Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2010

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2010

23-27.03.2010
Dotknij Teatru

Zapraszamy na warsztaty performerskie i akcję happeningową "ArtRobak- scream if you wanna faster” prowadzone przez Pawła Korbusa z Teatru CHOREA, oraz "Lekcje Antyku" prowadzone przez artystów Teatru CHOREA, w ramach Akcji Dotknij Teatru 2010 - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.

Warsztaty performerskie "ArtRobak- scream if you wanna faster"
data: 23 marca 2010
g
odzina: 18:00
miejsce: Fabryka Sztuki, ul. Tymienieckiego 3
idea i prowadzenie: Paweł Korbus
wstęp wolny ilość miejsc ograniczona
zapisy/informacje: pola.amber@fabrykasztuki.org, 42 646 88 65

Akcja happeningowa "ArtRobak- scream if you wanna faster"
data: 27 marca 2010
godzina: 12:00
miejsce: plac przed pomnikiem Leona Schillera w Łodzi
prowadzenie: Paweł Korbus

"Lekcje Antyku"
data: 27 marca 2010
godzina: 14:30-16:00 - I lekcja antyku / 16:15-17:45 - II lekcja antyku / 18:00-19:30 - III lekcja antyku
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
prowadzący: Dorota Porowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki, Maciej Maciaszek
wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona

 

Akcja happeningowa i warsztaty performerskie "ArtRobak- scream if you wanna faster"

Warsztaty performerskie "ArtRobak- scream if you wanna faster" stanowią przygotowanie do akcji - happeningu i same są  happeningiem tyle, że w formie laboratoryjnej - badamy odczucia ciała, kontakt z materią, określanie się w przestrzeni społecznej i fizycznej, stawanie wobec i kontakt z partnerem.

SCREAM IF YOU WANNA FASTER / SCREAM IF YOU WANNA HIGHER / SCREAM IF YOU WANNA DEEPER

Postać, człowiek-bryła, nosiciel, idzie, pełznie, miastem. Idzie ulicą, dąży we własnym kierunku, tańczy własny taniec, niesie bagaż, bryłę, balast, rzeźbę. Porusza się oszczędnie, minimalistycznie, ale wchodzi w interakcje z przechodniami, publicznością, wpisuje się w architekturę i życie miasta. Działanie jest otwarte na przypadek, ukierunkowane ku ludziom i działaniu, ale postać funkcjonuje w kanale poza głównym nurtem - pełznie na styku chodników i fasad, w miejscach, gdzie wiatr nawiewa śmieci. Może wejdzie do fontanny, może do kościoła, może poleży przy śmietniku. Postać nic nie widzi. Czuje, słucha, jest obecna. Tancerz - performer reaguje, improwizuje.

Tancerz - ODMIENIEC
Jednostka oderwana od całości, umiejscowiony w pokoju-rzeźbie, owinięty w kokon, nosi uniform ochronny. Stworzona bariera jest częścią jego samego, jak część ciała, jak część świadomości, mutacja, manifest Ja, przesłanie - przeniesienie. Paradoksalnie umiejscowiony, ma kontakt, funkcjonuje na manowcu rzeczywistości.

Tancerz ZAKAŻONY
Inny, pięknie cuchnący dziwoląg o egzotycznej urodzie, zainfekowany światem, świadomy rzeczywistości, tańczy z naroślą taniec życia, nosi narośl, która jest (w)nim.

Tancerz CZUJĄCY
Jest paradoksalną częścią rzeczywistości, w interakcji ze światem zewnętrznym, jest tricksterem. Dotyka, postrzega świat, nie hamuje uczuć, poddaje się własnym impulsom. Poddany samemu sobie, trwa, tańczy, reaguje, wychodzi na spotkanie z przypadkiem, wystawia się, łamie zasady, jest punktem w cyklu tworzenia i niszczenia. Piękny dziwoląg, odstępuje od reguły, wytrąca z bezwładności.

 

"Lekcje Antyku"

"Lekcja Antyku" to zajęcia mające zapoznać słuchaczy ze źródłami kultury europejskiej: muzyką, teatrem i tańcem antycznej Grecji. Tematem lekcji będzie przedstawienie badań nad rekonstrukcją antycznych instrumentów, zabytków muzycznych, starożytnej notacji muzycznej oraz sposobów pracy nad tańcem inspirowanym ikonografią antyczną. Spotkanie wzbogaci żywa opowieść o doświadczeniach Teatru CHOREA i multimedialna prezentacja dokonań artystycznych. Program obejmuje także krótki warsztat dla uczestników, w finalnej części spotkania.

 

więcej

Amerykańska premiera spektaklu "Tov/Dobro"

Amerykańska premiera spektaklu "Tov/Dobro"

18.03.2010
Disney/Callarts Theatre RedCat, Los Angeles

Zapraszamy na amerykańską premierę spektaklu "Tov/Dobro", stworzonego we współpracy Rosanna Gamson World Wide i Teatru CHOREA, do Disney/Callarts Theatre - RedCat w Los Angeles, USA.

data: 18 marca 2010
miejsce: Disney/Callarts Theatre - RedCat, Los Angeles, USA

 

Spektakl Rosanny Gamson i Teatru CHOREA to dramat taneczno-muzyczny osnuty wokół historii tarpanów - wymarłej rasy dzikich koni, która została genetycznie zrekonstruowana w latach trzydziestych XX wieku w Niemczech. Inicjatywa ta zbiegła się w czasie z hitlerowskim planem eksterminacji Żydów i „oczyszczenia rasowego” Europy. Amerykańska choreograf wykorzystała tę opowieść jako metaforę regeneracji, odnosząc ją do własnych polsko-żydowskich korzeni i burzliwych losów jej przodków. Byli oni polskimi Żydami ze Szczecina. Handlowali solą, wożąc ją na małych konikach. Tytuł „Tov” pochodzi od zwrotu: „Gamzu l’tovah” (“To także jest dla dobra”) - ulubionego powiedzenia jednego z przodków reżyserki, nauczyciela Talmudu Nachum Ish Gamzu, który odnajdywał boską dłoń nawet w najtragiczniejszych okolicznościach. Nie jest to jednak spektakl o Holokauście. Nie dotyczy też historii jednej nacji. Mieszają się w nim słowa i pieśni w języku polskim, angielskim, jidysz, bułgarskim, hebrajskim i niemieckim. To sugestywny dramat taneczny, w którym przeplata się intensywny ruch i taniec, słowo mówione, przejmujący śpiew i muzyka. To sztuka o przetrwaniu, o ludziach, którzy wyszli skądś dokąd nie mogą wrócić, więc ciągle gdzieś idą.

„Żydzi mogą w tym spektaklu widzieć żydowskie dzieło, lecz Żydzi, naziści czy nawet Bóg nigdy się w nim nie pojawiają. Jest to opowieść o mojej rodzinie, ale to tylko otwiera kontekst do dalszych poszukiwań. Czym są historie, które wciąż powtarzamy? W  końcowym rozliczeniu - co przekazujemy? Ostatecznie trwamy, idziemy naprzód, jedno pokolenie za drugim. Dlatego moja córka Delilah pojawia się w sztuce. Moim zdaniem najlepszą rzeczą, jaką mogę powiedzieć jest to, iż istnieje ciągłość”.
Rosanna Gamson

W czerwcu 2009 w Łodzi odbyła się sesja międzynarodowych warsztatów teatralnych CHOREI „Alfabety sceny”. Było to pierwsze spotkanie i początek współpracy między CHOREĄ a choreografką Rosanną Gamson z Los Angeles. W styczniu 2010 grupa teatralna Rosanna Gamson/World Wide zaprosiła CHOREĘ do współpracy przy realizacji projektu “Tov/Good”. Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Dominika Krzyżanowska i Tomasz Krzyżanowski przeprowadzili w Los Angeles sesję pracy dla amerykańskich aktorów i tancerzy. 9 stycznia 2010 w Teatrze REDCAT w Los Angeles odbył się pokaz podsumowujący warsztat oraz prezentacja technik pracy CHOREI. Jednocześnie artyści CHOREI uczestniczyli w próbach spektaklu “Tov”. Zadaniem CHOREI było wprowadzenie do spektaklu muzyki wykonywanej na żywo oraz związanego z nią ruchu, umuzycznienie tancerzy i otworzenie im głosów, a także stworzenie postaci, które dopełnić miały zarysowane napięcia i obrazy. Premiera spektaklu „Tov” odbyła się 18 marca 2010 w REDCAT Theater w Los Angeles.

Twórcy: Rosanna Gamson Word Wide, Teatr CHOREA
Reżyseria i choreografia: Rosanna Gamson
Muzyka: Fryderyk Chopin, Controlled Bleeding, Stuart Dempster, Michael Galasso, Godspeed You! Black Emperor
Kierownictwo muzyczne i aranżacje muzyki tradycyjnej: Tomasz Krzyżanowski
TD/FM: Remigiusz Ristok
Obsada: Adrian Bartczak, Suna Lavinia Findikoglu, Michał Gośliński (kontratenor), Paweł Grala (Pracownia Fizyczna), Rachel Butler-Green, Joanna Jaworska (Pracownia Fizyczna), Julia Jakubowska, Michalina Kobylińska, Tomasz Kowalski, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Carin Noland, Ula Parol (Pracownia Fizyczna), Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Alexandria Yalj
Premiera amerykańska: 18 marca 2010, Disney/Callarts Theatre - RedCat, Los Angeles, USA

 

więcej

Teatr CHOREA w Los Angeles

Teatr CHOREA w Los Angeles

08-28.03.2010
Teatr RGGW, Los Angeles

Teatr CHOREA ponownie wyrusza do Kalifornii, gdzie będzie kontynuować współpracę z Teatrem Rosanna Gamson World Wide (RGWW) w Los Angeles (USA).

data: 8-28 marca 2010
miejsce: Teatr Rosanna Gamson World Wide, REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theatre, Los Angeles, USA
więcej informacji: www.rosannagamsonworldwide.org / www.redcat.org

 

Na przełomie czerwca i maja 2009, w siedzibie Teatru CHOREA w Łodzi, miała miejsce tygodniowa sesja Międzynarodowych Warsztatów Teatralnych „Alphabets of the Stage”, prowadzonych przez Tomasza Rodowicza i aktorów CHOREI. Było to pierwsze spotkanie, a zarazem początek współpracy, między Teatrem CHOREA, a pochodzącą z Los Angeles, choreografką - Rosanną Gamson. 

W styczniu 2010 roku lider Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA – Tomasz Rodowicz, wraz z trojgiem aktorów Teatru: Eliną Tonevą, Dominiką Krzyżanowską Gorzkiewicz oraz Tomaszem Krzyżanowskim, odpowiadając na zaproszenie Rosanny Gamson, przeprowadzili w Los Angeles tygodniową sesję pracy dla amerykańskich aktorów i tancerzy. Warsztaty zakończone zostały pokazem pracy Teatru CHOREA.

9 stycznia 2010 roku, dzięki Teatrowi Rosanna Gamson World Wide i REDCAT, w Roy and Edna Disney/CalArts, aktorzy CHOREI zaprezentowali amerykańskiej publiczności oryginalną technikę swojej pracy, opartą o złożony materiał muzyczny, zaczerpnięty z tradycji antycznej Grecji oraz źródeł kultury bałkańskiej. Wykonali również część materiału muzycznego i wokalnego, który stworzyli i opracowali dla spektaklu "Tov / Dobro". W ciągu kolejnych dwóch tygodni CHOREA poprowadziła warsztaty przeznaczone dla grupy teatralnej Rosanny Gamson, współtworząc jej autorski spektakl "Tov / Dobro". CHOREA podczas warsztatów pokazała metody własnego treningu aktorskiego i treningu grupy teatralnej, opartego na intensywnych działaniach fizycznych, integralnie połączonych z muzyką, rytmem i śpiewem.

Spektakl Gamson i CHOREI to dramat taneczno-muzyczny,odnoszący się do historii tarpanów – wymarłej rasy eurazjatyckich dzikich koni, która została genetycznie zrekonstruowana w latach 30-tych XX wieku w Niemczech, poprzez krzyżowanie ras koni domowych. Amerykańska choreograf wykorzystała tą opowieść jako metaforę odnoszącą się do losów jej własnych polsko-żydowskich korzeni. Jej krewni byli polskimi Żydami, hodowcami koni ze Szczenina. „Tov” bierze swój tytuł od zwrotu: “Gamzu l’tovah” (“To także jest dla dobra”) - ulubionego powiedzenia jednego z przodków reżyserki, nauczyciela Talmudu Nachum Ish Gamzu, który odnajdywał Boską dłoń nawet w najtragiczniejszych okolicznościach.

Aktorzy CHOREI po raz drugi udali się do Los Angeles w marcu 2010 roku. Po trwających tydzień próbach, spektakl „Tov / Dobro” będzie miał swoją premierę 18 marca w REDCAT - The Roy and Edna Disney/CalArts Theatre. Do 27 marca 2010 artyści zagrają wspólnie 8 spektakli.

 

więcej

Spektakl "Antygona" w Szczecinie

Spektakl "Antygona" w Szczecinie

05-07.03.2010
Teatr Kana, Szczecin

Zapraszamy na pierwsze poprwmierowe pokazy spektaklu "Antygona", w reżyserii Doroty Porowskiej, stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Kana, na scenie Teatru Kana, w Szczecinie.

data: 5, 6, 7 marca 2010
godzina: 20:00
miejsce: Teatr Kana, Szczecin

 

Spektakl “Antygona”, którego premiera odbyła się w październiku 2009 w Fabryce Sztuki w Łodzi, jest wynikiem kilkuletniej współpracy Teatru Kana i Teatru Chorea. Spektakl, będący swobodną adaptacją dramatu Sofoklesa, grany jest w dwóch językach: polskim i antycznej grece. Użycie języka starogreckiego, (w którym narzucone długości czasu artykulacji samogłosek i rozłożenie akcentów wymuszają specyficzny sposób wygłaszania tekstu) służy realizacji idei antycznej chorei - trój-jedni ruchu, słowa i śpiewu.

“Skutkiem precyzji i dobrze wykorzystanych możliwości - szczególnie wokalnych - jest ciekawa i nietuzinkowa propozycja. Grupa dokonuje przeglądu wielu form muzycznych, od pieśni quasi-operowej w wykonaniu intrygującej Bibianny Chimiak w roli Antygony (opera jest także skutkiem badań nad antyczną choreą) po pastisz klasycznego tańca hinduskiego. Zasada ta została wcielona konsekwentnie i z wyobraźnią, choć tak rozpracowanej “Antygonie” bliżej do teatralnego laboratorium antyku niż do pełnowymiarowego spektaklu.”
Monika Wasilewska

"Antygona"
Spektakl na podstawie Antygony Sofoklesa, w tłumaczeniu Stanisława Hebanowskiego

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Kana
Reżyseria: Dorota Porowska
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Zuzanna Adamkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Eliza Hołubowska
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada premierowa: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Obsada od 1 marca 2010: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Dorota Porowska, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Premiera: 24 października 2009, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

Z ledwie poskramianą dionizyjską siłą na orchestrę, czyli rytualny plac taneczny, wkracza chór. Jest ciałem zbiorowym i wcieleniem duszy narodu. Dionizos – co wynika z samej natury teatru antycznego – przewodzi. Bóg rozpasania, szaleństwa, ekstatycznych wzlotów jest ujarzmiany przez system ścisłych zasad gramatycznych i stylistycznych języka. Wyjście chóru – parodos: podniesienie nogi, za chwilę przybicie stopą wypowiadanej i odtąd obowiązującej prawdy, zastygnięcie i oczekiwanie w niemym świadectwie dziania się.

“Analiza formalna chóru tragedii antycznej – jego mowy, gestu, strategii ruchu – zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami tego dramatu i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co mi dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w tamtym teatrze. Tak więc, jak w teatrze greckim, chór i aktorzy wyśpiewują swoje rozterki i uczucia. Prześlizgując się przez wiele konwencji tanecznych świata, tworzą coś na kształt kameralnej i tylko trochę wzniosłej opery. Śpiewom chóru w antycznej grece towarzyszy współczesna muzyka Tomasza Krzyżanowskiego, nawiązująca z Antykiem wyraźny, ostry dialog. Stworzyliśmy dzieło eklektyczne, więc niepoprawne, a wszystko po to, by choć trochę zbliżyć się do boskiego katharsis.”

Dorota Porowska

 

więcej

Archiwum

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.