Premiera "Koncertu Pieśni Antycznych"

Premiera "Koncertu Pieśni Antycznych"

30.07.2011
Arkania, Nieborów

Zapraszamy na premierę "Koncertu Pieśni antycznych" Teatru CHOREA, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Krzyżanowskiego, w Arkadii w Nieborowie, w ramach 12 Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski".

data: 30 lipca 2011
miejsce: Arkadia, Nieborów, 12 Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski" 

 

Teatr CHOREA od wielu lat interesuje się muzyką antycznej Grecji, będącą niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Początkowo była to głównie praca nad pieśniami, tekstami antycznych dramatów, rekonstrukcja antycznych instrumentów. Obecnie, po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi, artyści Teatru CHOREA przygotowali zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamicznej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

Nieparzyste rytmy, skrawki pieśni odczytane z papirusów i kamieni sprzed dwóch i pół tysiąca lat, wibrują współczesną energią. Koncert w wykonaniu artystów CHOREI zrodził się z potrzeby skonfrontowania antycznego materiału z nowoczesnym brzmieniem.„Stary” materiał we współczesnych aranżacjach daje niezwykłą muzyczną miksturę orientalnej melodyki, intrygującej harmonii i bliskowschodniej rytmiki.

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Występują: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Hubert Domański, Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 30 lipca 2011, Arkadia, Nieborów, 12 Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski"

 

więcej

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

Premiera spektaklu "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"

21.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę monodramu "Upadek - Psychosomatic GAYm", w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego z Teatru CHOREA, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 21 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

Premiera spektaklu "Grotowski - próba odwrotu"

13-20.08.2010
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi. 

data: 13, 20 sierpnia 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010 

 

więcej

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

Premiera koncertu "Antyk/Trans/Formacja"

15.08.2010
Klub Wytwórnia, Łódź

Zapraszamy na premierę Koncerty "Antyk/Trans/Formacja" Teatru CHOREA, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Krzyżanowskiego, w  Klubie Wytwórnia w Łodzi, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2010.

data: 15 sierpnia 2010
miejsce: Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

Po latach pracy nad pieśniami i tekstami antycznymi Chorea przygotowała zupełnie nową ich aranżację. Źródłowe formy muzyczne, pochodzące z najstarszych tradycji europejskich, ulegają dynamiczej, współczesnej dźwiękowej transformacji.

Teatr Chorea od wielu lat interesuje się muzyką antycznej Grecji, będącą niezwykle cennym dziedzictwem kultury i jednym z najstarszych ocalałych zapisów muzyki europejskiej. Do tej pory była to głównie praca nad pieśniami, tekstami antycznych dramatów, rekonstrukcja antycznych instrumentów pod kierownictwem Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego.

Chorea wielokrotnie prezentowała swoją muzykę w różnych częściach Europy (Polska, Dania, Wielka Brytania, Niemcy, Grecja, Bułgaria) i w Stanach Zjednoczonych.

Koncert Antyk/Trans/Formacja zrodził się z potrzeby skonfrontowania materiału z nowoczesnym brzmieniem i współczesnym instrumentarium – na przykład najstarszy, zachowany niemal w całości Pean Delficki datowany na 127 r. p.n.e zestawiony z electric piano, sekcją dętą i efektami elektornicznymi i kilkunastoosobowym chórem.

„Stary” materiał w nowoczesnych aranżacjach Tomasza Krzyżanowskiego i Macieja Maciaszka daje intrygującą muzyczną miksturę orientalnej melodyki, jazzowej harmonii i bliskowschodniej rytmiki.

Wielowymiarowość koncertu budują choreografie Igi Załęcznej i Adama Janusza Biedrzyckiego inspirowane ikonografią Antyku. Koncert urozmaicają imponujące wizualizacje Marii Porzyc.

Rekonstrukcja i adaptacja muzyki Antycznej Grecji: Maciej Rychły
Aranżacja i instrumentalizacja: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Wizualizacje: Maria Porzyc
Muzycy: Krzysztof Brzeziński - instrumenty klawiszowe, Sebastian Klim - gitara basowa, Maciej Maciaszek - trąbka, Kuba Michalski - waltornia, Bartek Stępień - perkusja, Patryk Wagner - saksofon, Piotr Zawada - puzon
Chór: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Elina Toneva, Dorota Porowska, Hubert Domański, Sean Palmer, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz
Premiera: 15 sierpnia 2010, Klub Wytwórnia, Łódź, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Amerykańska premiera spektaklu "Tov/Dobro"

Amerykańska premiera spektaklu "Tov/Dobro"

18.03.2010
Disney/Callarts Theatre RedCat, Los Angeles

Zapraszamy na amerykańską premierę spektaklu "Tov/Dobro", stworzonego we współpracy Rosanna Gamson World Wide i Teatru CHOREA, do Disney/Callarts Theatre - RedCat w Los Angeles, USA.

data: 18 marca 2010
miejsce: Disney/Callarts Theatre - RedCat, Los Angeles, USA

 

Spektakl Rosanny Gamson i Teatru CHOREA to dramat taneczno-muzyczny osnuty wokół historii tarpanów - wymarłej rasy dzikich koni, która została genetycznie zrekonstruowana w latach trzydziestych XX wieku w Niemczech. Inicjatywa ta zbiegła się w czasie z hitlerowskim planem eksterminacji Żydów i „oczyszczenia rasowego” Europy. Amerykańska choreograf wykorzystała tę opowieść jako metaforę regeneracji, odnosząc ją do własnych polsko-żydowskich korzeni i burzliwych losów jej przodków. Byli oni polskimi Żydami ze Szczecina. Handlowali solą, wożąc ją na małych konikach. Tytuł „Tov” pochodzi od zwrotu: „Gamzu l’tovah” (“To także jest dla dobra”) - ulubionego powiedzenia jednego z przodków reżyserki, nauczyciela Talmudu Nachum Ish Gamzu, który odnajdywał boską dłoń nawet w najtragiczniejszych okolicznościach. Nie jest to jednak spektakl o Holokauście. Nie dotyczy też historii jednej nacji. Mieszają się w nim słowa i pieśni w języku polskim, angielskim, jidysz, bułgarskim, hebrajskim i niemieckim. To sugestywny dramat taneczny, w którym przeplata się intensywny ruch i taniec, słowo mówione, przejmujący śpiew i muzyka. To sztuka o przetrwaniu, o ludziach, którzy wyszli skądś dokąd nie mogą wrócić, więc ciągle gdzieś idą.

„Żydzi mogą w tym spektaklu widzieć żydowskie dzieło, lecz Żydzi, naziści czy nawet Bóg nigdy się w nim nie pojawiają. Jest to opowieść o mojej rodzinie, ale to tylko otwiera kontekst do dalszych poszukiwań. Czym są historie, które wciąż powtarzamy? W  końcowym rozliczeniu - co przekazujemy? Ostatecznie trwamy, idziemy naprzód, jedno pokolenie za drugim. Dlatego moja córka Delilah pojawia się w sztuce. Moim zdaniem najlepszą rzeczą, jaką mogę powiedzieć jest to, iż istnieje ciągłość”.
Rosanna Gamson

W czerwcu 2009 w Łodzi odbyła się sesja międzynarodowych warsztatów teatralnych CHOREI „Alfabety sceny”. Było to pierwsze spotkanie i początek współpracy między CHOREĄ a choreografką Rosanną Gamson z Los Angeles. W styczniu 2010 grupa teatralna Rosanna Gamson/World Wide zaprosiła CHOREĘ do współpracy przy realizacji projektu “Tov/Good”. Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Dominika Krzyżanowska i Tomasz Krzyżanowski przeprowadzili w Los Angeles sesję pracy dla amerykańskich aktorów i tancerzy. 9 stycznia 2010 w Teatrze REDCAT w Los Angeles odbył się pokaz podsumowujący warsztat oraz prezentacja technik pracy CHOREI. Jednocześnie artyści CHOREI uczestniczyli w próbach spektaklu “Tov”. Zadaniem CHOREI było wprowadzenie do spektaklu muzyki wykonywanej na żywo oraz związanego z nią ruchu, umuzycznienie tancerzy i otworzenie im głosów, a także stworzenie postaci, które dopełnić miały zarysowane napięcia i obrazy. Premiera spektaklu „Tov” odbyła się 18 marca 2010 w REDCAT Theater w Los Angeles.

Twórcy: Rosanna Gamson Word Wide, Teatr CHOREA
Reżyseria i choreografia: Rosanna Gamson
Muzyka: Fryderyk Chopin, Controlled Bleeding, Stuart Dempster, Michael Galasso, Godspeed You! Black Emperor
Kierownictwo muzyczne i aranżacje muzyki tradycyjnej: Tomasz Krzyżanowski
TD/FM: Remigiusz Ristok
Obsada: Adrian Bartczak, Suna Lavinia Findikoglu, Michał Gośliński (kontratenor), Paweł Grala (Pracownia Fizyczna), Rachel Butler-Green, Joanna Jaworska (Pracownia Fizyczna), Julia Jakubowska, Michalina Kobylińska, Tomasz Kowalski, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Carin Noland, Ula Parol (Pracownia Fizyczna), Tomasz Rodowicz, Elina Toneva, Alexandria Yalj
Premiera amerykańska: 18 marca 2010, Disney/Callarts Theatre - RedCat, Los Angeles, USA

 

więcej

Premiera spektaklu "Antygona"

Premiera spektaklu "Antygona"

24.10.2009
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Antygona", stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Kana, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 24 października 2009
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Z ledwie poskramianą dionizyjską siłą na orchestrę, czyli rytualny plac taneczny, wkracza chór. Jest ciałem zbiorowym i wcieleniem duszy narodu. Dionizos - co wynika z samej natury teatru antycznego - przewodzi. Bóg rozpasania, szaleństwa, ekstatycznych wzlotów jest ujarzmiany przez system ścisłych zasad gramatycznych i stylistycznych języka. Wyjście chóru - parodos: podniesienie nogi, za chwilę przybicie stopą wypowiadanej i odtąd obowiązującej prawdy, zastygnięcie i oczekiwanie w niemym świadectwie dziania się.

“Analiza formalna chóru tragedii antycznej - jego mowy, gestu, strategii ruchu - zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami tego dramatu i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co mi dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w tamtym teatrze. Tak więc, jak w teatrze greckim, chór i aktorzy wyśpiewują swoje rozterki i uczucia. Prześlizgując się przez wiele konwencji tanecznych świata, tworzą coś na kształt kameralnej i tylko trochę wzniosłej opery. Śpiewom chóru w antycznej grece towarzyszy współczesna muzyka Tomasza Krzyżanowskiego, nawiązująca z Antykiem wyraźny, ostry dialog. Stworzyliśmy dzieło eklektyczne, więc niepoprawne, a wszystko po to, by choć trochę zbliżyć się do boskiego katharsis.”
Dorota Porowska

Spektakl na podstawie "Antygony" Sofoklesa, w tłum. Stanisława Hebanowskiego

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Kana
Reżyseria: Dorota Porowska
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Zuzanna Adamkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Eliza Hołubowska
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada premierowa: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Obsada od 1 marca 2010: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Dorota Porowska, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Premiera: 24 października 2009, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

więcej

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Łodzi

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito" w Łodzi

25-27.04.2009
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na spektakl “Gry (w) Pana Cogito” Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 25, 26, 27 kwietnia 2009
godzina: 19:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 15 zł (ulgowy), 20 zł (normalny)

przedsprzedaż: od 1 kwietnia 2009, w każdy wtorek i czwartek, w godzinach 12:00-14:00, pok. nr. 7, Fabryka Sztuki, ul. Tymienieckiego 3
liczba miejsc ograniczona

 

„Uczymy się grać, patrząc jak grają inni.
Jak jednak obserwator odróżni błąd graczy od posunięcia prawidłowego?(…)
Przypatrz się temu co nazywamy grami.
Co jest im wszystkim wspólne?

Co jeszcze jest grą a co już nią nie jest?
Czy możesz podać granice?
Nie. Możesz je wytyczyć. Dotąd bowiem ich jeszcze nie wytyczono. (…)”

Ludwig Wittgenstein Dociekania filozoficzne 


Gry (w) Pana Cogito to rozpisanie myśli poety na przestrzeń sceny. Precyzyjne poetyckie konstrukcje zostają rozłożone na części. Taki zabieg prowadzi do odsłonięcia ich elementarnych, żywych znaczeń oraz do wydobycia autentycznej siły słów. Fragmenty tekstów Zbigniewa Herberta składane są w nowe związki.

Trzy źródłowe środki teatralne – słowo, ruch i muzyka – budują rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość sceniczną. Tworzą nierozerwalną jednię – nową choreę. Ruch nie ilustruje słowa, muzyka nie dopowiada treści. Dopiero z ich równoprawnego połączenia rodzi się wielopoziomowy świat przewrotnych znaczeń i fizycznie odczuwalnych napięć. Surrealizm przenikający obrazy sceniczne oddziałuje z jednakową siłą na zmysły, podświadomość i cogito.

Zmaganie z ideami Pana C. dokonuje się w szesnastu rozgrywkach. Każda rządzi się własnymi regułami rozpisanymi adekwatnie do zasad przewrotnej metody CHOREI. Gry z myślami poety stanowią próbę odpowiedzi na pytanie o to, co Herbert ma nam do powiedzenia w dzisiejszej rzeczywistości. Stwarzają okazję, żeby poeta sam zapytał nas, gdzie jesteśmy. Ale do kogo mówi? Kto go dziś słucha?

Spektakl "Gry [w] Pana Cogito
Na podstawie tekstów Zbigniewa Herberta

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Wizualizacje: Jaromir Dziewic, Piotr Wdówka
Współpraca literacka: Joanna Chmielecka
Obsada: Julia Jakubowska, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Sebastian Klim, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek

Projekt zrealizowano w ramach programu "Herbert" ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

więcej

Spektakl "Tehillim/Psalmy" w Łodzi i Kaliszu

Spektakl "Tehillim/Psalmy" w Łodzi i Kaliszu

02-03.04.2009
Fabryka Sztuki w Łodzi / Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

Zapraszamy na spektakl "Tehillim/Psalmy" Teatru CHOREA i neTTheatre, w reżyserii Pawła Passiniego, do Fabryki Sztuki w Łodzi oraz w ramach Kaliskiej "Nocy Teatrów" w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu.

data: 2 kwietnia 2009
godzina: 19:00
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 10 zł (ulgowy) / 15zł (normalny)

data: 3 kwietnia 2009
godzina: 21:00
miejsce: spektakl w ramach Kaliskiej “Nocy Teatrów” w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu
bilety: 30 zł

 

Teatr CHOREA i neTTheatre - Teatr w Sieci Powiązań przedstawiają, ujawniają, przywracają niemal zupełnie zapomnianą tradycję śpiewania w pustce. Psalmy - pieśń początków, pieśń podróży, źródło poezji jak najbardziej ludzkiej, ale natchnionej; zarodek, podstawowa komórka - DNA kultury, DNA teatru. Obraz: „Przewodnikowi chóru Psalm Dawidowy…” - tłum osadzony w centrum miejskiego organizmu XXI wieku rozstępuje się przed pięknie śpiewającym - takie przeniesienie to wydobywanie, ujawnianie, wyjście, comming out. Tehillim/Psalmy to współczesne, radykalne odczytanie tekstu Psalmów przez pryzmat dokonań największych buntowników XX wieku - Antonina Artauda, Francisa Bacona, Witolda Gombrowicza. To terapia kultury, przywracanie pamięci, rehabilitacja wrażliwości. Krzyk Króla Dawida i śpiew jąkającego się Mojżesza, zmierzającego przez pustkowia do obiecanej Europy.

Psalmy stanowią dzisiaj przecięcie i punkt zborny dla katolików, protestantów, wyznawców prawosławia i Żydów. Trudno zliczyć wszystkie tradycje śpiewania psalmów, jak również miejsca na globie, w których są wykonywane. Od śpiewu bizantyjskiego, po negro spiritual; od chorału gregoriańskiego, po współczesne wersje rock i reggae; od tradycyjnych śpiewów Żydów z Etiopii, po współczesne wersje autorstwa Leonarda Bernsteina – na każdym kontynencie znaleźć można zarówno dawne, jak i zupełnie nowoczesne wykonania. Chcemy poznać, przyswoić i zaprezentować szerokiej publiczności drobną, lecz reprezentatywną cząstkę tego niezwykłego bogactwa.

Reżyseria: Paweł Passini
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz oraz fragmenty muzyki tradycyjnej różnych kultur
Choreografia: CHOREA
Światło: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Maria Porzyc
Obsada: Monika Dąbrowska, Dominika Jarosz, Anna Kaźmierak, Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Paweł Passini, Tomasz Rodowicz
Premiera: 14 czerwca 2008, Fabryka Sztuki w Łodzi

 

więcej

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Warszawie

Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" w Warszawie

18.03.2009
Dom Kultury Rakowiec w Warszawie

Zapraszamy na spektakl "Śpiewy Eurypidesa" Teatru CHOREA w Domu Kultury "Rakowiec" w Warszawie.

data: 18 marca 2009
godzina: 19:00
miejsce: Dom Kultury “Rakowiec”, ul. Wiślicka 8, Warszawa

informacje / rezerwacje: (22) 823 66 97, www.rakowiec.art.pl, rakowiec@oko.com.pl

 

Spektakl „Śpiewy Eurypidesa” jest drugim etapem pracy CHOREI nad Bachantkami Eurypidesa, po „Bakkusie” zrealizowanym we współpracy z walijską grupą tańca współczesnego Earthfall w 2006 roku, gdzie tematem był niechciany, cierpiący i bezwzględny zarazem bóg/człowiek, szukający rewanżu we współczesnym świecie. W „Śpiewach Eurypidesa” tematem są kobiety - bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w religijnej czy dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni zarówno 2500 lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia - podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.

Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt "Bakkus" wiedzieliśmy, że dla CHOREI to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego Bachantkami. Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z "Bachantek" i ruch. Chór jest głównym bohaterem dramatu. Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń, na teatr współczesny. Jest szukaniem nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem - języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym polskim tłumaczeniem Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego - z bachicznym akordem starożytności.

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Wizualizacje: Paweł Passini
Kostiumy: Weselina Nikołow
Obsada premierowa: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński
Premiera: 1 września 2007, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

więcej

Spektakl "Odpoczywanie" w Katowicach i w TVP Kultura

Spektakl "Odpoczywanie" w Katowicach i w TVP Kultura

09-10.03.2009
Festiwal Interpretacje / TVP Kultura

Zapraszamy na spektakl "Odpoczywanie" w reżyserii Pawła Passiniego, który zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Interpretacje w Katowicach oraz będzie transmitowany w TVP Kultura.

data: 9 i 10 marca 2009
godzina: 20:00
miejsce: Studio Telewizji Katowice, ul. Telewizyjna 1

data transmisji: 10 marca 2009
godzina: 20:00
miejsce: transmisja w TVP Kultura

więcej informacji: www.laznianowa.pl, www.estradaslaska.pl

 

Premiera tego spektaklu miała miejsce podczas organizowanego w nowohuckiej Łaźni Nowej festiwalu, związanego z obchodami rocznicy śmierci Stanisława Wyspiańskiego - „Wyspiański wyzwala”. „Odpoczywanie” jest autorskim dziełem Pawła Passiniego, który scenariusz przedstawienia oparł na różnych związanych z Wyspiańskim źródłach. Obok znanych dramatów i wierszy w tekst włączone zostały juwenilia, listy, artykuły i zapiski artysty.

"Odpoczywanie opiera się na autorskim scenariuszu, którego podłożem są między innymi nieinscenizowane do tej pory fragmenty twórczości Stanisława Wyspiańskiego, która, jako przedmiot wielokrotnych reinterpretacji, była deformowana i formatowana. Zatraciwszy wreszcie pierwotny kontekst – powraca jedyniew postaci oderwanych fragmentów, majaczących w zbiorowej wyobraźni. Z tych elementów rekonstruujemy obraz Wyspiańskiego w momencie fizycznej śmierci, i zarazem narodzin w „teatrze pamiątek”. Nasza uwaga skupia się jednak nie na samym Wyspiańskim, a na jego dzieciach. Helenka, Staś, Teodor i Mieciu w Odpoczywaniu stają się bohaterami. Cofają czas, zjadając robaki. Bawią się z ojcem, przywołują swoje najszczęśliwsze chwile… Ojciec potrafił opuścić swoich Znakomitych Przyjaciół, bo właśnie nadchodziła pora dnia, która zarezerwowana była dla dzieci. Święty czas zabawy i odpoczynku. To dzięki tym godzinom, upływającym na wspólnym malowaniu, opowiadaniu bajek i wielu innych wspaniałych rzeczach, w panteonie Naszej Narodowej Spuścizny pojawia się pełna tajemnic twarz dziecka, które od tej chwili potrafimy rozpoznać w każdym z nas. W podzięce za to bohaterów obrazów spotkała podwójna tragedia. To jeden z najbardziej wstydliwych i paskudnych aktów osławionej czarnej niewdzięczności. W dzień po śmierci Wyspiańskiego do jego rodzinnego domu w Węgrzcach udała się ekspedycja, której celem było wywiezienie możliwie jak największej ilości rzeczy, które po sobie pozostawił. Także w trosce o należytą edukację wieszczego potomstwa troskliwi przedstawiciele Narodowej Kultury odebrali dzieci Matce (z pochodzenia chłopce), dopełniając ich osierocenia. Żadne z dzieci do końca życia nie pogodziło się z tą tragedią. Dwóch synów trafiło do szpitali psychiatrycznych (Staszek spędził tam 30 lat!), Helenkę wyekspediowano do szwajcarskiej szkoły klasztornej, w której przez cały czas modliła się... o powrót do Węgrzc.
Śmierć, pamięć, sztuka i życie. Czwarty wieszcz i krakowska tajemnica poliszynela. Podczas intermedium Maciej Wyczański – aktor – opowiada o zmaganiach z rolą Wyspiańskiego, a internauci cały czas na żywo tworzą wyświetlany na ścianach sceny chat o tym, co widzą." (Paweł Passini)

Reżyseria, muzyka, scenariusz, projekcje: Paweł Passini
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Zdjęcia: Przemek Sieraczyński

Obsada:
Wielki Polak w stanie postępującej mineralizacji - Maciej Wyczański
Narodowe Sierotki:
Anna Bogdanowicz - Helenka
Dominika Jarosz - Staś
Barbara Songin - Teodor
Katarzyna Tadeusz - Mieciu
oraz
Mistrz Ceremonii Pogrzebowych - Rafał Rękosiewicz

Spektakl współprodukowany przez Teatr Łaźnia Nowa z Nowej Huty.

Premiera: 28 listopada 2007, Teatr Łaźnia Nowa, Nowa Huta, Kraków

 

więcej

Archiwa

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.