Koncert zespołu The Blue Rabbit

Koncert zespołu The Blue Rabbit

23.07.2011
Willa Grohmana, Łódź

Zapraszamy na premierę koncertu zespołu “The Blue Rabbit”, w Willi Grohmana w Łodzi, w ramach LETNISKA KSIĘŻY MŁYN.

data: 23 lipca 2011
godzina: 21:00
miejsce: Willa Grohmana w Łodzi, w ramach LETNISKA KSIĘŻY MŁYN

 

Koncert zespołu “The Blue Rabbit”

„KRÓLIKA SNY. UPIORNE TEŻ”

Hipnotyzująca podróż w świat dźwięku.
Lirycznie. Dramatycznie. Zjawiskowo.
Homo, hetero elektro disko + noisy jazz.
Angielska poezja, szwedzka liryka i niemiecki punkrock.
Słowem: eksperyment w stylu impro w wydaniu estradowym.

Fragment snu: „Pływałam nocą w jeziorze, zupełnie naga. Nagle rośliny wodne zaczęły coraz szybciej rosnąć i wystawać ponad powierzchnię wody. Przestraszyłam się. Zawołałam moją mamę, która stała na brzegu. Kiedy wyszłam z wody, trafiłam na przyjęcie urodzinowe. Moja mama siedziała pośród Niemców, którzy kołysali się raz w prawo, raz w lewo śpiewając piosenki. Dwie kobiety w kolorowych kapeluszach przypartywały mi się uważnie. Zakochana byłam nieprzytomnie w Aleksie- grubym, łysym facecie z fantazyjnym wąsem. Musiał być szychą bo jako pierwszy zawsze dostawał jedzenie…”

Nocne mary, senne zwidy. Majaki. Koszmary. Marzenia o lataniu i stanie nieważkości. Surrealistyczne obrazy podglądane jakby przez dziurkę od klucza… Niesamowite historie, nieprawdopodobne zdarzenia…

„Powoli, bardzo powoli skradam się do lodówki. Chce mi się jeść. To jakiś dziwny sen…. Mówię po polsku bez obcego akcentu, a przecież jestem… szwedzką królewną. Następczynią tronu. Córką Karola XVI Gustawa ”.

Muzyczna opowieść na granicy snu i jawy. Wykrzywiona rzeczywistość, lęki, obsesje, marzenia… Niebieskie króliki, wampiry, egzotyczne podróże, cybernetyczne potwory…

Multimedialne projekcje, estradowe dekoracje, soczysta muzyka grana na żywo… Szeptem, krzykiem, śpiewem opowiemy historie, które być może nie wydarzyły się naprawdę…

Vokal: Pola Amber
Piano: Kuba Pałys
Perkusja: Tomasz Krzyżanowski
Trąbka / instrumenty klawiszowe.: Maciej Maciaszek
Klarnet / flet / sax: Tomasz Rodowicz
Kontrabas / gitara basowa: Sebastian Klim
Wizualizacje: Maria Porzyc
Światło / dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 14 maja 2011, Fabryka Sztuki w Łodzi, Noc Muzeów

 

więcej

Spektakl "Upadek" w Łodzi

Spektakl "Upadek" w Łodzi

16.06.2011
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Upadek" Teatru CHOREA, reżyserii Magdaleny Paszkiewicz i w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 16 czerwca 2011
godzina: 20:00
miejsce:  Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
bilety: 15 zł (ulgowy) / 20 zł (normalny)

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

więcej

Spektakl "Upadek" w Skierniewicach

Spektakl "Upadek" w Skierniewicach

12.06.2011
Festiwal Poszukiwanie Alternatywy, Skierniewice

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Upadek" Teatru CHOREA, reżyserii Magdaleny Paszkiewicz i w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego, na Festiwalu Teatralnym Poszukiwanie Alternatywy 2011, w Teatrze Realistycznym w Skierniewicach.

data: 12 czerwca 2011
godzina: 19:30
miejsce: Teatr Realistyczny, Skierniewice

 

Upadek - Psychosomatic GAYm

1. Moją przestrzeń dopełnia…
2. Moją przestrzeń ogranicza…
3. Moją przestrzeń stwarza…

A. Mężczyzna
B. Kobieta
C. Samotność

Stwarzamy przestrzeń mężczyzny, niedopełnioną… i przepełnioną historią ograniczeń. Wrzucamy Go w role i wyrzucamy z Siebie. Pozwalamy toczyć grę, ze swoim ciałem, swoją świadomością, swoimi przeświadczeniami o innych i sobie. Pozostawiamy mu możliwość oswajania „innej” miłości i szukania „chłopca w mężczyźnie, czy może mężczyzny w…”**.

Ale nie ma ucieczki przed samotnością, na której skraju czai się schizofreniczna izolacja.

** Fragmenty tekstu zaczerpnięte z powieści „Senność” W. Kuczoka

Monodram w wykonaniu Janusza Adama Biedrzyckiego
Reżyseria i scenariusz: Magdalena Paszkiewicz
Choreografia i scenografia: Magdalena Paszkiewicz, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Sebastian Klim
Światło i dźwięk: Maciej Kobalczyk
Monodram zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera: 21 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Teatr CHOREA w Sopocie

Teatr CHOREA w Sopocie

06-18.06.2011
Scena off de Bicz, Sopot

Teatr CHOREA poprowadzi dwutygodniowe międzynarodowe mistrzowskie warsztaty teatralne, inspirowane “Końcówką” Samuela Becketta, zakończone pokazami spektakli, w ramach projektu “Zaczyniania Teatralne 2011" na Scenie off de Bicz, w Sopocie.

Warsztaty
data: 6-18 czerwca 2011
miejsce: Scena off de Bicz, Sopot

Spektakle
data: 18 czerwca 2011
miejsce: Scena off de Bicz, Sopot


„Zaczyniania Teatralne” to dwutygodniowe międzynarodowe “master classes”, mające na celu realizację tego samego utworu dramatycznego - “Końcówki” Samuela Becketta, przez trzech reżyserów, w trzech grupach stworzonych z zespołów aktorskich z Polski i Litwy. “Zaczyniania Teatralne” stanowią również kontynuację idei Festiwalu Beckettowskiego “Beckett na Plaży”, który odbył się w 2010 roku, z udziałem wybitnych specjalistów, teoretyków i praktyków, z całego świata. Trzy teatralne wersje „Końcówki” Samuela Becketta uczestnicy będą mogli oglądać podczas codziennych pokazów work-in-progress, przyglądając się sposobom, technice pracy kolegów z innych zespołów. Pokazy otwarte premierowych spektakli, przeznaczone dla trójmiejskiej publiczności Sopockiej Sceny Off de BICZ będą miały miejsce 18 czerwca i zakończą się rozmową na temat efektów pracy poszczególnych grup.

Do projektu zaproszeni zostali reżyserzy związani z różnorodnymi tradycjami teatralnymi i parateatralnymi - z Polski i Brazylii, tak aby zderzyć różne sposoby myślenia o formie scenicznej.

Grupy poprowadzą : Tomasz Rodowicz, Bartosz Zaczykiewicz oraz Robson Corra de Camargo.

 

PREMIEROWE SPEKTAKLE

“Piaskiem w oczy” 

reżyseria: Tomasz Rodowicz – Polska
warsztaty głosu i ruchu scenicznego: Elina Toneva, Julia Jakubowska
obsada: Adam Akerman, Beata Szalkowska, Justyna Bartoszewicz, Małgorzata Lipczyńska, Natalia Rzeźniak, Olga Krasoń, Zuzanna Ostrowska

Tomasz Rodowicz zainteresowany jest poszukiwaniem antropologicznych śladów zarówno w mitach, sztukach antycznych i dramaturgii współczesnej. Poprzez precyzyjny ruch i śpiew, dociera do zawartych w tekstach kolejnych, mało znanych interpretacji. Warsztaty teatralne Tomasza Rodowicza oparte były na poszukiwaniach rytmu tekstu, odwołań w tekście do wzorców archetypicznych, a także na przenoszeniu napięć dramaturgicznych na ruch, rytm i głos.

“Gra Becketta” 

reżyseria: Robson Corra de Camargo – Brazylia
obsada LITWA: Agata Wutkina, Izabel Ornovska, Justyna Smilgin, Justyna Sworobowicz, Łoreta Matulewicz, Marzena Agnieszka Szwabowicz, Weronika Matusza; POLSKA: Beata Szreder, Piotr Srebrowski, Piotr Misztela

Brazylijska tradycja teatralna oparta jest na wpływach wielu prądów intelektualnych i tradycji kulturalnych. W swojej pracy reżyser Robson Corra de Camargo wykorzystał między innymi techniki commedia dell’arte, sztuki walki capoiera czy tańca samby. W sztukach Samuela Becketta, w których są tylko męskie role nie waha się obsadzać kobiet i szukać wątków komediowych i kolejnych poziomów interpretacyjnych. Warsztaty oparte były na improwizacjach rozwijanych na bazie scen “Końcówki” S. Becketta, wykorzystujących taniec, teatr fizyczny i commedię dell’arte i inne południowoamerykańskie techniki aktorskie.

“Wprawki” 

reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz – Polska
obsada: Polska - Aleksandra Kania, Małgorzata Polakowska, Małgorzata Zielińska, Marek Sadowski, Litwa -  Bożena Siomonawicziute

Bartosz Zaczykiewicz wyszedł od głębokiej analizy tekstu Becketta oraz  innych źródeł literackich. Reżyser był zainteresowany dotarciem do sedna problematyki dramatu. “Końcówka” tego reżysera była jedynie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań na gruncie słowa, formy scenicznej oraz dramaturgii.

 

więcej

Spektakl "Koguty, borsuki i inne kozły" w Łodzi

Spektakl "Koguty, borsuki i inne kozły" w Łodzi

30.05.2011
Teatr CHOREA

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

data: 30 maja 2011
godzina: 20:00

miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3

 

Spektakl "Koguty, Borsuki i inne Kozły" jest efektem półrocznej pracy w ramach projektu "Antyk - taniec w Re-Konstrukcji". Z jednej strony sięgamy do greckich źródeł opisujących i przedstawiających taniec, przyjmując perspektywę badawczą, analizując zachowane zabytki muzyczne, ikonograficzne, literackie. Ciało wczytuje się we fragmentaryczną partyturę ruchu, literuje gest po geście. Z drugiej zaś, równocześnie porzucamy ową wiedzę, by zatopić się w pulsującej i nigdy ostatecznie domkniętej kreacji, w istnieniu na granicy między tym, co konkretne a niewiadomym, brakującym fragmentem.

 

SKORUPY/ FRAGMENTY/ CIAŁO SPĘKANE / ZAMKNIĘTE W BEZRUCHU/ W KLASYCZNYM KANONIE/ W WYRZEŹBIONYM GEŚCIE/ GEŚCIE NIEPEŁNYM/ OKALECZONYM PRZEZ CZAS/ SKÓRA/ MIĘKKA/ ROZPIĘTA NA KOŚCIACH/ RZEZBA MIĘŚNI/ ODDECH/ RYTM/ LINIA RUCHU/ CIAŁO PODĄŻAJĄCE/ CZYTAJĄCE Z FRAGMENTÓW/ ŻYWE/ W PRZESTREZNI NIEWIADOMEGO/ DOPEŁNIAJĄCE/ W NIEUSTAJĄCYM RUCHU

Projekt "Koguty, borsuki i inne kozły"to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji prowadzony przez tancerzy i aktorów Teatru Chorea. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji, a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu.

"Koguty, borsuki i inne kozły" stowarzyszenia Chorea, tancerze w zabawny, ale też dowodzący niezwykłej świadomości własnego ciała sposób - pokazali m.in., jak na przestrzeni wieków ludzkość komunikowała się ze sobą za pomocą ciała. Efekt: humorystyczne tańce godowe, plemienne, stroszenie piórek przy okazji walki o samicę czy przywództwo w stadzie, również współczesnym. Z kolei Pracownia Fizyczna przy instrumentarium muzyków z SzaZy w "Zdarzeniach - Improwizacjach" zaprezentowała coś na kształt własnej próby do spektaklu, dworując sobie ze wszystkich. Efekt: trochę błazenady, trochę groteski, dystansu do samych siebie, mnóstwo dobrego tańca.

Reżyseria: Iga Załęczna
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Katarzyna Pękała, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Tomasz Ciesielski
Premiera: 14 listopada 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Warszawie

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Warszawie

28.05.2011
Teatr Collegium Nobilium, Warszawa

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Spektakl został zaproszony do Akademii Teatralnej im Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, w ramach konferencji naukowej zorganizowanej z okazji 200-lecia Szkolnictwa Artystycznego w Polsce.

data: 28 maja 2011
godzina: 21:00
miejsce: Teatr Collegium Nobilium, Akademia Teatralna im Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie 

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

Tomasz Rodowicz wraca do wspomnień związanych z Jerzym Grotowskim, który wciągnął go w działalność teatralną. Przez lata spotykali się, spierali i dyskutowali. Pod kierunkiem Rodowicza młodzi aktorzy Chorei konfrontują się z tekstami twórcy Teatru Laboratorium w kontekście własnych doświadczeń. Zastanawiają się, na ile reforma XX-wiecznego teatru dokonana przez Grotowskiego jest ważna dla ich wyborów dzisiaj.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Spektakl "Koguty, borsuki i nne kozły" w Białymstoku

Spektakl "Koguty, borsuki i nne kozły" w Białymstoku

27.05.2011
Dni Sztuki Współczesnej, Białystok

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, na XXVI Dniach Sztuki Współczesnej w Białymstoku.

data: 27 maja 2011
miejsce: Akademia Teatralna, ul. Sienkiewicza 14, Białystok
bilety: 15 zł / 20 zł, do nabycia w kasie kina Forum, ul. Legionowa 5, Białystok

 

W tym roku Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku koncentrują się wokół dwóch bloków tematycznych: 1. współczesny teatr formy z wykorzystaniem nowych mediów oraz 2. sztuka w przestrzeni publicznej. Podczas tegorocznych Dni Sztuki Współczesnej będzie można zobaczyć te teatry i artystów, którzy w swojej działalności daleko wykraczają poza obszar tradycyjnie związany z teatrem repertuarowym. Prezentowane teatry, zespoły i ośrodki wyróżniają się działalnością interdyscyplinarną, między teatrem, tańcem i sztukami wizualnymi, społeczną, animacyjną i edukacyjną oraz obok spektakli teatralnych przygotowują też performanse, instalacje, filmy, koncerty.

Spektakl "Koguty, Borsuki i inne Kozły" jest efektem półrocznej pracy w ramach projektu "Antyk - taniec w Re-Konstrukcji". Z jednej strony sięgamy do greckich źródeł opisujących i przedstawiających taniec, przyjmując perspektywę badawczą, analizując zachowane zabytki muzyczne, ikonograficzne, literackie. Ciało wczytuje się we fragmentaryczną partyturę ruchu, literuje gest po geście. Z drugiej zaś, równocześnie porzucamy ową wiedzę, by zatopić się w pulsującej i nigdy ostatecznie domkniętej kreacji, w istnieniu na granicy między tym, co konkretne a niewiadomym, brakującym fragmentem.

Oprócz samego spektaklu aktorzy CHOREI i twórcy choreografii do "Kogutów..." - Iga Załęczna oraz Janusz Adam Biedrzycki - poprowadzą warsztaty taneczne "Antyk - taniec w Re-Konstrukcji.


SKORUPY/ FRAGMENTY/ CIAŁO SPĘKANE / ZAMKNIĘTE W BEZRUCHU/ W KLASYCZNYM KANONIE/ W WYRZEŹBIONYM GEŚCIE/ GEŚCIE NIEPEŁNYM/ OKALECZONYM PRZEZ CZAS/ SKÓRA/ MIĘKKA/ ROZPIĘTA NA KOŚCIACH/ RZEZBA MIĘŚNI/ ODDECH/ RYTM/ LINIA RUCHU/ CIAŁO PODĄŻAJĄCE/ CZYTAJĄCE Z FRAGMENTÓW/ ŻYWE/ W PRZESTREZNI NIEWIADOMEGO/ DOPEŁNIAJĄCE/ W NIEUSTAJĄCYM RUCHU

Projekt "Koguty, borsuki i inne kozły"to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji prowadzony przez tancerzy i aktorów Teatru Chorea. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji, a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu.

"Koguty, borsuki i inne kozły" stowarzyszenia Chorea, tancerze w zabawny, ale też dowodzący niezwykłej świadomości własnego ciała sposób - pokazali m.in., jak na przestrzeni wieków ludzkość komunikowała się ze sobą za pomocą ciała. Efekt: humorystyczne tańce godowe, plemienne, stroszenie piórek przy okazji walki o samicę czy przywództwo w stadzie, również współczesnym. Z kolei Pracownia Fizyczna przy instrumentarium muzyków z SzaZy w "Zdarzeniach - Improwizacjach" zaprezentowała coś na kształt własnej próby do spektaklu, dworując sobie ze wszystkich. Efekt: trochę błazenady, trochę groteski, dystansu do samych siebie, mnóstwo dobrego tańca.

Reżyseria: Iga Załęczna
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Katarzyna Pękała, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Tomasz Ciesielski
Premiera: 14 listopada 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

 

więcej

Premiera koncertu zespołu The Blue Rabbit

Premiera koncertu zespołu The Blue Rabbit

14.05.2011
Fabryka Sztuki w Łodzi

Zapraszamy na premierę koncertu zespołu “The Blue Rabbit”.

data: 14 maja 2011
miejsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, Noc Muzeów

 

Koncert zespołu “The Blue Rabbit”

„KRÓLIKA SNY. UPIORNE TEŻ”

Hipnotyzująca podróż w świat dźwięku.
Lirycznie. Dramatycznie. Zjawiskowo.
Homo, hetero elektro disko + noisy jazz.
Angielska poezja, szwedzka liryka i niemiecki punkrock.
Słowem: eksperyment w stylu impro w wydaniu estradowym.

Fragment snu: „Pływałam nocą w jeziorze, zupełnie naga. Nagle rośliny wodne zaczęły coraz szybciej rosnąć i wystawać ponad powierzchnię wody. Przestraszyłam się. Zawołałam moją mamę, która stała na brzegu. Kiedy wyszłam z wody, trafiłam na przyjęcie urodzinowe. Moja mama siedziała pośród Niemców, którzy kołysali się raz w prawo, raz w lewo śpiewając piosenki. Dwie kobiety w kolorowych kapeluszach przypartywały mi się uważnie. Zakochana byłam nieprzytomnie w Aleksie- grubym, łysym facecie z fantazyjnym wąsem. Musiał być szychą bo jako pierwszy zawsze dostawał jedzenie…”

Nocne mary, senne zwidy. Majaki. Koszmary. Marzenia o lataniu i stanie nieważkości. Surrealistyczne obrazy podglądane jakby przez dziurkę od klucza… Niesamowite historie, nieprawdopodobne zdarzenia…

„Powoli, bardzo powoli skradam się do lodówki. Chce mi się jeść. To jakiś dziwny sen…. Mówię po polsku bez obcego akcentu, a przecież jestem… szwedzką królewną. Następczynią tronu. Córką Karola XVI Gustawa ”.

Muzyczna opowieść na granicy snu i jawy. Wykrzywiona rzeczywistość, lęki, obsesje, marzenia… Niebieskie króliki, wampiry, egzotyczne podróże, cybernetyczne potwory…

Multimedialne projekcje, estradowe dekoracje, soczysta muzyka grana na żywo… Szeptem, krzykiem, śpiewem opowiemy historie, które być może nie wydarzyły się naprawdę…

Vokal: Pola Amber
Piano: Kuba Pałys
Perkusja: Tomasz Krzyżanowski
Trąbka / instrumenty klawiszowe.: Maciej Maciaszek
Klarnet / flet / sax: Tomasz Rodowicz
Kontrabas / gitara basowa: Sebastian Klim
Wizualizacje: Maria Porzyc
Światło / dźwięk: Tomasz Krukowski
Premiera: 14 maja 2011, Fabryka Sztuki w Łodzi, Noc Muzeów

 

więcej

Spektakl "Antygona" w Nowicy

Spektakl "Antygona" w Nowicy

01.05.2011
Spotkania Teatralne INNOWICA

 

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Antygona", w reżyserii Doroty Porowskiej, stworzonego we współpracy Teatru CHOREA i Teatru Kana, na IV Spotkaniach Teatralnych INNOWICA 2011, w Nowicy.

data: 1 maja 2011
godzina: 19:30
miejsce: IV Spotkania Teatralne INNOWICA 2011, w Nowicy

  

Spektakl “Antygona”, którego premiera odbyła się w październiku 2009 w Fabryce Sztuki w Łodzi, jest wynikiem kilkuletniej współpracy Teatru Kana i Teatru Chorea. Spektakl, będący swobodną adaptacją dramatu Sofoklesa, grany jest w dwóch językach: polskim i antycznej grece. Użycie języka starogreckiego, (w którym narzucone długości czasu artykulacji samogłosek i rozłożenie akcentów wymuszają specyficzny sposób wygłaszania tekstu) służy realizacji idei antycznej chorei - trój-jedni ruchu, słowa i śpiewu.

“Skutkiem precyzji i dobrze wykorzystanych możliwości - szczególnie wokalnych - jest ciekawa i nietuzinkowa propozycja. Grupa dokonuje przeglądu wielu form muzycznych, od pieśni quasi-operowej w wykonaniu intrygującej Bibianny Chimiak w roli Antygony (opera jest także skutkiem badań nad antyczną choreą) po pastisz klasycznego tańca hinduskiego. Zasada ta została wcielona konsekwentnie i z wyobraźnią, choć tak rozpracowanej “Antygonie” bliżej do teatralnego laboratorium antyku niż do pełnowymiarowego spektaklu.”
Monika Wasilewska

"Antygona"
Spektakl na podstawie Antygony Sofoklesa, w tłumaczeniu Stanisława Hebanowskiego

Twórcy: Teatr CHOREA, Teatr Kana
Reżyseria: Dorota Porowska
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: Zuzanna Adamkiewicz, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Eliza Hołubowska
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada premierowa: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Obsada od 1 marca 2010: Bibianna Chimiak, Julia Jakubowska, Dorota Porowska, Hubert Domański, Piotr Starzyński, David Sypniewski, Eliza Hołubowska
Premiera: 24 października 2009, scena Fabryki Sztuki w Łodzi

Z ledwie poskramianą dionizyjską siłą na orchestrę, czyli rytualny plac taneczny, wkracza chór. Jest ciałem zbiorowym i wcieleniem duszy narodu. Dionizos – co wynika z samej natury teatru antycznego – przewodzi. Bóg rozpasania, szaleństwa, ekstatycznych wzlotów jest ujarzmiany przez system ścisłych zasad gramatycznych i stylistycznych języka. Wyjście chóru – parodos: podniesienie nogi, za chwilę przybicie stopą wypowiadanej i odtąd obowiązującej prawdy, zastygnięcie i oczekiwanie w niemym świadectwie dziania się.

“Analiza formalna chóru tragedii antycznej – jego mowy, gestu, strategii ruchu – zamknięta w formie muzycznej melorecytacji, jest tematem projektu artystycznego realizowanego od kilku lat wspólnie przez Teatr Kana ze Szczecina i Stowarzyszenie Teatralne CHOREA. Sięgnęliśmy po klasyczną tragedię. Tym razem postanowiliśmy przeprowadzić konsekwentnie myśl dramaturgiczną Sofoklesa. Może komuś poniższe deklaracje wydadzą się przewrotne, ale intencją naszą nie było nowe odczytanie, czyli nowatorska inscenizacja, ale wykonanie możliwie najbliższe oryginałowi. W naszej pracy dalecy jesteśmy od psychologizowania i dywagacji na temat słuszności postaw, tym bardziej, że kolejne pokolenia rodaków nadal sprawują sąd nad głównymi postaciami tego dramatu i zabieranie głosu w dyskusji na ten temat dawno stało się bezcelowe. Jedyne, co mi dzisiaj pozostaje, to przebijając się przez potok migotliwych słów, uzmysłowić sobie te wszystkie ołtarze, kaskady rytmów, opadające stopy, smutek widzów, zachodzące słońce i wędrówkę dźwięków w tamtym teatrze. Tak więc, jak w teatrze greckim, chór i aktorzy wyśpiewują swoje rozterki i uczucia. Prześlizgując się przez wiele konwencji tanecznych świata, tworzą coś na kształt kameralnej i tylko trochę wzniosłej opery. Śpiewom chóru w antycznej grece towarzyszy współczesna muzyka Tomasza Krzyżanowskiego, nawiązująca z Antykiem wyraźny, ostry dialog. Stworzyliśmy dzieło eklektyczne, więc niepoprawne, a wszystko po to, by choć trochę zbliżyć się do boskiego katharsis.”

Dorota Porowska

 

więcej

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Warszawie

Spektakl "Grotowski - próba odwrotu" w Warszawie

06-07.04.2011
Warszawskie Spotkania Teatralne

Zapraszamy na pokaz spektaklu "Grotowski - próba odwrotu" Teatru CHOREA, w reżyserii Tomasza Rodowicza, w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych, w Teatrze na Woli w Warszawie.

data: 6 kwietnia 2011
godzina: 18:00
data: 7 kwietnia 2011
godzina: 19:00
miejsce: Teatr na Woli, Warszawskie Spotkania Teatralne

 

 

Jerzy Grotowski, największy rewolucjonista teatru XX w. jest inspiracją dla większości współczesnych artystów, jednak nikt nie podjął jeszcze próby otwartej refleksji nad jego spuścizną. Dokonana zostaje ona w najnowszym spektaklu Chorei. Na podstawie niepublikowanych dotąd tekstów Grotowskiego i jego osobistych spotkań z reżyserem spektaklu Tomaszem Rodowiczem, grupa młodych performerów zmierzy się z legendą teatralnego szamana.

Tomasz Rodowicz wraca do wspomnień związanych z Jerzym Grotowskim, który wciągnął go w działalność teatralną. Przez lata spotykali się, spierali i dyskutowali. Pod kierunkiem Rodowicza młodzi aktorzy Chorei konfrontują się z tekstami twórcy Teatru Laboratorium w kontekście własnych doświadczeń. Zastanawiają się, na ile reforma XX-wiecznego teatru dokonana przez Grotowskiego jest ważna dla ich wyborów dzisiaj.

"Ten projekt jest ekscytujący i ryzykowny zarazem: „Jerzy Grotowski – największy rewolucjonista teatru XX wieku.” Wracam do Grotowskiego po tylu latach trochę z powodu buntu wobec tego, co z tą postacią zostało zrobione, a trochę z powodu poczucia, że jestem mu coś winien – po ludzku, ale przede wszystkim artystycznie. Po zobaczeniu jego Apocalypsis cum figuris w 1974 roku, zdecydowałem, że muszę robić teatr – bez odwrotu. Czuję, że dzisiaj mam potrzebę konfrontacji z jego praktycznymi dokonaniami, z jego myślą o teatrze, aktorze, człowieku, religii, ale nie poprzez kolejne wspomnienia, sympozja i seminaria, a poprzez praktykę ludzi, którzy chcą robić teatr i chcą wiedzieć, czy mają z nim jakiś związek, czy nie. Czy są to zamknięte drzwi, czy może został jakiś rodzaj rysy, śladu, niepokoju, piętna i dziedzictwa, wobec którego trzeba stanąć i okazać się go wartym albo się z nim zmierzyć i odrzucić?

Pracę nad tym projektem rozpocząłem z ludźmi, którzy ze względu na swój wiek nie mieli żadnego kontaktu ani z Grotowskim, ani z jego praktyką teatralną, parateatralną czy z okresu „sztuki jako wehikułu”, ani z jego aktorami, czy kontynuatorami pracy. Wiedzieli o Grotowskim tyle, ile każdy przeciętny młody człowiek, czyli prawie nic. W większości przypadków ich postawa była zdystansowana. Raczej umiarkowane zainteresowanie niż fascynacja. Dla nich ten człowiek, który przewrócił światowy teatr do góry nogami, to obca, historyczna i zarchiwizowana figura kulturowa. Była to idealna sytuacja wyjściowa. Ludzie ci gotowi byli bez ideologii i uprzedzeń rozpocząć pracę nad sprawdzaniem, kim lub czym jest dla nich Grotowski. Każdy z aktorów/performerów próbował znaleźć odpowiedź na ważne dla siebie samego pytanie: na przykład o to, jak ma się myśl Grotowskiego o aktorze, do pro-egocentrycznej edukacji studentów szkół teatralnych? Czy idea teatru, jako spotkania może mieć jakikolwiek punkt styczny z dzisiejszym polskim katolicyzmem? Czy można „wspierać się” Grotowskim w szukaniu własnej, osobistej tożsamości? W jakim stopniu jego zasady pozostają aktualne w murach szpitala psychiatrycznego? Czy można robić teatr/spektakl nie chcąc być aktorem? Najprawdopodobniej każda inna grupa ludzi stawiałaby inne pytania.

Ja pytam, czy w jego spuściźnie zostało cokolwiek, co ma znaczenie dla tych młodych ludzi? Jeśli tak, to należy to skonfrontować z ich myśleniem o sobie, o życiu, o teatrze i sztuce, i to oni sami się z tym zmierzą. Ja będę tylko między nimi chodził i będę mówił, czy wierzę, czy nie wierzę."

Tomasz Rodowicz

Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Choreografia: CHOREA
Scenografia: Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Janusz Adam Biedrzycki, Piotr Witkowski / Piotr Grabowski, Paweł Korbus, Tomasz Rodowicz
Premiera: 13, 20 sierpnia 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2010

 

więcej

Archiwum

x
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach Teatru Chorea zarejestruj się.