Spektakl "Bachantki" w Łodzi

Spektakl "Bachantki" w Łodzi

16-17.05.2012
AOIA, Łódź

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Bachantki" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, z choreografią Roberta M. Haydena, na scenie Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

data: 16, 17 maja 2012
godzina: 20:00
bilety: 15 zł / 20 zł
rezerwacje: warsztaty@fabrykasztuki.org
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, ul. Zachodnia 54/56, 90-403 Łódź

 

Spektakl "Bachantki" w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).

CHOREA po raz kolejny sięga po tekst "Bachantek". Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. "Bakkus" jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.

Spektakl "Bachantki" - to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg
Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

więcej

Teatr CHOREA w Izraelu

Teatr CHOREA w Izraelu

06-07.05.2012
Tel Aviv, Izrael

Studenci z izraelskich szkół teatralnych, aktorskich i tanecznych zostali zaproszeni przez Instytut Polski w Izraelu do udziału w wyjątkowych warsztatach teatralnych “Alfabety sceny - ciało / rytm / głos”, prowadzonych przez Tomasza Rodowicza, Elinę Tonevę i Joannę Chmielecką z Teatru CHOREA. Warsztaty zorganizowane zostały przy współudziale “Stage Centre” z Tel Awiw, jako część polsko-izraelskiego projektu “Szpera 42″, realizowanego obecnie przez CHOREĘ, we współpracy z izraelską reżyser Ruthie Osterman i Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

Warsztaty są intensywnym treningiem aktorskim, opartym na doświadczeniach Teatru CHOREA. Skoncentrujemy się na pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych środków jednocześnie. Warsztaty obejmą wymagający trening kondycyjny i sprawnościowy z elementami akrobatyki, pracę z ruchem scenicznym i elementami tańca, tworzenie choreografii opartych na nieparzystych formułach rytmicznych oraz pracę z głosem - od ćwiczeń oddechowych po niekonwencjonalne sposoby wykorzystania aparatu głosowego i naukę pieśni. Celem warsztatu będzie rozwijanie w obrębie grupy uczestników różnorodnego języka ekspresji i komunikacji oraz oryginalnych, nowatorskich form teatralnych.

 

więcej

Premiera spektaklu "Córka swojej matki"

Premiera spektaklu "Córka swojej matki"

27.03.2012
AOIA, Łódź

Zapraszamy na premierę monodramu "Córka swojej matki", w wykonaniu Igi Załęcznej z Teatru CHOREA, do Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi.

data: 27 marca 2012
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

Przedstawienie zrealizowane na podstawie powieści Marguerite Duras "Kochanek", "Kochanek z północnych Chin". Spektakl jest próbą przyjrzenia się naturze kobiety: naturze niezmiennej, pierwotnej, materialnej, aczkolwiek zazwyczaj stłumionej i zapomnianej. Na ile wrośnięta jest ona trwale w kobietę, a na ile konstytuuje się w procesie tworzenia relacji z innymi, z czasem, z przestrzenią oraz z własnym wyobrażeniowym sobowtórem.

Poprzez sugestywne obrazy nakreślone przez Duras, przez historie jej ukochanych i napawające lękiem postaci bohaterów, Iga Załęczna przygląda się procesowi dochodzenia kobiety do prawdy o samej sobie. Często proces ten zanurzony jest w iluzji, fantazji czy po prostu wyobraźni, często nie widać jego końca.

Dla Duras obraz kobiety wyłania się z procesu pisania, który jest dla niej szczególnego rodzaju emocjami. Emocje te są: „bardzo delikatne, bardzo głębokie, bardzo cielesne, a poza tym fundamentalne i całkowicie nie do przewidzenia, dzięki którym może dojrzewać w ciele życie. Tym właśnie jest pisanie. To zapis, zapis który przechodzi przez twoje ciało. Przenika je. To jest punkt wyjścia, żeby mówić o trudno wyrażalnych emocjach, które są obce, a jednak nagle biorą nas we władanie.”

Reżyseria, choreografia, wykonanie: Iga Załęczna
Scenariusz: Kamila Wołoszyn-Moroz, Iga Załęczna
Multimedia: Maria Porzyc
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Anna Krzysztofiak
Premiera: 27 marca 2012, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

więcej

Premiera spektaklu "Bachantki"

Premiera spektaklu "Bachantki"

26.03.2012
Teatr Szwalnia w Łodzi

Zapraszamy na premierę spektaklu "Bachantki" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, z choreografią Roberta M. Haydena, w ramach Akcji Dotknij Teatru - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, w Teatrze Szawlnia w Łodzi.

data: 26 marca 2012
miejsce: Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

Spektakl "Bachantki" w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).

CHOREA po raz kolejny sięga po tekst "Bachantek". Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. "Bakkus" jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.

Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.

Spektakl "Bachantki" - to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Obsada aktualna: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Majka Justyna, Sara Kozłowska, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Adrian Bartczak / Michał Ratajski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg

Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru

 

 

więcej

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2012

Teatr CHOREA na Dotknij Teatru 2012

22-27.03.2012
Dotknij Teatru 2012

Zapraszamy na wydarzenia Teatru CHOREA - premiery, spektakle, koncerty, performance i warsztaty - odbywające się w ramach Akcji Dotknij Teatru 2012 - łódzkich obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru.

 

Akcja Dotknij Teatru 2012, to obchody 51 Międzynarodowego Dnia Teatru. Projekt został zainicjowany przez łódzkich artystów i animatorów kultury w 2010 roku. Narodził się z pomysłu Grupy Inicjatywnej, a liderem i koordynatorem był Teatr Nowy im. Kanimierza Dejmka w Łodzi. Była to i jest nadal inicjatywa pionierska w skali kraju, przewidywała bowiem porównywalnie szersze działania, niż organizowane w innych miastach akcje Nocy Teatrów.

Wybrane dla projektu hasło “Dotknij Teatru” wskazywać ma na wieloaspektową prezentację zjawisk teatralnych i podejmowanie przez realizatorów projektu działań artystycznych w różnych środowiskach: inteligenckich, szkolnych, grupach terapeutycznych, grupach młodzieży defaworyzowanej, subkulturach, a także wśród seniorów. Podkreśla również, że jednym z celów projektu jest „wejście teatru w przestrzeń miasta”. To najszersza, interdyscyplinarna forma obchodów Dnia Teatru w kraju. W jej ramach realizowane są: spektakle, wystawy, koncerty, happeningi, warsztaty, projekcje, prelekcje, odczyty, konferencje, czy sesja popularno-naukowa. Projekt ma charakter powszechnej edukacji, zakłada aktywizację teatralną szkół oraz różnych środowisk i grup zawodowych. Przeznaczony jest dla mieszkańców miasta i regionu, a oparty na współdziałaniu różnych grup wiekowych. W bezpłatnej formie promuje i popularyzuje sztukę teatru i czyni ją dostępną w najróżniejszych przestrzeniach.

W latach 2010-2011 projekt realizowany był w Łodzi. Tegoroczną edycję ”Dotknij teatru” będzie realizować także województwo mazowieckie, śląskie i wielkopolskie. Koordynatorami tegorocznej edycji są: Teatr Nowy im. Kanimierza Dejmka w Łodzi, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Regionalny Ośrodek Kultury w Katowicach i Teatr Nowy w Poznaniu. W projekcie weźmie udział ponad 100 podmiotów: teatry instytucjonalne, muzea, ośrodki kultury, a także fundacje, stowarzyszenia, teatry i artyści niezależni.

Przedsięwzięcie objęte jest patronatem honorowym Prezydenta Miasta Łodzi.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi.

 

Harmonogram wydarzeń Teatru CHOREA:


22.03.2012 / czwartek

Koncert zespołu The Blue Rabbit
godz. 21:00
miejsce: Pub Łódź Kaliska


23.03.2012 / piątek

Warsztaty aktorskie "Antyk taniec w Re-konstrukcji"
prowadzenie: Iga Załęczna (Teatr CHOREA)
godz. 17:00
miejsce: sala warsztatowa, Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, Tymienieckiego 3


24.03.2012 / sobota

Performance "Niszcz Grzyba"
twórca: Paweł Korbus (Teatr CHOREA)
godz. 18:00
miejsce: sala warsztatowa, Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, Tymienieckiego 3

Monodram "napewnomoże"
wykonanie: Małgorzata Lipczyńska (Teatr CHOREA)
godz. 19:00
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, ul. Zachodnia 54/56, Łódź

Monodram "Upadek. Psycho-Somatic Gay-m"
wykonanie: Janusz Adam Biedrzycki (Teatr CHOREA)
godz. 21:00
miejsce: Teatr Szwalnia, Struga 90, Łódź


25.03. 2012 / niedziela

Spektakl "Niestąd"
twórcy: Teatr Boczny z Lublina, Paweł Korbus (Teatr CHOREA)
godz. 21:00
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, ul. Zachodnia 54/56, Łódź


26.03.2012 / poniedziałek

Warsztaty aktorskie "Antyk taniec w Re-konstrukcji"
prowadzenie: Iga Załęczna (Teatr CHOREA)
godz. 17:00
miejsce: sala warsztatowa, Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, Tymienieckiego 3

Premiera spektaklu “ Bachantki”
twórcy: Teatr CHOREA
godz. 20:00
miejsce: Teatr Szwalania, ul. Struga 90, Łódź


27.03.2012 / wtorek

Premiera monodramu "Córka swojej matki"
wykonanie: Iga Załęczna (Teatr CHOREA)
godz. 19:00
miejsce: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, ul. Zachodnia 54/56, Łódź

Spektakl ” Bachantki”
twórcy: Teatr CHOREA
godz. 21:00
miejsce: Teatr Szwalania, ul. Struga 90, Łódź


Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp wolny, bezpłatny.
Ilość miejsc jest ograniczona.
Pierwszeństwo uczestnictwa będą miały osoby posiadające rezerwacje. 
Rezerwacje / informacje: warsztaty@fabrykasztuki.org

 

* Koncert zespołu The Blue Rabbit
Hipnotyzująca podróż w świat dźwięku.
Lirycznie. Dramatycznie. Zjawiskowo.
Homo, hetero elektro disko + noisy jazz.
Angielska poezja, szwedzka liryka i niemiecki punkrock.
Słowem: eksperyment w stylu impro w wydaniu estradowym.

Fragment snu: „Pływałam nocą w jeziorze, zupełnie naga. Nagle rośliny wodne zaczęły coraz szybciej rosnąć i wystawać ponad powierzchnię wody. Przestraszyłam się. Zawołałam moją mamę, która stała na brzegu. Kiedy wyszłam z wody, trafiłam na przyjęcie urodzinowe. Moja mama siedziała pośród Niemców, którzy kołysali się raz w prawo, raz w lewo śpiewając piosenki. Dwie kobiety w kolorowych kapeluszach przypartywały mi się uważnie. Zakochana byłam nieprzytomnie w Aleksie- grubym, łysym facecie z fantazyjnym wąsem. Musiał być szychą bo jako pierwszy zawsze dostawał jedzenie…”
Nocne mary, senne zwidy. Majaki. Koszmary. Marzenia o lataniu i stanie nieważkości. Surrealistyczne obrazy podglądane jakby przez dziurkę od klucza… Niesamowite historie, nieprawdopodobne zdarzenia…
„Powoli, bardzo powoli skradam się do lodówki. Chce mi się jeść. To jakiś dziwny sen…. Mówię po polsku bez obcego akcentu, a przecież jestem… szwedzką królewną. Następczynią tronu. Córką Karola XVI Gustawa ”.
Muzyczna opowieść na granicy snu i jawy. Wykrzywiona rzeczywistość, lęki, obsesje, marzenia… Niebieskie króliki, wampiry, egzotyczne podróże, cybernetyczne potwory…
Multimedialne projekcje, estradowe dekoracje, soczysta muzyka grana na żywo… Szeptem, krzykiem, śpiewem opowiemy historie, które być może nie wydarzyły się naprawdę…

Skład:
vocal: Pola Amber
piano: Kuba Pałys
perkusja: Tomasz Krzyżanowski
trąbka/instr. klaw.: Maciej Maciaszek
klarnet/flet/sax: Tomasz Rodowicz
kontrabas/gitara basowa: Sebastian Klim
wizualizacja: Maria Porzyc
światło/dźwięk: Tomasz Krukowski
 

* Warsztaty "Antyk  taniec w Re-konstrukcji" 
Stanowią kolejny etap pracy CHOREI nad ruchem Antycznej Grecji. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu. Studiując starożytne źródła ikonograficzne, literackie oraz muzyczne opracowane zostały podstawy techniki tańca i swoistej estetyki ruchu. Od wielu lat zajmujemy się pracą nad reinterpretacją antycznych źródeł, jako materią o ciągle żywym potencjale twórczym.
Tym razem materiał ruchowy stanie się punktem wyjścia do pracy nad improwizacją i kompozycją. Będziemy szukać nowych jakości ruchu tkwiących w przetwarzaniu oraz swoistym przepuszczaniu opracowanego już materiału przez potencjał i indywidualną wrażliwość ruchową uczestników. W proponowanych zaś technikach kompozycji szukać będziemy punktów, miejsc, które otwierają taniec na rzeczywistość teatralną, zmieniają kontekst czyniąc z ruchu, czy choreografii działanie sceniczne.
Warsztat skierowany jest zarówno dla osób profesjonalnie zajmujących się tańcem i teatrem, jak również dla amatorów.

* Performance „Niszcz grzyba”
Wydarzenie dotyczy wnętrz, przestrzeni teatralnych, zaplecza, konstrukcji technicznych infrastruktury i zasad organizacyjnych. Stanowić ma artystyczną reinterpretację trudności, zaniechań i dążeń.

* Monodram „napewnomoże”
Spektakl oparty na twórczości Aglai Veteranyi, jest opowieścią o przekraczaniu granic: emocjonalnych, geograficznych, czasowych; o uzależnieniu od ciągłej intensywności, nawet jeśli prowadzi to do destrukcji. Istotnym elementem spektaklu jest stawiane przez aktorkę pytanie: “Co sprawia, że to, co dla większości ludzi jest ekstremum, dla niektórych staje się normą?”
Utwory A. Veteranyi, charakteryzujące się ironią, absurdem i poczuciem humoru w połączeniu z ogromną precyzją formalną w używaniu języka, są również istotnym głosem w sprawie problemu tożsamości narodowej współczesnej, „zjednoczonej” Europy. Dzieciństwo pisarki spędzone w cyrkowej rodzinie w czasach komunistycznego reżimu w Rumunii, a następnie emigracja do Szwajcarii ukazują ogromny kontrast między dwoma światami, w których żyła, a w których nigdzie nie czuła się bezpieczna. Jej teksty, zawierające wiele wątków autobiograficznych, odzwierciedlają dylemat człowieka żyjącego między dwoma systemami, które go ukształtowały; „Wschód”, do którego nie ma już powrotu i „Zachód”, w którym przez cały czas czuje się obco.
Aglaja Veteranyi urodziła się w 1962 roku w Bukareszcie, w rodzinie artystów cyrkowych. Po ucieczce z Rumunii rodzina uzyskała azyl w Szwajcarii, następnie prowadziła wędrowny tryb życia, jeżdżąc z występami. Dzieciństwo i wczesną młodość pisarka spędziła w hotelach i wozach cyrkowych. Pisać nauczyła się dopiero w szwajcarskiej szkole z internatem; niemiecki stał się jej językiem literackim. Po studiach aktorskich pracowała od 1982 roku jako aktorka, równolegle zajmując się twórczością pisarską. W 1999 roku ukazała się pierwsza powieść Aglai Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”. 3 lutego 2002 w Zurychu Aglaja skoczyła do Jeziora Genewskiego. Na brzegu zostawiła swoje buty.
„W jednym z wywiadów Aglaja powiedziała: „Pisanie jest dla mnie formą przekształconej agresji. Gdyby ta agresja we mnie została, zniszczyłaby mnie i rzuciłabym się w koncu na kogoś z nożem.” Pisanie było dla niej także sposobem na oswajanie własnych demonów. Dla mnie takim sposobem jest przede wszystkim teatr. Nadawanie formy zarówno swoim lękom i obsesjom, jak i zachwytom i fascynacjom, pomaga stworzyć porządek, w którym łatwiej egzystować. W jej utworach urzekła mnie ironia, absurd, specyficzne poczucie humoru, a także lapidarność i precyzja formalna w używaniu języka. Z pozornie niepowiązanych ze sobą tekstów wyłania się osobowość zbudowana na kontrastach, miłość do świata miesza się z głęboką depresją, a dziecięca naiwność z okrutną szczerością. Witalność przenika się z wszechobecnym poczuciem śmierci (swojej lub bliskich), wrazliwość i subtelność z sado-masochistyczną seksualnością, miłość macierzyńska z pedofilią, bezgraniczne oddanie z gwałtem. Mnogość dychotomii i niejednoznaczności ma jedną cechę wspólną – niezależnie od tego, co działo się w jej życiu – Aglaja we wszystko angażowała się całą sobą. Im bardziej wczytywałam się w jej teksty tym bardziej stawała mi się bliska. Z czasem najważniejsze stało dla mnie znalezienie sposobu na okiełznanie własnej choroby. Jak zachowywać ciągłą czujność, trzymać ją  „na krótkiej smyczy”, nie tracąc jednocześnie dystansu do siebie? Myślę, że Aglaja (paradoksalnie – bo pomimo samobójczej śmierci) wygrała tę walkę, bo jak stwierdził jeden z jej przyjaciół: „Smutny koniec nie może zostać uznany za werdykt nad drogą życiową.” To tyle. Musiałyśmy się spotkać. (Małgorzata Lipczyńska)

Reżyseria: Tomasz Rodowicz, Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja dramaturgiczna: Hans Timmermann
Obsada: Małgorzata Lipczyńska
Ruch sceniczny: Małgorzata Lipczyńska
Konsultacja choreograficzna: Liat Magnezy
Muzyka: Kuba Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 12 listopada 2011, scena Fabryki Sztuki w Łodzi
 

* Monodram "Upadek - PSYCHO-SOMATIC GAYm"
1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…
A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.
Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.
** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010


* Spektakl "Niestąd"
"Niestąd” nosi znamiona satyry  polityczno-społecznej. Jest symboliczną wędrówką współczesnego człowieka wtłoczonego w świat niezliczonych podziałów, które wyznaczają opozycję Stąd/Niestąd. Spektakl powstał w oparciu o dwie płaszczyzny. Pierwsza związana jest z fascynacją warstwą słowną dramatu Łukasza Chotkowskiego i możliwościami, jakie daje ona ze względu na swoją różnorodność formalną. Drugą jest spotkanie z jednym z najciekawszych artystów młodego pokolenia Pawłem Korbusem - artystą wizualnym, aktorem, performerem i scenografem, związanym z Teatrem CHOREA. Spotkanie obu płaszczyzn w Teatrze Bocznym zaowocowało nie tylko niesztampowym odczytaniem tekstu dramatu i ironiczną, nowoczesną formą teatralną, łączącą w sobie teatr słowa, ruchu i performance, ale przede wszystkim donośnym i wyraźnym głosem artystycznym w kwestiach wykluczeń i różnic społeczno-politycznych.

spektakl na podstawie dramatu Łukasza Chotkowskiego
reżyseria: Karol Rębisz
ruch sceniczny: Paweł Korbus
dźwięk sceniczny: Maciej Połynko
występują:  Paulina Połowniak, Małgorzata Saniak, Paweł Korbus

* Spektakl "Bachantki"
Spektakl w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii  przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project).
CHOREA po raz kolejny sięga po tekst Bachantek.Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl "Bakkus" - międzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dance w 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga.
Druga część - "Śpiewy Eurypidesa" to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje - energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał - dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu.
Spektakl "Bachantki" to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia: Robert M. Hayden
Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Obsada premierowa: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Aleksandra Ścibor, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Kuba Pałys, Krzysztof Skolimowski
Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg
Premiera: 26 marca 2012, Teatr Szwalnia, Łódź, Akcja Dotknij Teatru - łódzkie obchody Międzynarodowego Dnia Teatru
 

* Spektakl "Córka swojej matki"
Przedstawienie zrealizowane na podstawie powieści M. Duras "Kochanek, Kochanek z północnych Chin". Prezentowane w ramach pracy nad etiudą dyplomową na Choreografii i Technikach Tańca w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Spektakl jest próbą przyjrzenia się naturze kobiety, która wyłania się z twórczości Marguerite Duras, naturze trwałej, materialnej, wyrosłej aż z korzeni, niezmiennej, aczkolwiek zazwyczaj stłumionej i zapomnianej. Do końca nie wiadomo na ile wrośnięta jest ona trwale w kobietę, na ile konstytuuje się w procesie tworzenia relacji z innymi, z czasem, z przestrzenią oraz z samą sobą jako ze swym wyobrażeniowym sobowtórem. Poprzez sugestywne obrazy nakreślone przez Duras, poprzez jej ukochanych, czy też napawających lękiem bohaterów przyglądam się procesowi dochodzenia kobiety do samej siebie, nawet jeśli proces ten zanurzony jest w iluzji, fantazji czy po prostu wyobraźni, nawet jeśli nie widać jego końca.
Dla Duras obraz kobiety wyłania się z procesu pisania, który jest dla niej szczególnego rodzaju emocjami, które są „ bardzo delikatne, bardzo głębokie, bardzo cielesne, a poza tym fundamentalne i całkowicie nie do przewidzenia, dzięki którym może dojrzewać w ciele życie. Tym właśnie jest pisanie. To zapis, zapis który przechodzi przez twoje ciało. Przenika je. To jest punkt wyjścia, żeby mówić o trudno wyrażalnych emocjach, które są obce, a jednak nagle biorą nas we władanie.”

Reżyseria i choreografia: Iga Załęczna
Scenariusz: Kamila Wołoszyn-Moroz, Iga Załęczna
Multimedia: Maria Porzyc
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Anna Krzysztofiak
Premiera: 27 marca 2012, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi

 

 

więcej

Wieczór opowieści azjatyckich w CHOREI

Wieczór opowieści azjatyckich w CHOREI

07.02.2012
Teatr CHOREA

Teatr CHOREA serdecznie zaprasza wszystkich zainteresowanych na wieczór opowieści azjatyckich, podczas którego będziemy dzielić się wrażeniami z naszego kolejnego pobytu w Indiach.

data: 07 lutego 2012
godzina: 18:00
miejsce: Teatr CHOREa, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

W styczniu 2012 roku, przez 10 dni gościliśmy na 14. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Bharat Rang Mahotsav, organizowanym przez National School of Drama w New Delhi. Dwukrotnie - w New Delhi oraz Amritsar prezentowaliśmy spektakl „Grotowski - próba odwrotu”. Jest to dla nas na tyle ważna podróż, że warto zorganizować osobne spotkanie i próbę podsumowania tego intensywnego czasu.

Opowiesći z podróży festiwalowej wzbogacone będą wrażeniami z miesięcznej, tegorocznej podróży Poli Amber, która odwiedziła m.in. Tajlandię, Kambodżę i Laos.

Zapraszamy wszystkich chętnych, bez zapisów i zapowiedzi!

Mile widziane Wasze wrażenia z podobnych podróży.

 

więcej

"Oratorium Dance Project" nagrodzone "Energią Kultury 2011"!

"Oratorium Dance Project" nagrodzone "Energią Kultury 2011"!

20.01.2012
Teatr CHOREA

Miło nam poinformować, że Teatr CHOREA i jego widowisko taneczno-muzyczne “Oratorium Dance Project” zostało zwycięzcą plebiscytu Energia Kultury na najważniejsze wydarzenie kulturalne  2011.

Najważniejsze łódzkie wydarzenie kulturalne 2011, wybrali w głosowaniu czytelnicy “Gazety”, widzowie TV Toya i internauci.

Ogromnie dziękujemy za wszystkie oddane głosy.

 

ORATORIUM DANCE PROJECT – CHOREA – Łódź, to międzynarodowy edukacyjno-artystyczny projekt taneczno-muzyczny, na 200-osobową grupę artystów, zawodowców i amatorów. Przecina on całe nasze miasto wzdłuż i wszerz, by połączyć trzy generacje oraz ludzi pochodzących z bardzo różnych środowisk łódzkich, którzy w innych okolicznościach nie mieliby szansy na spotkanie…

To wyzwanie które rzucamy temu szaremu miastu.
To pytanie o naszą tożsamość, nasz gniew/wściekłość i miłość.

"Nie próbujemy tworzyć rekonstrukcji, enklaw ani odtwarzać kontekstu estetycznego, który by pozwalał na najpełniejsze oddanie odległych i współczesnych tradycji, ale sięgamy po źródło, motyw, fragment i staramy się nim uderzyć, odbić od fabrycznych murów, od kawałka blachy, rozpadającej się cegły i betonowej podłogi, by coś w sobie samych zobaczyć i usłyszeć.

To poszukiwanie swojego miejsca i swojej drogi w bieganiu po moście pomiędzy czymś bardzo odległym a czymś bardzo współczesnym. Pomiędzy pytaniem kim mamy być, a pytaniem kim byli geniusze, którzy byli wygnani, płonęli za nas na stosach, lub kończyli jako szaleńcy. Wtedy Eurypides, Arystofanes, zadają nam te same pytania.

Po to jest teatr, żeby nie szukać tożsamości przez ścianę ekranu, przez zero-jedynkowe wartościowanie, ale usłyszeć bezpośrednio „w realu” od innego człowieka komunikat, w którym na różne sposoby będzie zadawane to samo pytanie: kim jesteśmy, w jaki sposób działamy, po co, dla kogo? Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga."

Tomasz Rodowicz

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Kierownictwo artystyczne i reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia i reżyseria: Robert M. Hayden
Asystent choreografa: Aleksandra Ścibor
Orkiestra symfoniczna i chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą: Grzegorza Wierusa
Przygotowanie chóru Filharmonii Łódzkiej: Dawid Ber
Przygotowanie Chóru Młodej CHOREI: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Choreografia Chóru Młodej CHOREI: Lara Ward
Kwartet jazzowy: Hubert Zemler (perkusja), Mariusz Obijalski (fortepian), Wojtek Traczyk (kontrabas), Marcin Gańko (saksofony)
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Sztekmiler
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Kostiumy: Izabela Ofelia Śliwa
Pomoc przy wykonywaniu kostiumów: Anna Raczkowska
Wizualizacje: Paweł Korbus
Instruktorzy tańca: Julia Jakubowska, Aneta Jankowska, Joanna Jaworska, Maja Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Urszula Parol, Magda Paszkiewicz, Justyna Sobieraj, Aleksandra Ścibor, Katarzyna Wolińska, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Grala, Wojciech Łaba, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski
Instruktorzy śpiewu: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dorota Porowska, Elina Toneva, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys

Premiera: 8 i 9 grudnia 2011, 22 czerwca 2012, Klub Wytwórnia, Łódź

 

więcej

Teatr CHOREA w Indiach

Teatr CHOREA w Indiach

08-12.01.2012
Festiwal Bharat Rang Mahotsav, Indie

Spektakl „Grotowski - próba odwrotu” Teatru CHOREA z Łodzi, w reżyserii Tomasza Rodowicza, prezentowany będzie w dniach 8 i 12 stycznia 2013 roku na 14. Międzynarodowym Festiwalu Bharat Rang Mahotsav w New Delhi oraz Amritsar w Indiach.

data: 9 stycznia 2012
miejsce: New Delhi
data: 12 stycznia 2012
miejsce: Amritsar

 

Festiwal Bharat Rang Mahotsav co roku organizowany jest przez National School of Drama w New Delhi - czołową szkołę teatralną w Indiach. Organizatorzy poprzez festiwal pragną stymulować wzrost i rozwój teatru w całym kraju. Pierwotnie festiwal prezentował pracę najbardziej kreatywnych artystów w Indiach, obecnie ma zasięg międzynarodowy i jest największym festiwalem teatralnym w Azji. Corocznie gromadzi najbardziej kreatywnych wykonawców z Indii oraz gości z całego świata, reprezentujących zarówno teatr dramatyczny, muzyczny, jak i teatr tańca. Głównej części festiwalu towarzyszy każdorazowo prezentacja wybranych przedstawień w drugim, wybranym mieście, aby umożliwić ich obejrzenie publiczności spoza stolicy. W 2012 roku 14. Bharat Rang Mahotsav podróżuje do stolicy Punjabu -miasta Amritsar.

Teatr CHOREA został zaproszony do wzięcia udziału w Bharat Rang Mahotsav już po raz drugi. W 2012 roku dwukrotnie zaprezentowaliśmy spektakl „Grotowski - próba odwrotu”, który po raz pierwszy w znacznej części został zagrany w języku angielskim. W obydwu miastach spektakl “Grotowski - próba odwrotu” został entuzjastycznie przyjęty i spotkał się z żywiołową reakcją publiczności, a przez wiele osób został uznany za najlepszy i najważniejszy spektakl 14-ej edycji Festiwalu.

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

Tomasz Rodowicz wraca do wspomnień związanych z Jerzym Grotowskim, który wciągnął go w działalność teatralną. Przez lata spotykali się, spierali i dyskutowali. Pod kierunkiem Rodowicza młodzi aktorzy Chorei konfrontują się z tekstami twórcy Teatru Laboratorium w kontekście własnych doświadczeń. Zastanawiają się, na ile reforma XX-wiecznego teatru dokonana przez Grotowskiego jest ważna dla ich wyborów dzisiaj.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Teatr CHOREA w Moskwie

Teatr CHOREA w Moskwie

19-20.12.2011
Meyerhold Centre, Moskwa

Teatr CHOREA jako jedna z trzech instytucji kultury w Łodzi realizuje projekt kulturalny, związany z objęciem przez Polskę Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2011 roku.

“CHOREA in Meyerhold Centre / Moscow 2011″ to projekt polegający na zaprezentowaniu moskiewskiej publiczności w dniach: 19 i 20 grudnia 2011, rokuróżnorodnego dorobku artystycznego Teatru CHOREA, w prestiżowym Meyerhold Centre w Moskwie. Wieloletnie doświadczenia Tomasza Rodowicza i założycieli CHOREI w różnych ośrodkach teatralnych na całym świecie oraz permanentna praca badawcza artystów, stworzyły oryginalny język ekspresji scenicznej, łączący źródła kultury europejskiej (antyk) z najbardziej radykalnymi współczesnymi formami teatru ruchu, słowa i muzyki. Oprócz cenionego spektaklu „Po Ptakach/ After The Birds” odbędą się także: spotkanie z publicznością oraz intensywne teatralne warsztaty mistrzowskie, podczas których zaprezentowane zostaną autorskie metody pracy scenicznej, wokalnej oraz pracy z ciałem.

Centrum Meyerholda to jedna z najważniejszych instytucji teatralnych w Rosji, powstała w 1991 roku w Moskwie.

 

Spektakl "Po Ptakach" jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.

Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po Ptakach Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie – idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa…

Twórcy: Teatr CHOREA, Earthfall
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Suzanne Firth, Cai Tomos, CHOREA
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski, Marcin Dobijański
Obsada: Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz, Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Sean Palmer, Tomasz Rodowicz
Premiera: 09-14 grudnia 2005, Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa

Projekt “CHOREA in Meyerhold Centre/ Moscow 2011″ dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

więcej

Premiera spektaklu "Oratorium Dance Project"

Premiera spektaklu "Oratorium Dance Project"

08-09.12.2011
Klub Wytwórnia, Łódź

Zapraszamy na premierę widowiska muzyczno-tanecznego "Oratorium Dance Project Teatru CHOREA, do Klubu Wytwórnia w Łodzi.

data: 8 i 9 grudnia 2011
miejsce: Klub Wytwórnia, Łódź

 

"ORATORIUM DANCE PROJECT - CHOREA - Łódź", to międzynarodowy edukacyjno-artystyczny projekt taneczno-muzyczny, na 200-osobową grupę artystów, zawodowców i amatorów. Przecina on całe nasze miasto wzdłuż i wszerz, by połączyć trzy generacje oraz ludzi pochodzących z bardzo różnych środowisk łódzkich, którzy w innych okolicznościach nie mieliby szansy na spotkanie…

To wyzwanie które rzucamy temu szaremu miastu.
To pytanie o naszą tożsamość, nasz gniew/wściekłość i miłość.

"Nie próbujemy tworzyć rekonstrukcji, enklaw ani odtwarzać kontekstu estetycznego, który by pozwalał na najpełniejsze oddanie odległych i współczesnych tradycji, ale sięgamy po źródło, motyw, fragment i staramy się nim uderzyć, odbić od fabrycznych murów, od kawałka blachy, rozpadającej się cegły i betonowej podłogi, by coś w sobie samych zobaczyć i usłyszeć. To poszukiwanie swojego miejsca i swojej drogi w bieganiu po moście pomiędzy czymś bardzo odległym a czymś bardzo współczesnym. Pomiędzy pytaniem kim mamy być, a pytaniem kim byli geniusze, którzy byli wygnani, płonęli za nas na stosach, lub kończyli jako szaleńcy. Wtedy Eurypides, Arystofanes, zadają nam te same pytania.
Po to jest teatr, żeby nie szukać tożsamości przez ścianę ekranu, przez zero-jedynkowe wartościowanie, ale usłyszeć bezpośrednio „w realu” od innego człowieka komunikat, w którym na różne sposoby będzie zadawane to samo pytanie: kim jesteśmy, w jaki sposób działamy, po co, dla kogo? Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga."
Tomasz Rodowicz

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek
Kierownictwo artystyczne i reżyseria: Tomasz Rodowicz
Choreografia i reżyseria: Robert M. Hayden
Asystent choreografa: Aleksandra Ścibor
Orkiestra symfoniczna i chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą: Grzegorza Wierusa
Przygotowanie chóru Filharmonii Łódzkiej: Dawid Ber
Przygotowanie Chóru Młodej CHOREI: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Choreografia Chóru Młodej CHOREI: Lara Ward
Kwartet jazzowy: Hubert Zemler (perkusja), Mariusz Obijalski (fortepian), Wojtek Traczyk (kontrabas), Marcin Gańko (saksofony)
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Sztekmiler
Reżyseria światła: Tomasz Krukowski
Kostiumy: Izabela Ofelia Śliwa
Pomoc przy wykonywaniu kostiumów: Anna Raczkowska
Wizualizacje: Paweł Korbus
Instruktorzy tańca: Julia Jakubowska, Aneta Jankowska, Joanna Jaworska, Maja Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Urszula Parol, Magda Paszkiewicz, Justyna Sobieraj, Aleksandra Ścibor, Katarzyna Wolińska, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Grala, Wojciech Łaba, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski
Instruktorzy śpiewu: Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dorota Porowska, Elina Toneva, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Premiera: 9 grudnia 2011, 22 czerwca 2012, Klub Wytwórnia, Łódź

 

więcej

Archiwum

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.