Warsztaty międzynarodowe "Alfabety sceny" w Łodzi

Warsztaty międzynarodowe "Alfabety sceny" w Łodzi

31.05-06.06.2009
Teatr CHOREA

Zapraszamy na intensywne, międzynarodowe warsztaty Teatru CHOREA "ALFABETY SCENY - CIAŁO, GŁOS, RYTM", w Fabryce Sztuki w Łodzi.

data: 31 maja 2009 - 6 czerwca 2009
godzina: 10:00-18:00
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzenie: artyści Teatru CHOREA
zapisy: chorea@chorea.com.pl

 

Sześciodniowy warsztat będzie intensywnym treningiem aktorskim, opartym na doświadczeniach Teatru CHOREA. Skoncentrujemy się na pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych środków jednocześnie. Warsztaty obejmą wymagający trening kondycyjny i sprawnościowy z elementami akrobatyki, pracę z ruchem scenicznym i elementami tańca, tworzenie choreografii opartych na nieparzystych formułach rytmicznych oraz pracę z głosem - od ćwiczeń oddechowych po niekonwencjonalne sposoby wykorzystania aparatu głosowego i naukę pieśni. Celem warsztatu będzie rozwijanie w obrębie grupy uczestników różnorodnego języka ekspresji i komunikacji oraz oryginalnych, nowatorskich form teatralnych.

Warsztaty kierowane są do grup teatralnych, szkół artystycznych i osób z całego świata, zainteresowanych pracą teatralną, muzyczną i taneczną.

Warsztaty prowadzone będą w języku angielskim.

 

CIAŁO
Każdy dzień rozpocznie intensywny trening fizyczny opracowany przez aktorów CHOREI. Następnym etapem będzie wprowadzenie elementów akrobatyki, w tym podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, wzajemna uwaga, asekuracja, świadomość własnego ciała, świadomość grupy, współdziałanie z partnerem. Zajmiemy się też choreografią, która jest wynikiem wieloletnich studiów zespołu nad ikonografią antyczną, rysunkami przedstawionymi na ceramice, płaskorzeźbach i mozaikach antycznych. Na strukturach ruchowych wypracowanych przez uczestników będą budowane muzyczne układy polifoniczne i polirytmiczne. Część pracy będzie poświęcona budowaniu muzyczności, dynamiki i energii grupy.

GŁOS
Podstawowe ćwiczenia oddechowe, opanowanie oddechu przeponowego, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu posłużą rozwijaniu naturalnych możliwości głosowych uczestników. Następnym krokiem będzie budowanie złożonych współbrzmień harmonicznych oraz nauka pieśni polifonicznych z różnych kręgów tradycji, oraz pieśni antycznej Grecji w opracowaniach CHOREI. 

RYTM
Istotna część warsztatów poświęcona będzie pracy z rytmem oraz jego znaczeniu w teatrze. Główny nacisk położymy na rytmy nieregularne, charakterystyczne dla Starożytności, muzyki Bałkanów, Bliskiego Wschodu oraz Jazzu. Praca z rytmem pozwoli nam przedstawić naszą metodę realizowania tekstu i muzyki na scenie. Będziemy wprowadzać rytmy nieparzyste za pomocą prostych kroków, uderzeń dłoni, głosu i zrytmizowanych gestów. Skupimy się na znalezieniu rytmiczności własnego ciała, rytmiczności i pulsu grupy. Posłużymy się oryginalnymi fragmentami dramatów starogreckich i pieśni antycznych, a także kompozycjami z naszych spektakli.

Końcowym etapem warsztatów będzie połączenie trzech wyżej opisanych elementów treningu aktorskiego CHOREI i stworzenie krótkiej formy teatralnej.


Koszt udziału w warsztatach: 300 Euro
Koszty podróży, wyżywienia i noclegów pokrywają uczestnicy.
Na miejscu oferujemy bezpłatnie: kawę, herbatę, wodę i przekąski.

 

 

więcej

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Ciechanowie

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Ciechanowie

19.05.2009
Festiwal Teatralny Dionizje, Ciechanów

Zapraszamy na spektakl “Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na 17 Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Dionizje" w Ciechanowie.

data: 19 maja 2009
godzina: 20:10
miejsce: Sala Widowiskowa CKiSz, Ciechnaów, 17 Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Dionizje"

 

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


Gry (w) Pana Cogito to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

Projekt zrealizowano w ramach programu "Herbert" ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

więcej

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.