Teatr CHOREA i Earthfall zapraszają na spektakl "Po Ptakach/After the Birds" w ramach Festiwalu Teatralnego Art Carnuntum w Austrii.
http://www.artcarnuntum.at/
http://www.artcarnuntum.at/Carnuntum/Carnuntum/Welt-Theater-Festival.html
http://youtu.be/ZfODH52XS9g
Data: 27 lipca 2015
Miejsce: Amphitheatre of Petronell-Carnuntum, Art Carnuntum Verein für Kunst Geschichte Theater Kultur, A-2404 Petronell-Carnuntum, Austria
Godzina: 21:00
Spektakl "Po Ptakach/After The Birds" jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.
Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po Ptakach Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie – idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa...
„Od pierwszych minut wyczuwa się napięcie, które pozwala nam wierzyć, że jesteśmy świadkami czegoś bardzo wyjątkowego. Sprawia to po części rygorystyczna precyzja przedstawienia, po części całkowite oddanie grających, piękny śpiew Stowarzyszenia Teatralnego Chorea, a po części czysta pasja, która nie pozwala na pozostanie obojętnym.”
David Adams, „Western Mail”,16.IX.2005
„Elementy z różnych porządków estetycznych nie tylko zdradzają wielość inspiracji i bogactwo doświadczeń twórców przedstawienia. Ich połączenie odzwierciedla zarazem stan współczesnej kultury i stan umysłu ludzi, którzy w niej uczestniczą. Mówi o tym, jacy jesteśmy i jak wygląda nasz świat dwa tysiące lat po „Ptakach”.”
Joanna Wichowska, „Didaskalia” III.2006
Reżyseria: Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz
Muzyka: Maciej Rychły
Choreografia: Jessica Cohen, Jim Ennis, Suzanne Firth, Cai Tomos, CHOREA
Światło: Gerard Tyler, Tomasz Krukowski
Obsada: Dominika Krzyżanowska, Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Adrian Bartczak, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Sean Palmer, Tomasz Rodowicz
Premiera: 09-14 grudnia 2005, Teatr Współczesny, Wrocław; Teatr Nowy Praga, Warszawa