Perspektywy 2017

  

PRS2017 logo

 

Kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu, poświęcona została awangardzie w teatrze i bezpośrednio odwoływała się do obchodów 100-lecia awangardy w Polsce. Tym razem nasz Festiwal był realizowany od wiosny do jesieni. Między kwietniem a listopadem 2017 zaprosiliśmy do Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi na pięć weekendowych cykli. Podczas każdego z nich zaprezentowaliśmy spektakle, koncerty, sesje warsztatów prowadzone przez zaproszonych artystów oraz spotkania i dyskusje z twórcami i teatrologami. Festiwal Perspektywy 2017 to dwie premiery, a pozostałe spektakle to produkcje z 2016 i 2017 roku, które były pokazywane w Łodzi po raz pierwszy.

Na pierwszy cykl zaprosiliśmy 22 i 23 kwietnia. Widzowie mieli szansę obejrzeć spektakl „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3” Teatru 21 z Warszawy, w reżyserii Justyny Sobczyk, realizowany przez aktorów z zespołem Downa, oraz spektakl „INTRO” tworzony przez Teatr Dada von Bzdülöw działający w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, prowadzony przez duet choreograficzno-reżyserski - Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską. Po każdym spektaklu odbyła się rozmowa z twórcami.
W trakcie kwietniowego cyklu zaprosiliśmy też na dwa warsztaty. Pierwsze poprowadziła Justyna Sobczyk - reżyserka, pedagożka, założycielka Teatru 21, jedynej w Polsce grupy teatralnej, której członkami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Drugi poprowadziła Katarzyna Chmielewska tancerka, choreograf, nauczyciel tańca i dyrektor artystyczna Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska.

Drugi cykl odbył się w dniach 13 i 14 maja. Zaprezentowaliśmy wtedy spektakl „Nicea/14 lipca 2016” powstały we współpracy Teatru Cinema z Michałowic i awangardowego AKHE Engineering Theatre z Petersburga, a także spektakl „Deadline” Studium Teatralnego z Warszawy oraz warsztaty, które prowadził założyciel i dyrektor Studium Teatralnego, współpracownik Jerzego Grotowskiego - Piotr Borowski.

Na kolejny, trzeci cykl zaprosiliśmy 23 i 24 września. Odbyła się wtedy premiera spektaklu muzyczno-tanecznego „Oratorium Ziemi”, powstałego w koprodukcji Teatru CHOREA, Chóru Teatru CHOREA, kompozytora i muzyka Igora Gawlikowskiego, awangardowej grupy muzycznej Kormorany oraz Teatru Tańca KIJO. Zaprosiliśmy też na spektakl „Nie mów nikomu”, z Poznania, w reżyserii Adama Ziajskiego, stworzony przez grupę osób niesłyszących, proponujący niezwykle nowatorski sposób komunikowania się z widzem. W trakcie wrześniowego cyklu zaprosiliśmy też na warsztaty teatralne, które poprowadził Adam Ziajski. 

Podczas czwartego cyklu, 27, 28 i 29 października, widzowie uczestniczyli w premierze spektaklu „Ciemność. To co jest ukryte”, realizowanego przez Janusza Adama Biedrzyckiego z Teatru CHOREA wraz z grupą osób niewidomych i niedowidzących. Zaprosiliśmy też na spektakl „Manifest” Teatru im. Stefana Batorego z Chorzowa. W trakcie czwartego cyklu warsztaty muzyczne poprowadził: Tomasz Krzyżanowski z Teatru CHOREA.

Ostatni, piąty cykl, 17, 18 i 19 listopada to wspaniałe wydarzenia. Pierwszym była łódzka premiera koncertu "Spojrzystość" - czyli Leśmian na 25 głosów, w wykonaniu Chóru Teatru CHOREA, do muzyki Tomasza Krzyżanowskiego i Pawła Odorowicza. Drugie wydarzenie to spektakl „Studium o Hamletach”, czyli tegoroczna produkcja Teatru CHOREA powstała we współpracy z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Trzecim wydarzeniem, zamykającym Festiwal był koncert „Pieśni przejścia” w wykonaniu duetu Grochocki_Odorowicz - zdobywców Grand Prix tegorocznej edycji największego festiwalu muzyki folkowej w Polsce "Nowa Tradycja". Wyjątkowe, mistrzowskie warsztaty taneczne podczas ostatniego cyklu poprowadziła Rosanna Gamson - choreografka i reżyserka pochodząca z Los Angeles.

Październikowym i listopadowym wydarzeniom Festiwalu towarzyszyły także wystawa fotograficzna "7.15 p.m." autorstwa Wiktora Moraczewskiego, z fotografiami Grega Noo-Waka, odnosząca się do historii sal teatralnych Hotelu Grand w Łodzi.

Równocześnie z finałem festiwalu, w dniach 17-19 listopada, w Art_Inkubatorze Fabryki Sztuki, odbył się III Zjazd Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych - pod hasłem "Czyj jest teatr", organizowany we współpracy PTBT z Katedrą Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego oraz Teatrem CHOREA. Na wszystkie dyskusje wstęp wolny.

 

IDEA FESTIWALU PERSPEKTYWY 2017

Festiwal Perspektywy 2017 jest przeglądem i spotkaniem najciekawszych zjawisk nowego teatru w Polsce. Tutaj artyzm, oryginalność i wysoki profesjonalizm wykonawców wykracza poza instytucjonalne formuły sztuki scenicznej. Teatry pokazywane w tej edycji Festiwalu, wyrastają z oryginalnego kontekstu społecznego, lub do tego kontekstu się odwołują. Poprzez prezentacje, warsztaty i spotkania z twórcami tworzymy nowe p e r s p e k t y w y dla teatru. Teatru, który nie zabawia się formą ale którego żywa treść tworzy nowe formy i formuły komunikacji z widzem.

Dotychczasowe edycje Festiwali Retroperspektywy i Perspektywy, organizowane naprzemiennie od 2010 roku przez Teatr CHOREA, cechowała wysoka jakość teatralnych wydarzeń, unikatowość prezentowanego programu oraz niezwykle inspirujące warsztaty i spotkania z wybitnymi twórcami teatru, tańca i muzyki. Nasz Festiwal jest wyjątkowym miejscem spotkań teatrów mainstreamowych z teatrami niezależnymi, teatrów tańca z teatrami słowa i muzyki. Układamy program w ten sposób, by zaprezentować łódzkiej publiczności teatry, które przekraczają podziały na rodzaje i gatunki sztuki, tworzą nowy przekaz i budują nowy język teatru.


TEATR - AWANDARDA W DZIAŁANIU

Festiwal Perspektywy 2017 to przegląd najnowszych dokonań polskiego teatru niezależnego, awangardowego i społecznie zaangażowanego, pod hasłem: „Teatr - awangarda w działaniu”. Awangardowość postrzegamy tu w trzech aspektach.

Pierwsza grupa spektakli nawiązuje wprost do tradycji awangardy teatralnej i twórczości Jerzego Grotowskiego. Tutaj proponujemy spektakl „Studium o Hamletach” realizowany przez warszawską Akademię Teatralną i Teatr CHOREA, odwołujący się do nowego odczytywania Szekspira przez teksty Stanisława Wyspiańskiego i Jerzego Grotowskiego, a także spektakl „Deadline” warszawskiego Studium Teatralnego, reżyserowany przez Piotra Borowskiego, dawnego współpracownika Grotowskiego.

Druga grupę stanowią teatry wyrastające z nowych kontekstów społecznych, nieprzewidywanych na co dzień dla teatru. Tworzą oni wizje i narracje niezwykle odkrywcze i inspirujące, nie tylko dla teatru ale całej sztuki. W tym nurcie zaprezentujemy nowy spektakl Teatru 21 z Warszawy, pt. „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”, w reżyserii Justyny Sobczyk, realizowany przez aktorów z zespołem Downa oraz spektakl ”Nie mów nikomu” stworzony przez Adama Ziajskiego wraz grupą osób niesłyszących, proponujący niezwykle nowatorski sposób komunikowania się z widzem. Mieści się tu również premiera spektaklu „Ciemność. To co jest ukryte” Teatru CHOREA, realizowana z udziałem osób niewidomych i niedowidzących.

Trzeci wymiar awangardy to teatry zawodowe i quasi-zawodowe, które wyłamują się z obowiązujących kanonów sztuki scenicznej i w temacie, treści oraz formie swoich spektakli proponują nowe perspektywy dla teatru. W tym cyklu zamierzamy pokazać najnowszy spektakl Teatru Cinema z Michałowic, realizowany wspólnie z AKHE Enineering Theatre, awangardową grupą aktorów i performerów z Petersburga. Spektakl „Nicea/14 lipca 2016” odnosi się do ataku terrorystycznego i jest mocnym głosem artystów wobec tej tragedii. W tę kategorię wpisuje się również spektakl „Intro” Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska opowiadający o naszej bezradności wobec imigrantów i „obcych”, spektakl „Manifest” Teatru im. Stefana Batorego z Chorzowa i premiera spektaklu taneczno-muzycznego „Oratorium ziemi” - koprodukcji Teatru CHOREA, Grupy KIJO, kompozytora Igora Gawlikowskiego i zespołu Kormorany z Wrocławia.

 

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.