14 08 26 machanie nogami
Homepage / News / Teatr CHOREA w Hiszpanii

Teatr CHOREA w Hiszpanii

miejsce i czas
04-14.02.2011
Festiwal Escena Contemporanea, Madryt | Performance

Twórcy Teatru CHOREA jako jedyni artyści z Polski zostali zaproszeni do uczestnictwa w XI edycji Międzynarodowego Festiwalu Escena Contemporanea w Madrycie, odbywającego się w dniach 27.01.-20.02.2011. Teatr CHOREA dwukrotnie zaprezentuje na festiwalu spektakl „Gry [w] Pana Cogito”, w reżyserii Tomasza Rodowicza. Spektakl powstał w oparciu o najważniejsze i prawie zupełnie nieznane teksty jednego z największych polskich poetów powojennych - Zbigniewa Herberta. Ze względu na prezentację spektaklu na festiwalu został stworzony ich przekład na język hiszpański. 

data: 11, 12 lutego 2011
miejsce: Międzynarodowy Festiwal Escena Contemporanea, Madryt

 

Spektakle Teatru CHOREA połączone będą z cyklem festiwalowego panelu dyskusyjnego dotyczącego polskiej dramaturgii współczesnej oraz współczesnego teatru polskiego, z udziałem m.in.: Macieja Nowaka (dyrektora Instytutu Teatralnego), Juana Ignacio Garcia Garzon (krytyka teatralnego), Jarosława Bielskiego (aktora, reżysera) oraz Romana Pawłowskiego (czołowego polskiego krytyka teatralnego, autora antologii współczesnego dramaturgii polskiej).

Festiwal Escena Contemporanea powołany został, aby otworzyć dyskusję dotyczącą różnorodnych metod tworzenia współczesnego teatru. Twórcą festiwalu jest stowarzyszenie: ‘Asociacion Cultural Escena Contemporanea’, utworzone przez najważniejsze teatry alternatywne w Madrycie, we współpracy z Consejeria de Cultura y Deportes de la Comunidad de Madrid. Posiada również wsparcie ze strony Ministerio de Cultura, INAEM, Direccion General de Cooperacion y Comunicacion Cultural, a także instytucji oraz ambasad całego świata. Jest jednym z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń kulturalnych w Hiszpanii.

XI Edycja Festiwalu Escena Contemporanea daje możliwość uczestniczenia w najbardziej awangardowych scenicznych pokazach i spektaklach powstających we współczesnym teatrze europejskim. Festiwal cieszy się ogromnym zainteresowaniem szerokiego grona międzynarodowej publiczności.

Teatr CHOREA został także zaproszony do przeprowadzenia w Sewilli, w dniach 06-10.02.2011, warsztatów pt. “Alfabety sceny” dla aktorów Teatru Atalaya i Laboratorio Internacional del Actor.

 

“Gry [w] Pana Cogito” to spektakl w którym zdekonstruowana poezja, dynamiczny ruch i zmysłowa muzyka, tworzą nowoczesny, ostry i przejmujący język teatru.

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


Gry (w) Pana Cogito to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

 

Wyjazd artystów dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu “Kultura polska na świecie” oraz przez Instytut Polski w Madrycie.

 

Archive

Previous news

19 08 47 Hubert spiewa

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Indiach

miejsce i czas
13-21.01.2011
Festiwalu Bharat Rang Mahotsav, Indie | Performance

Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” Teatru CHOREA z Łodzi w reżyserii Tomasza Rodowicza zrealizowany w 2007 roku prezentowany będzie w dniach 16 i 19 stycznia 2011 roku na 13. Międzynarodowym Festiwalu Bharat Rang Mahotsav w New Delhi oraz Chennai w Indiach. Tomasz Rodowicz będzie także gościem specjalnym festiwalowego panelu dyskusyjnego reżyserów, poświęconego zagadnieniom procesu twórczego w teatrze.

DSC01298

Spektakl "Upadek" na ŁST

miejsce i czas
18.12.2010
Teatr CHOREA | Performance

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Upadek" Teatru CHOREA, reżyserii Magdaleny Paszkiewicz i w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w ramach festiwalu Fundacji Łódzkich Spotkań Teatralnych “Spotkania”, organizowanym przez Ośrodek Teatralny Łódzkiego Domu Kultury.

proba odwrotu2 fot. David Sypniewski

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" na ŁST

miejsce i czas
05.12.2010
Łódzkie Spotkania Teatralne | Performance

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w ramach Łódzkich Spotkań Teatralnych 2010 organizowanych przez Ośrodek Teatralny Łódzkiego Domu Kultury.