie 2015/2016.

Nota reżyserska, a raczej intencje z pola zmagań 

„SZCZELINA” to spektakl tworzony przez CHOREĘ na motywach utworu norweskiego dramaturga Arne Lygre pt. „Zanikam”, w tłumaczeniu Elżbiety Frątczak-Nowotny, z użyciem fragmentów poezji mistycznej Rumiego, a także osobistych tekstów aktorów.
To nie jest spektakl o uchodźcach, którzy nagle stracili dach nad głową i muszą ruszać w nieznane. To nie jest spektakl o tych, którzy nie wiedzą dokąd idą, wiedzą tylko skąd przyszli. To nie spektakl o ludziach, którzy tracą najbliższych, ale ciągle chcą żyć. To nie jest spektakl o tych, którzy idąc w nieznane i tracąc wszystko, wciąż mają nadzieję, że będą mogli zacząć swoje życie od nowa.
„SZCZELINA” to spektakl o Was - o nas, którzy mając dach nad głową i cokolwiek do zjedzenia, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić i być wyrzuconymi w nieznane, bo ktoś nagle, bez zapowiedzi, zrzuci na nasz dom bombę, zatruje wodę albo odbierze prawo do przebywania w naszym mieście. To spektakl o naszych lękach i o szukaniu nadziei. O tym, że każdy z nas jest, był lub będzie uchodźcą, najczęściej nie z własnego wyboru.
Codziennie czytamy gazety, oglądamy wiadomości. Chwilami chciałoby się uciec na jakąś arkę Noego, albo przynajmniej do Nepalu. A właśnie dzięki pracy nad tym spektaklem czujemy się mniej bezradni wobec otaczającego nas świata (to strasznie naiwne, ale tak czuję). Może dlatego, że walka z własną bezradnością zaczyna się od mówienia o niej i nieodwracania głowy od tego co się dzieje. Szukamy szczeliny, przez którą wpadnie promień światła, a my przedostaniemy się na drugą stronę beznadziei.
Sześć kobiet i jeden mężczyzna próbują opowiedzieć słowami, ruchem i śpiewem, bardzo zwyczajne historie ludzi, którzy stracili wszystko, którzy nie mają już niczego prócz nadziei. Nadziei, która czasami zmienia się w instynkt przeżycia, a czasami w zgodę na jego utratę.
Chciałbym bardzo, abyśmy dzięki naszemu spektaklowi, mimo z dnia na dzień rosnącej agresji i strachu przed INNYMI, mogli dostrzec w nich ludzi. Ludzi takich jak my. Demony odejdą, może wtedy zacznie się rozmowa… 

Tomasz Rodowicz (Łódź, luty 2016)

 

więcej

"Studium o Hamletach" w Teatrze Maska w Rzeszowie

"Studium o Hamletach" w Teatrze Maska w Rzeszowie

28.09.2017
Teatr Maska w Rzeszowie

Zapraszamy na spektakl "Studium o Hamletach", który odbędzie się w ramach siódmej edycji festiwalu „Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor”, w Teatrze Maska w Rzeszowie.

data: 28 września 2017 (czwartek)
godzina: 20:00
miejsce: duża scena, Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13, Rzeszów
więcej informacji: http://www.teatrmaska.pl/studium-o-hamletach

 

 

„Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor”

Rzeszów jest wspólnym mianownikiem dla Józefa Szajny, Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora. Te trzy nazwiska wybitnych twórców i artystów stanowią o marce Rzeszowa i Podkarpacia. Idea stała się podstawą do zorganizowania imprezy pod nazwą "Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor", poświęconej tym trzem wybitnym postaciom światowego teatru. Festiwal zaprasza do Rzeszowa teatry działające w kraju i zagranicą - teatry poszukujące własnych środków wyrazu, dla  których działalność artystyczna  Szajny, Grotowskiego i Kantora jest inspiracją. Część artystyczną wzbogacają pokazy filmów, wystawy, spotkania z aktorami i reżyserami, którzy współpracowali z "wielką trójką", bądź w sposób świadomy nawiązują do ich idei artystycznych, oraz sesje naukowe z udziałem wybitnych teatrologów, specjalistów, badaczy życia i twórczości Grotowskiego, Kantora i Szajny.

Więcej informacji o festiwalu: http://www.teatrmaska.pl/festiwale/zrodla-pamieci--2017/

 

Spektakl "Studium o Hamletach"

Na motywach tekstów: „Hamlet” Williama Szekspira, „Studium o Hamlecie” Jerzego Grotowskiego, „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego

Reżyseria: Waldemar Raźniak, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Janusz Adam Biedrzycki i zespół
Scenografia: Tomasz Rodowicz
Projekcja: Krzysztof Olszowiec, Paweł Klepacz, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Hamleci: Martyna Byczkowska (Akademia Teatralna), Joanna Chmielecka (Teatr CHOREA), Anna Lemieszek (Akademia Teatralna), Elina Toneva (Teatr CHOREA), Janusz Adam Biedrzycki (Teatr CHOREA), Mateusz Burdach (Akademia Teatralna), Piotr Janusz (Akademia Teatralna), Michał Jóźwik, Aleksander Kaźmierczak (Akademia Teatralna), Jakub Kordas (Akademia Teatralna), Vova Makovskyi (Akademia Teatralna)

Warszawska Akademia Teatralna i łódzki Teatr CHOREA realizują wspólnie projekt teatralny pt. „Studium o Hamletach”, wyznaczający współczesne myślenie o Szekspirze, poprzez pryzmat tekstów Wyspiańskiego i Grotowskiego.
Studenci II i III roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej i aktorzy Teatru CHOREA pod kierunkiem Waldemara Raźniaka i Tomasza Rodowicza podjęli próbę zmierzenia się z tekstem „Hamleta” Szekspira, sięgając do zachowanych scenariuszy spektaklu Jerzego Grotowskiego z roku 1964, zatytułowanych „Studium o Hamlecie”, do recenzji i relacji aktorów Teatru 13 Rzędów oraz do tekstu „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego.

„Chcieliśmy postawić siebie w tym punkcie, w którym stał zespół Grotowskiego ponad 40 lat temu. W punkcie niewiadomej, w punkcie rozdroża i zapowiedzi klęski w obliczu mierzenia się z wielkim tekstem.” (T. Rodowicz)

Premierowe prezentacje spektaklu Raźniaka i Rodowicza poprzedzone zostały sesjami prób i treningów fizycznych nawiązujących do metody Grotowskiego, pracą z tekstem Szekspira i wspólnym budowaniem dramaturgii spektaklu. Aktorzy sami wyszukiwali w dramacie Szekspira teksty najbliższe ich własnym doświadczeniom. Spektakl przekracza fabułę dramatu i jest wzbogacony o osobiste wypowiedzi aktorów dotyczące ich życiowych wyborów i własnej tożsamości.
Spektakl jest próbą odpowiedzi na pytanie kim dziś jest Hamlet? Dlaczego Grotowski za Wyspiańskim umieścił go na polskiej wsi, na cmentarzu? I najważniejsze: czy można dziś Grotowskim czytać Szekspira?

„Projekt nawiązuje do awangardy teatralnej lat sześćdziesiątych, którą reprezentował Teatr Laboratorium Jerzego Grotowskiego, co zbiega się z ogłoszeniem roku 2017 rokiem stulecia awangardy polskiej. Nie tworzymy jednak żadnej rekonstrukcji dzieła Grotowskiego. Zainspirowani odwagą i klęską tamtej próby szukamy własnej narracji i własnego ryzyka. Przekroczeniem typowych metod budowania spektaklu jest u nas sposób potraktowania tekstów zarówno Szekspira, Wyspiańskiego jak i Grotowskiego. Nikt do tej pory takiej próby nie podjął.” (T. Rodowicz)

 

więcej

Spektakl "Nie mów nikomu" / Festiwal Perspektywy 2017

Spektakl "Nie mów nikomu" / Festiwal Perspektywy 2017

24.09.2017
Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na spektakl „Nie mów nikomu”, w reżyserii Adama Ziajskiego, w ramach trzeciego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu

data: 24 września 2017 (niedziela)
godzina: 19:00
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
czas trwania: 70 minut
wiek widzów: od 16 roku życia
bilety: 20 zł ulgowy / 30 zł normalny
rezerwacje:
mailowo: teatrchorea@gmail.com
telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)

Spektakl grany w języku migowym z polskimi napisami.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami przedstawienia.


INFORMACJE O SPEKTAKLU: 

„Nie mów nikomu”
Spektakl z udziałem osób niesłyszących, inspirowany osobistym doświadczeniem twórców, a także reportażem Anny Goc pt. "Głusza"

Scenariusz i reżyseria: Adam Ziajski
Występują: Jacek Frąckowiak, Zofia Mądra, Kazimierz Mądry, Natalia Nowak, Piotr Nowak, Dominika Mroczek - Dąbrowska, Adam Ziajski
Wideo: kolektyw WOOOM visuals
Dźwięk: Maciej Frycz
Kostiumy i scenografia: Grupa Mixer
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 25.11.2016

Nagrody:
Grand Prix dla najlepszego spektaklu TOPOFFFestival 2017 w Tychach.
Nagroda im. Zygmunta Duczyńskiego dla indywidualności artystycznej festiwalu KONTRAPUNKT 2017 dla Adama Ziajskiego. 

„Jestem głęboko przejęty i zawstydzony stanem językowej wspólnoty. Mam nieodparte wrażenie, że używanie słów i ich znaczeń z coraz większą intensywnością staje się narzędziem zbiorowej konfrontacji, walki wszystkich ze wszystkimi. Nie budujemy przestrzeni do spotkania w dialogu, szacunku i wzajemnym zrozumieniu. Daliśmy przyzwolenie na życie w świecie budowanym ze strachu i uprzedzeń, w świecie, w którym zawłaszczanie języka realizuje się w fakcie odbierania innym prawa do głosu.
Do realizacji spektaklu zaprosiłem osoby niesłyszące. Wśród nich jest również jedna osoba niewidoma. Na początku czułem się zawstydzony tym jak reaguję i co o nich wiem. Dzisiaj chciałbym krzyknąć: wybieram milczenie! Ale jak tu wykrzyczeć takie wyznanie?”
Adam Ziajski

„Nie mów nikomu” to udana próba oswojenia nas z losem ludzi wykluczonych. Ziajski twierdzi, że głuchoniemi są wykluczeni najskrajniej, bo ich izolacja polega właśnie na niemożności skutecznego porozumienia się z resztą społeczeństwa. Coś w tym jest. Bez sentymentalizmu, bez epatowania tragizmem ich losu, z czytelnym, pomysłowym uteatralnieniem ich narracji, no i z pozbawieniem nas – normalsów uprzywilejowanej pozycji dzięki prostemu „manewrowi głośnikowo-słuchawkowemu”.
(Juliusz Tyszka, Teatralny.pl)

„Gdy patrzyłem na owacje na stojąco, pomyślałem, że odkrywanie drugiego człowieka może być równie mocno poruszające jak sztuka.”
(Marek Bochniarz, „Gazeta Wyborcza”)

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Adam Ziajski – (ur. w 1972 r. w Poznaniu), aktor, reżyser, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Założyciel Teatru Strefa Ciszy, współtwórca Centrum Rezydencji Teatralnej "Scena Robocza". W latach 1988–1990 związany z Klubem Literackim "Lewitacje", a także z Niezależną Grupą Twórców "Imperatyw". Początkiem teatralnych poszukiwań Ziajskiego stała się fascynacja Jerzym Grotowskim.
Według reżysera kluczowym motorem do zaistnienia teatru jest spotkanie, a teatr jest niczym innym jak odbywającym się tu i teraz spotkaniem. Akorzy w jego spektaklach nie uzurpują sobie prawa do bycia jedynie artystami. Poprzez interaktywność ich aktorskich działań, dochodzi do powstania wspólnoty, między aktorami a widzami, między ludźmi. Taka wielopoziomowa integracja, która umożliwia zaistnienie wspólnoty, ma zdaniem Ziajskiego, wymiar terapeutyczny. Spektakle Ziajskiego powstają z inspiracji człowiekiem i jego codzienną aktywnością, która realizuje się w: pracy, zabawie, rytuale związanym z życiem codziennym. Z powodu zainteresowania człowiekiem jako takim, jego naturalnością, Adam Ziajski nie zaprasza do współpracy zawodowych aktorów. Swoim aktorom Ziajski radzi: "Staraj się jak najmniej kombinować, po prostu bądź" To właśnie poprzez jak najbardziej naturalne bycie, przy jak najmniejszej teatralności zachowania aktora, reżyser stara się, by spektakle jego zespołu były wiarygodne i autentyczne dla widza. Często Adam Ziajski pełni w swoich spektaklch podwójną rolę. Jest równocześnie aktorem i reżyserem. Jego reżyserska praca nie kończy się na próbie generalnej, a spełnia się dopiero w czasie teatralnej akcji.

Spektakl „Nie mów nikomu”, który miał swoją premierę pod koniec listopada 2016 roku, wziął się z utrapień i niepokojów swego głównego twórcy: „Mniej więcej od roku chodził mi po głowie pewien problem. Dotyczy języka. Atmosfera wokół nas niepokojąco gęstnieje. Język nam się zohydził i zdegenerował. Dominuje w nim duch konfrontacji, nienawiści, przemocy. Z ekranów i głośników sączy się narodowa paplanina pełna frazesów, hipokryzji, przeinaczeń, wulgarności i wzajemnych pomówień. Na tej powodzi językowego błota żerują wszyscy. Politycy, media, a nawet drobni rzemieślnicy od kijów baseballowych. To wszystko tylko nas oddala od siebie. Dzisiaj nawet zwykła rozmowa z dawno niewidzianym znajomym może przypominać taniec saperów na polu minowym. Naszą narodową dyscypliną stało się wzajemne wykluczanie. W życiu prywatnym, publicznym, a szczególnie w sieci. Dookoła wszystko spsiało. Bardzo mnie to smuci i martwi. Długo myślałem nad tym, kogo bym upoważnił do zabrania głosu w tej sprawie. Wybrałem ludzi głuchych, bo to najbardziej wykluczona grupa społeczna. Wydało mi się to bardzo istotne również z teatralnego punktu widzenia. Bo język migowy jest niezwykle choreograficzny. Trójwymiarowy”.

 

RECENZJE SPEKTAKLU:
http://teatralny.pl/recenzje/zza-szyby-po-wegiersku,1802.html
https://kulturalnemedia.pl/teatr/nie-mow-nikomu/

TRAILER SPEKTAKLU:
https://www.youtube.com/watch?v=9UyY9xyu8UU

 

WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE SPOSOBU REZERWACJI BILETÓW:

W mailu prosimy podać imię i nazwisko, ilość rezerwowanych biletów i określić czy będą to bilety normalne czy ulgowe.

Do zakupu biletów ulgowych upoważnione są osoby, które zakupiły bilety na więcej niż jedno wydarzenie Festiwalu Perspektywy 2017, grupy zorganizowane (powyżej 10 osób), osoby niepełnoletnie (do 18 roku życia), uczniowie, studenci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne, osoby powyżej 80 roku życia oraz osoby objęte ulgą ustawową.

System rezerwacji biletów zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc, lub o godz 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.

Bilety można odebrać w dniu wydarzenia, najwcześniej godzinę przed jego rozpoczęciem lub w biurze Teatru CHOREA (pokój nr 18, budynek Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3), od 5 września, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00.

Płatność za bilety przyjmujemy wyłącznie gotówką.
Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

 

więcej

"Oratorium ziemi" / Wywiad z Michałem Ratajskim

"Oratorium ziemi" / Wywiad z Michałem Ratajskim

23.09.2017
Teatr CHOREA

"Współczesne plemię"

Wywiad Katarzyny Mańko z Michałem Ratajskim - twórcą choreografii w spektaklu "Oratorium ziemi".

Katarzyna Mańko: Tematem przewodnim tegorocznej edycji Festiwalu Perspektywy jest AWANGARDA. Jak rozumiesz to pojęcie?

Michał Ratajski: Im dłużej o tym myślę, tym bardziej się zastanawiam czy je rozumiem. Nie pracuję w tym projekcie tylko ze względu na temat Festiwalu. Nie wiem czy kategoryzowanie takich wydarzeń jest w ogóle potrzebne… Osobiście nie jestem tego fanem. Czy ja jestem twórcą awangardowym? Nie wiem. Dla jednych jestem artystą kontrowersyjnym, dla innych współczesnym, jeszcze dla innych być może zachowawczym lub nijakim. Tworzę to co czuję, co myślę, często z wieloma znakami zapytania. Koniec końców podpisuję się pod projektem swoim imieniem i nazwiskiem – po prostu i nigdy nie myślałem o tym, żeby się klasyfikować. Świat robi to skutecznie i nieustannie za nas, mniej lub bardziej sprawiedliwie. Pracuję nad projektami, które mnie po prostu interesują. Zawsze kieruje mną ciekawość, która w pracy twórczej, ale i w życiu jest dla mnie najważniejsza. Chodzi o to, by energię kierować tam gdzie chcemy, a nie tam gdzie powinniśmy/musimy. Czuję, że w Oratorium Ziemi są poruszone dużo ważniejsze i ciekawsze zagadnienia niż awangarda sama w sobie.

K.M: Co zatem jest dla Ciebie najważniejsze w tym projekcie?

M.R: Na przykład temat plemienności, natury czy chociażby powrotu do korzeninaszej świadomości. Ciekawią mnie dawna mądrość, doświadczenia, niekoniecznie dobre i ich konsekwencje dla współczesności. Weźmy chociażby pod uwagę przewrót jaki się dokonał w naszej słowiańskiej kulturze. Analizujemy to pod kątem zysków i strat jakie przyniosło nam chrześcijaństwo. O tym warto dyskutować.

K.M: Oratorium Ziemi zapowiada się jako ogromne przedsięwzięcie. Wezmą w nim udział kompozytor Igor Gawlikowski, Chór Teatru CHOREA, zespół muzyczny Kormorany oraztancerze Teatru Tańca KIJO i aktorzy z Teatru CHOREA. Ponadtocałość reżyseruje Tomasz Rodowicz - dyrektor Teatru CHOREA. W spektaklu mają pojawić się także wizualizacje. Jak połączyć te wszystkie dziedziny sztuki by tworzyły spójną całość i mogły równoprawnie „zabierać głos”?

M.R: Jesteśmy jeszcze w trakcie prób, więc sami szukamy odpowiedzi na to i wiele innych pytań. Projekt powstaje w ramach zamówień kompozytorskich z Instytutu Muzyki i Tańca, więc jest to przede wszystkim koncert, jednak nie w tradycyjnym rozumieniu. Chcemy stworzyć przestrzeń dialogu między tymi dziedzinami sztuki. Tancerz nie zawsze musi ruszać się do muzyki, tak jak i śpiew jej nie wymaga. Cisza czy oddech też stają się w tym rozumieniu muzyką. Nie chodzi też o to, by ilustrować muzykę poprzez ruch, lecz o poszukiwanie połączeń wzajemnego przenikania się, wielotorowości wyrazu i współistnienia w jednym środowisku wypowiedzi jakim jest Oratorium Ziemi. Nie chcemy, żeby jedna ze sztuk naśladowała drugą. To by było za proste rozwiązanie, wręcz nudne.

K.M: Czego wymagasz od aktorów w trakcie prób?

M.R: Przede wszystkim obecności <śmiech>. Po drugie wymagam ciekawości tego co robią,czemu poświęcają czas i energię, bo to rodzi zaangażowanie w naturalny sposób i stwarza przestrzeń do nieustannego poszukiwania. Nigdy nie kończąc pracy nad spektaklem, przedłużamy jego życie zachowując jego autentyczność, świeżość, pozwalając mu rozwijać się dalej. Przy Oratorium pracujemy przede wszystkim nad wspólnotowością. Nasze „plemię” składa się z wyjątkowych artystów, z których każdy wnosi coś oryginalnego i swojego do projektu. Poprzez połączenie tej ludzkiej tkanki, dokopujemy się do niezwykle cennego materiału. Temat, który obraliśmy wymaga od nas ciągłego rozpoznania. Unikamy gotowych rozwiązań, wychodzimy poza strefę komfortu. Nie chcemy powielać schematów znanych z wcześniejszych projektów Teatru Tańca KIJO, którą reprezentuję, czy działań Teatru CHOREA, przy których pracował Tomasz Rodowicz. Nie koncentrujemy się także na działaniach solowych. Tworzymy grupę i nikogo nie wyróżniamy. Poszukujemy indywidualności w ramach wspólnoty współczesnego „plemienia”.

K.M: W jaki sposób przenieść widza w ten świat pradawnych Słowian?

M.R: Na pewno nie będziemy odtwarzać dawnych rytuałów. Nikt z nas nie żył w tamtych czasach, więc trudno byłoby nam to zrobić. Pracujemy przede wszystkim nad pojęciem wspólnoty w dzisiejszych czasach. Zastanawiamy się czy będąc uwarunkowani przez media, przez masowy odbiór, bombardowani milionem bodźców w oderwaniu od natury, czy jesteśmy w stanie tworzyć takie wspólnoty? Koncentrujemy się na oddechu, na wytworzeniu wspólnej energii grupy, na jej rytmie. Mamy nadzieję, że widz będzie za nami podążał, Oratorium Ziemi to otwarte zaproszenie, by odbyć z nami tę podróż.

K.M: Na kiedy zaplanowana jest premiera?

M.R: Premiera odbędzie się 23 września w Teatrze CHOREA na scenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, podczas 3 edycji Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr – awangarda w działaniu.

K.M: Co dalej ze spektaklem? Planujecie późniejsze prezentacje?

M.R: Na razie chcemy się skoncentrować na nadchodzącej premierze oraz na trwających jeszcze przez cały wrzesień próbach. O tym, co dalej będziemy myśleć później.

 

więcej

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.