Płyta "Gilgamesz"
Koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Chór: Joanna Chmielecka, Hubert Domański, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Kuba Pałys, Anna Redlin, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Tonera
Altówka: Paweł Odorowicz
Kontrabas: Wojciech Traczyk
Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler
Kwartet smyczkowy Befane: skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, skrzypce - Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela - Zofia Łęczycka
Konsultacja literacka: Dara Weinberg
Wykorzystano fragmenty tekstów w tłumaczeniu: Krystyny Łyczkowskiej, Piotra Puchty, Magdaleny Kapełuś i Roberta Stillera
Nagrań płyty dokonano w Studio Tonn w Łodzi
Realizacja nagrań, miks i mastering: Krzysztof Tonn, Maciej Staniecki
Klip promujący płytę: Sweet Jesus!
Premiera koncertu: 14 kwietnia 2013, Filharmonia Łódzka
Premiera płyty: 28 października 2020
"Gilgamesz" to jeden z najbardziej docenionych przez krytyków i lubianych przez publiczność koncertów Teatru CHOREA. Premiera odbyła się w 2013 roku w Filharmonii Łódzkiej, a w ciągu ostatnich lat koncert był wykonywany na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą. Duży i różnorodny zespół wykonawców, składający się z wybitnych muzyków jazzowych: Huberta Zemlera (instrumenty perkusyjne), Wojtka Traczyka (kontrabas), Pawła Odorowicza (altówka), kwartetu smyczkowego Befane oraz kilkunastoosobowego chóru wokalistów i aktorów związanych z Teatrem CHOREA, stanowi o wyjątkowości i oryginalności tego wydarzenia. W ramach upowszechnienia tego wyjątkowego materiału muzycznego, przygotowaliśmy studyjne nagranie audio koncertu oraz filmy dokumentujące nagrania.
Koncert „Gilgamesz”, skomponowany przez Tomasza Krzyżanowskiego, realizowany przez Teatr CHOREA, jest niezwykłym i oryginalnym odczytaniem jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich na świecie. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna "Eposu o Gilgameszu", inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru.
Koncert oraz płyta składają się z 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Oryginalne, akadyjskie partie wokalne, oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane są pieśniami w polskim tłumaczeniu. Chór oprócz partii wokalnych wykonuje również kompozycje rytmiczne z elementami tzw. "body percussion". Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji.
Płyta "Gilgamesz"
- "Który głębię widział"
Tablica I, wersy: 1-12, 29-38, 45-51, 56-57, 63-68
-
"Ipzirūnimma"
Tablica II, wersy: 1-38
-
"Szamhat"
Tablica I, wersy: 188-205
-
"Šizba"
Tablica II, wersy: 85-111
- "Krzyczała ziemia"
Tablica IV, wersy: 101-106,
Tablica V, wersy: 133-136
- "Dom Pyłu"
Tablica VII, wersy: 165-171
- "Śmierć Enkidu"
Tablica VIII, wersy: 7-19, 50-59
- "Ludzie Skorpiony"
Tablica IX, wersy: 1-6, 38-45, 75-83, 125-128
- "Eleppa"
Tablica XI, wersy: 1-163
-
"Ibrī ša"
Tablica z Sippar, VAT 4105, kolumna 2 i 3
Teksty źródłowe:
"Epos o Gilgameszu", tłum. K.Łyczkowska, P. Puchta, M.Kapełuś, Wydawnictwo Agade, Warszawa 2002;
"Gilgamesz - epos starożytnego Dwurzecza", zrekonstruował i przełożył R. Stiller, 1982;
"The Babylonian Gilgamesh epic: Introduction, critical edition, and cuneiform texts", A.R. George, Oxford University Press, USA 2003
SOAS, University of London - www.soas.ac.uk
Nagranie płyty realizowane w ramach zadania "CHOREA w sieci" dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury, w ramach programu "Kultura w sieci".