Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Łodzi

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Łodzi

21-22.09.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pierwsze popremierowe pokazy spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 21, 22 września 2010
godzina: 19:00
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 20 zł (ulgowy) / 25 zł (normalny) 
rezerwacje/informacje: pola.amber@fabrykasztuki.org, 42 646 88 65

 

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

more

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

21.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę monodramu "Upadek - Psychosomatic GAYm", w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego z Teatru CHOREA, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 21 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

more

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

13-20.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 13, 20 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

more

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

15.08.2010
Klub Wytwórnia, Łódź

Zapraszamy na premierę Koncerty "Antyk/Trans/Formacja" Teatru CHOREA, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Krzyżanowskiego, w  Klubie Wytwórnia w Łodzi, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010.

data: 15 sierpnia 2010
miejsce: Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

Po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi Chorea przygotowała zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamiczej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

Teatr Chorea od wielu lat interesuje się muzyką antycznej Grecji, będącą niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Do tej pory była to głównie praca nad pieśniami, tekstami antycznych dramatów, rekonstrukcja antycznych instrumentów pod kierownictwem Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego.

Chorea wielokrotnie prezentowała swoją muzykę w różnych częściach Europy (Polska, Dania, Wielka Brytania, Niemcy, Grecja, Bułgaria) i w Stanach Zjednoczonych.

Koncert Antyk/Trans/Formacja zrodził się z potrzeby skonfrontowania materiału z nowoczesnym brzmieniem i współczesnym instrumentarium – na przykład najstarszy, zachowany niemal w całości Pean Delficki datowany na 127 r. p.n.e zestawiony z electric piano, sekcją dętą i efektami elektornicznymi i kilkunastoosobowym chórem.

„Stary” materiał w nowoczesnych aranżacjach Tomasza Krzyżanowskiego i Macieja Maciaszka daje intrygującą muzyczną miksturę orientalnej melodyki, jazzowej harmonii i bliskowschodniej rytmiki.

Wielowymiarowość koncertu budują choreografie Igi Załęcznej i Adama Janusza Biedrzyckiego inspirowane ikonografią Antyku. Koncert urozmaicają imponujące wizualizacje Marii Porzyc.

Rekonstrukcja i adaptacja muzyki Antycznej Grecji: Maciej Rychły
Aranżacja i instrumentalizacja: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Wizualizacje: Maria Porzyc
Muzycy: Krzysztof Brzeziński - instrumenty klawiszowe, Sebastian Klim - gitara basowa, Maciej Maciaszek - trąbka, Kuba Michalski - waltornia, Bartek Stępień - perkusja, Patryk Wagner - saksofon, Piotr Zawada - puzon
Chór: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Dorota Porowska, Hubert Domański, Sean Palmer, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz
Premiera: 15 sierpnia 2010, Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

more

Festiwal Retroperspektywy 2010

Festiwal Retroperspektywy 2010

13-21.08.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pierwszą edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, organizowaną przez Teatr CHOREA, w Fabryce Sztuki w Łodzi.

data: 13-21 sierpnia 2010
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi

 

Festiwal Teatralny Retroperspsktywy 2010 – to nowe miejsce konfrontacji artystycznych teatru niezależnego. Platforma spotkań i dyskusji o przemianach zachodzących w teatrze XXI wieku.

Między 13 a 21 sierpnia 2010, w postindustrialnych przestrzeniach Łodzi, widzowie zobaczyli przegląd najważniejszych przedstawień Teatru CHOREA oraz najnowsze dokonania artystyczne zaproszonych grup teatralnych.

Pięć lat istnienia Teatru CHOREA było dobrym momentem na zrobienie pierwszej RETRO/PER/SPEKTYWY intensywnej działalności artystycznej, badawczej i edukacyjnej Teatru oraz doskonałym czasem na prezentację jego dwóch prapremier: spektaklu „GROTOWSKI- próba odwrotu” w reżyserii Tomasza Rodowicza oraz koncertu „Antyk/Trans/Formacja” w etno-jazzowym opracowaniu zespołu pod wodzą Tomasza Kżyżanowskiego.

Pierwsza edycja festiwalu była objęta ramami dwóch teatralnych tryptyków, ukazujących napięcia jakie powstają na zetknięciu tradycji i współczesności:

I. Sofokles – Eurypides – Arystofanes („Antygona”, reż. D.Porowska, „Śpiewy Eurypidesa”, reż. T.Rodowicz, „Po ptakach”, reż J.Ennis, J.Cohen, T.Rodowicz)

II. Wyspiański – Herbert – Grotowski („Odpoczywanie”, reż. P.Passini, „Gry [w] Pana Cogito”, reż. T.Rodowicz,„GROTOWSKI – próba odwrotu” reż .T.Rodowicz)

W ramach festiwalu zaprezentowały się także teatry współpracujące i na różne sposoby „spokrewnione” z CHOREĄ. Gośćmi festiwalu byli min.: neTTheater Pawła Passiniego, Studium Teatralne Piotra Borowskiego z Warszawy, Teatr KANA ze Szczecina, Elżbieta Rojek oraz Trupa Czango.

„Tworząc Festiwal powołujemy nowe, cykliczne wydarzenie kulturalne, którego kolejne edycje, rozbudowywane o udział wybitnych międzynarodowych grup teatralnych, co 2 lata przełamywać będą anachroniczne podziały na teatr słowa, ruchu i muzyki, przywracając ich niepodzielną trójjednię – choreę – życiodajny fundament teatru.

W odniesieniu do naszego festiwalu chorea to nie nazwa własna – lecz idea otwierająca nowe przestrzenie dla teatru i wyznaczająca kolejne zadania dla aktora: opowiadacza historii-tancerza-śpiewaka, i stawiająca nowe wyzwania reżyserowi, który – podobnie jak w antyku – powinien być dramaturgiem, choreografem i kompozytorem jednocześnie.

Zadaniem naszym jest, aby Festiwal Teatralny Retroperspsktywy stanowił stały punkt odniesienia na teatralnej mapie Polski."

Tomasz Rodowicz
Dyrektor Artystyczny 
Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy

  

Program Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspsktywy 2010


13.08.2010 / Piątek 

19:00 
Otwarcie wystawy "Chorea / Poligon ciała i okoliczności"
twórca: Paweł Korbus 
Sala Kolumnowa, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3 
wystawa czynna: 13-21.08.2020, g. 15:00-20:00

20:00
Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"
reżyseria: Tomasz Rodowicz, twórcy: Teatr CHOREA
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

22:00 
Koncert "32 minuty"
twórcy: Maria Porzyc, Sebastian Klim
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3


14.08.2010 / Sobota

15:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Chorea w Łodzi – Reportaże z Magazynu Kulturalnego" 
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

18:00 
Spektakl "Gry (w) Pana Cogito" 
reżyseria: Tomasz Rodowicz, twórcy: Teatr CHOREA
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, Zachodnia 54/56

20:00 
Spektakl "Król Kier znów na wylocie"
reżyseria: Piotr Borowski, twórcy: Studium Teatralne
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

22:00 
Koncert audiowizualny / poezja audiowizualna "Obrazy / słowa / muzyka"
twórcy: Paweł Korbus, Maciej Połynko 
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3


15.08.2010 / Niedziela

12:00-15:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Reportaże z Festiwali Teatrów Dziecięcych"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

15:30-18:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Zbigniew Zapasiewicz, Kazimierz Dejmek – wyspa szczęśliwości PRL-u"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

19:00 
Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja" i "Taniec w RE-KONSTRUKCJI" 
twórcy: Teatr CHOREA
Klub Wytwórnia, Łąkowa 29

21:00 
Spektakl "Lailonia" 
reżyseria: Mateusz Przyłęcki, twórcy: Teatr KANA
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, Zachodnia 54/56


16.08.2010 / Poniedziałek

16:00 - 18:15 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej
g. 16:00 "Teatr Derevo" 
g. 17:00 "Cały świat gra komedię"
Fabryka Sztuki / Factory of Art, Tymienieckiego 3

18:30 
Spektakl "Antygona"
reżyseria: Dorota Porowska, twórcy: Teatr CHOREA, Teatr KANA
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

20:30 
Spektakl "Odpoczywanie" 
reżyseria: Paweł Passini, twórcy: neTTheatre, Teatr CHOREA
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3


17.08.2010 / Wtorek

15:30-18:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Anna Seniuk, Krystyna Feldman, Zofia Kucówna"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

18:00 
Spektakl "Z diariusza prywatnego"
reżyseria: Hieronim Poniżalski, twórcy: Trupa Czango 
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

20:00 
Performance "Rekiny i tostery, czyli lekko surrealistyczna opowieść o niebezpieczeństwach bycia artystą" 
twórcy: Pola Amber, Paul Vincent
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

21:00 
Koncert dadaistyczny 
twórcy: Darek Orwat Show 
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3


18.08.2010 / Środa

16:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Reportaże z Festiwali Teatralnych"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

18:30, 20:30 
Spektakl "Po Ptakach / After The Birds"
reżyseria: Jim Ennis, Jessica Cohen, Tomasz Rodowicz, twórcy: EARTHFALL,Teatr CHOREA
Klub Wytwórnia, Łąkowa 29

18:30, 20:30 
Spektakl "Niedorodzona" 
reżyseria: Anna Ciszowska, twórcy: Teatr IDENTYCZNY
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3


19.08.2010 / Czwartek

15:00-18:00 
Panel dyskusyjny
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

18:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Kobiety w Pakistanie"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

19:00 
Spektakl "Tańcząca Linia" 
reżyseria: Elżbieta Rojek
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

21:00 
Spektakl "Śpiewy Eurypidesa"
reżyseria: Tomasz Rodowicz, twórcy: Teatr CHOREA 
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

21:30 
Impreza festiwalowa
MS Cafe, Więckowskiego 36


20.08.2010 / Piątek

17:00
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Wszystko z tęsknoty - Maja Komorowska"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

18:00 
Spektakl "Grotowski - próba odwrotu"
reżyseria: Tomasz Rodowicz, twórcy: Teatr CHOREA
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

20:00 
Spektakl "Turandot" 
reżyseria: Paweł Passini, twórcy: neTTheatre, Grupa Coincidentia
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

22:00 
Filmy o CHOREII 
reżyseria: Maria Porzyc, Pola Amber 
Grill Teatralny
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3


21.08.2010 / Sobota

16:00 
Przegląd Filmów o Teatrze Krystyny Piasecznej "Tryptyk: Teatr jest cudem"
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

18:00 
Premiera spektaklu "Upadek"
reżyseria: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki, twórcy: Teatr CHOREA
Hala Teatralna, Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

20:00 
Spektakl "Tehillim / Psalmy"
reżyseria: Paweł Passini, twórcy: Teatr CHOREA, neTTheatre
Fabryka Sztuki, Tymienieckiego 3

  

Warsztaty:

Warsztat "Pieśni Neandertalskie"
data: 14-15.08.2010, godz. 11:00-15:00
prowadzenie: Simon Thorne

Warsztaty taneczne "Improwizacja"
data: 17.08.2010
prowadzenie: Jacek Owczarek

Warsztaty "Tańcząca Linia"
data: 18.08.2010
prowadzenie: Elżbieta Rojek

Warsztaty "Uwolnij Głos"
data: 19.08.2010
prowadzenie: Bartek Caboń & Sean Palmer

Warsztaty "Pieśni Bułgarskie"
data: 20.08.2010
prowadzenie: Elina Toneva

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn

 

Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

logo wer horyzont zhaslem pl kolor rgb

 

more

Spektakl "Po Ptakach" w Łodzi

Spektakl "Po Ptakach" w Łodzi

13.07.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy na spektakl "Po Ptakach / After the Birds" Teatru CHOREA i Earthfall Dance, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 13 lipca 2010
godzina: 20:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 15 zł (ulgowy) / 20 zł (normalny)
rezerwacje: pola.amber@fabrykasztuki.org, +48 42 646 88 65

Spektakl zapowiada Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010.

 

Spektakl "Po Ptakach" jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.

Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po Ptakach Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie – idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa…

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Suzanne Firth, Cai Tomos, CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Obsada: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Sean Palmer, Tomasz Rodowicz
Premiera: 09-14 grudnia 2005, Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa

 

more

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Ciechanowie

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Ciechanowie

22.05.2010
Festiwal Teatralny "Dionizje" w Ciechanowie

Zapraszamy na spektakl "Śpiewy Eurypidesa" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na 18 Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Dionizje" w Ciechanowie.

data: 22 maja 2010
godzina: 20:00
miejsce: sala widowiskowa CKiSz, Ciechanów 

 

Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” jest drugim etapem pracy CHOREI nad Bachantkami Eurypidesa, po „Bakkusie” zrealizowanym we współpracy z walijską grupą tańca współczesnego Earthfall w 2006 roku, gdzie tematem był niechciany, cierpiący i bezwzględny zarazem bóg/człowiek, szukający rewanżu we współczesnym świecie. W „Śpiewach Eurypidesa” tematem są kobiety - bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w religijnej czy dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni zarówno 2500 lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia - podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.

Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt "Bakkus" wiedzieliśmy, że dla CHOREI to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego Bachantkami. Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z "Bachantek" i ruch. Chór jest głównym bohaterem dramatu. Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na teatr współczesny. Jest szukaniem nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem - języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym polskim tłumaczeniem Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego - z bachicznym akordem starożytności.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Passini
Kostiumy: Weselina Nikołow
Obsada premierowa: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński
Obsada od 4 lipca 2009: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz
Premiera: 1 września 2007, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

more

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito w Łodzi

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito w Łodzi

22.04.2010
Teatr CHOREA

Zapraszamy na spektakl “Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 22 kwietnia 2010
godzina: 19:00
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 15 zł (ulgowy), 20 zł (normalny)
 

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


"Gry [w] Pana Cogito" to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

 

more

Spektakl "Tehillim/Psalmy" w Radomiu

Spektakl "Tehillim/Psalmy" w Radomiu

19.04.2010
Teatr Powszechny w Radomiu

Zapraszamy na spektakl "Tehillim/Psalmy" Teatru CHOREA i neTTheatre, w reżyserii Pawła Passiniego, do Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego, w Radomiu. 

data: 19 kwietnia 2010
godzina: 18:00
miejsce: Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego ul.Plac Jagieloński 15, Radom 

  

Teatr CHOREA i neTTheatre - Teatr w Sieci Powiązań przedstawiają, ujawniają, przywracają niemal zupełnie zapomnianą tradycję śpiewania w pustce. Psalmy - pieśń początków, pieśń podróży, źródło poezji jak najbardziej ludzkiej, ale natchnionej; zarodek, podstawowa komórka - DNA kultury, DNA teatru. Obraz: „Przewodnikowi chóru Psalm Dawidowy…” - tłum osadzony w centrum miejskiego organizmu XXI wieku rozstępuje się przed pięknie śpiewającym - takie przeniesienie to wydobywanie, ujawnianie, wyjście, comming out. Tehillim/Psalmy to współczesne, radykalne odczytanie tekstu Psalmów przez pryzmat dokonań największych buntowników XX wieku - Antonina Artauda, Francisa Bacona, Witolda Gombrowicza. To terapia kultury, przywracanie pamięci, rehabilitacja wrażliwości. Krzyk Króla Dawida i śpiew jąkającego się Mojżesza, zmierzającego przez pustkowia do obiecanej Europy.

Psalmy stanowią dzisiaj przecięcie i punkt zborny dla katolików, protestantów, wyznawców prawosławia i Żydów. Trudno zliczyć wszystkie tradycje śpiewania psalmów, jak również miejsca na globie, w których są wykonywane. Od śpiewu bizantyjskiego, po negro spiritual; od chorału gregoriańskiego, po współczesne wersje rock i reggae; od tradycyjnych śpiewów Żydów z Etiopii, po współczesne wersje autorstwa Leonarda Bernsteina – na każdym kontynencie znaleźć można zarówno dawne, jak i zupełnie nowoczesne wykonania. Chcemy poznać, przyswoić i zaprezentować szerokiej publiczności drobną, lecz reprezentatywną cząstkę tego niezwykłego bogactwa.

Reżyseria: Paweł Passini
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz oraz fragmenty muzyki tradycyjnej różnych kultur
Choreografia: CHOREA
Światło: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Maria Porzyc
Obsada: Monika Dąbrowska, Dominika Jarosz, Anna Kaźmierak, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz

 

more

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2010

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2010

23-27.03.2010
Dotknij Teatru

Zapraszamy na warsztaty performerskie i akcję happeningową "ArtRobak- scream if you wanna faster” prowadzone przez Pawła Korbusa z Teatru CHOREA, oraz "Lekcje Antyku" prowadzone przez artystów Teatru CHOREA, w ramach Akcji Dotknij Teatru 2010 - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.

Warsztaty performerskie "ArtRobak- scream if you wanna faster"
data: 23 marca 2010
g
odzina: 18:00
miejsce: Fabryka Sztuki, ul. Tymienieckiego 3
idea i prowadzenie: Paweł Korbus
wstęp wolny ilość miejsc ograniczona
zapisy/informacje: pola.amber@fabrykasztuki.org, 42 646 88 65

Akcja happeningowa "ArtRobak- scream if you wanna faster"
data: 27 marca 2010
godzina: 12:00
miejsce: plac przed pomnikiem Leona Schillera w Łodzi
prowadzenie: Paweł Korbus

"Lekcje Antyku"
data: 27 marca 2010
godzina: 14:30-16:00 - I lekcja antyku / 16:15-17:45 - II lekcja antyku / 18:00-19:30 - III lekcja antyku
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzący: Dorota Porowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki, Maciej Maciaszek
wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona

 

Akcja happeningowa i warsztaty performerskie "ArtRobak- scream if you wanna faster"

Warsztaty performerskie "ArtRobak- scream if you wanna faster" stanowią przygotowanie do akcji - happeningu i same są  happeningiem tyle, że w formie laboratoryjnej - badamy odczucia ciała, kontakt z materią, określanie się w przestrzeni społecznej i fizycznej, stawanie wobec i kontakt z partnerem.

SCREAM IF YOU WANNA FASTER / SCREAM IF YOU WANNA HIGHER / SCREAM IF YOU WANNA DEEPER

Postać, człowiek-bryła, nosiciel, idzie, pełznie, miastem. Idzie ulicą, dąży we własnym kierunku, tańczy własny taniec, niesie bagaż, bryłę, balast, rzeźbę. Porusza się oszczędnie, minimalistycznie, ale wchodzi w interakcje z przechodniami, publicznością, wpisuje się w architekturę i życie miasta. Działanie jest otwarte na przypadek, ukierunkowane ku ludziom i działaniu, ale postać funkcjonuje w kanale poza głównym nurtem - pełznie na styku chodników i fasad, w miejscach, gdzie wiatr nawiewa śmieci. Może wejdzie do fontanny, może do kościoła, może poleży przy śmietniku. Postać nic nie widzi. Czuje, słucha, jest obecna. Tancerz - performer reaguje, improwizuje.

Tancerz - ODMIENIEC
Jednostka oderwana od całości, umiejscowiony w pokoju-rzeźbie, owinięty w kokon, nosi uniform ochronny. Stworzona bariera jest częścią jego samego, jak część ciała, jak część świadomości, mutacja, manifest Ja, przesłanie - przeniesienie. Paradoksalnie umiejscowiony, ma kontakt, funkcjonuje na manowcu rzeczywistości.

Tancerz ZAKAŻONY
Inny, pięknie cuchnący dziwoląg o egzotycznej urodzie, zainfekowany światem, świadomy rzeczywistości, tańczy z naroślą taniec życia, nosi narośl, która jest (w)nim.

Tancerz CZUJĄCY
Jest paradoksalną częścią rzeczywistości, w interakcji ze światem zewnętrznym, jest tricksterem. Dotyka, postrzega świat, nie hamuje uczuć, poddaje się własnym impulsom. Poddany samemu sobie, trwa, tańczy, reaguje, wychodzi na spotkanie z przypadkiem, wystawia się, łamie zasady, jest punktem w cyklu tworzenia i niszczenia. Piękny dziwoląg, odstępuje od reguły, wytrąca z bezwładności.

 

"Lekcje Antyku"

"Lekcja Antyku" to zajęcia mające zapoznać słuchaczy ze źródłami kultury europejskiej: muzyką, teatrem i tańcem antycznej Grecji. Tematem lekcji będzie przedstawienie badań nad rekonstrukcją antycznych instrumentów, zabytków muzycznych, starożytnej notacji muzycznej oraz sposobów pracy nad tańcem inspirowanym ikonografią antyczną. Spotkanie wzbogaci żywa opowieść o doświadczeniach Teatru CHOREA i multimedialna prezentacja dokonań artystycznych. Program obejmuje także krótki warsztat dla uczestników, w finalnej części spotkania.

 

more

Archive

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.