Zapraszamy na premierę spektaklu "Koguty, borsuki i inne kozły" Teatru CHOREA, w reżyserii Igi Załęcznej, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi, w ramach finału projektu “Antyk-Taniec w Re-Konstrukcji”, realizowanego ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
data: 14 listopada 2010
miejsce: scena Fabryki Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
SKORUPY/ FRAGMENTY/ CIAŁO SPĘKANE / ZAMKNIĘTE W BEZRUCHU/ W KLASYCZNYM KANONIE/ W WYRZEŹBIONYM GEŚCIE/ GEŚCIE NIEPEŁNYM/ OKALECZONYM PRZEZ CZAS/ SKÓRA/ MIĘKKA/ ROZPIĘTA NA KOŚCIACH/ RZEZBA MIĘŚNI/ ODDECH/ RYTM/ LINIA RUCHU/ CIAŁO PODĄŻAJĄCE/ CZYTAJĄCE Z FRAGMENTÓW/ ŻYWE/ W PRZESTREZNI NIEWIADOMEGO/ DOPEŁNIAJĄCE/ W NIEUSTAJĄCYM RUCHU
Projekt "Koguty, borsuki i inne kozły"to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji prowadzony przez tancerzy i aktorów Teatru Chorea. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji, a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu.
Reżyseria: Iga Załęczna
Choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Katarzyna Pękała, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Tomasz Ciesielski
Premiera: 14 listopada 2010, scena Fabryki Sztuki w Łodzi
Projekt „Antyk - taniec w Re-Konstrukcji” to kolejny etap pracy nad ruchem Antycznej Grecji. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań jest dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie - ciało w ruchu. Studiując starożytne źródła ikonograficzne, literackie oraz muzyczne opracowane zostały podstawy techniki tańca i swoistej estetyki ruchu.
Od wielu lat zajmujemy się pracą nad reinterpretacją antycznych źródeł jako materią o ciągle żywym potencjale twórczym. Poszukiwania te zainicjowane w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach w 2000 roku, prowadzone pod kierunkiem Elżbiety Rojek i Doroty Porowskiej, doprowadziły do sformułowania się i zainicjowania działalności formacji tanecznej - Tańce Labiryntu.
Projekt, przez udział w nim współtwórców formacji Tańców Labiryntu, to przede wszystkim próba wypracowania metod pracy, które pozwoliły stworzyć nowy materiał choreograficzny. Pracując nad nim sięgaliśmy do starożytności, wykorzystując między innymi współczesne techniki wykonawcze obecne w tańcu, teatrze tańca, oraz szeroko pojętym teatrze fizycznym.
W ramach projektu odbyły się sesje warsztatów mających na celu naukę choreografii powstałej w wyniku intensywnych badań i analiz ikonografii antycznej (głównie malowideł z VI i V w p.n.e.), przedstawiającej mityczne postacie menad, satyrów czy wojowników w tańcu. Praca obejmowała choreografie satyrowe, menadyczne, oraz układy gestów lamentacyjnych. Nauka choreografii opierała się na technikach pracy, związanych z budowaniem świadomości własnego ciała, oraz traktowaniem gestu i oddechu jako specyficznego środka „umuzyczniania” ruchu. Z drugiej strony podstawą pracy był rytm, wobec którego i w którym osadzone jest tańczące ciało.
Warsztaty poprowadzili: Iga Załęczna i Janusz Adam Biedrzycki - członkowie Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Współzałożyciele grupy Tańców Labiryntu grupy artystyczno-badawczej zajmującej się próbą rekonstrukcji tańców antycznych. Projekt powołany został w 2002 roku przez Elżbietę Rojek i Dorotę Porowską.
Harmonogram warsztatów
10, 24 maja 2010
7, 14.21 czerwca 2010
20, 27 września 2010
18, 25 października 2010
8 listopada 2010
Projekt realizowany ze środków Urzędu Miasta Łodzi.