RPS 24 www 3 v2
Strona główna / Aktualności / Warsztaty Teatru CHOREA na Festiwalu RPS

Warsztaty Teatru CHOREA na Festiwalu RPS

miejsce i czas
24.08.2024
Festiwal Retroperspektywy | Warsztat

Zapraszamy na warsztaty Teatru CHOREA "Taniec, Słowo, Pieśń Antycznej Grecji", prowadzone przez założycieli Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA - Dorotę Porowską, Elżbietę Rojek i Tomasza Rodowicza, podczas XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2024: PRZEBUDZENIA, połączonego z obchodami 20-lecia Te­atru CHO­REA.

 

 

Warsz­ta­ty Te­atru CHO­REA “Ta­niec, Sło­wo, Pieśń An­tycz­nej Gre­cji”

data: 24 sierp­nia 2024 / so­bo­ta

go­dzi­na: 11:00-14:00

miej­sce: Sala warsz­ta­to­wa, Fa­bry­ka Sztu­ki w Ło­dzi, ul. Ty­mie­niec­kie­go 3

wstęp: 60 zł

za­kup wstę­pu na warsz­ta­ty: od go­dzi­ny 16:00, w po­nie­dzia­łek, 29 lip­ca 2024 / przez por­tal kic­ket.com (płat­ność on­li­ne) / w biu­rze fe­sti­wa­lo­wym (płat­ność go­tów­ką lub kar­tą/zbli­że­nio­wo)

pro­wa­dze­nie: Do­ro­ta Po­row­ska, Elż­bie­ta Ro­jek, To­masz Ro­do­wicz

wiek uczest­ni­ków: 16+

warsz­ta­ty prze­zna­czo­ne dla osób pa­sjo­nu­ją­cych się te­atrem, mu­zy­ką i tań­cem

na warsz­ta­ty pro­si­my o za­bra­nie wy­god­ne­go spor­to­we­go stro­ju i obu­wia

więcej: www.retroperspektywy.com/warsztaty/taniec-slowo-piesn-antycznej-grecji

 

 

OPIS WARSZ­TA­TÓW

 

Warsz­ta­ty “Ta­niec, Sło­wo, Pieśń An­tycz­nej Gre­cji” opar­te będą na źró­dło­wych dla Te­atru CHO­REA tech­ni­kach pra­cy, stwo­rzo­nych przez jej pierw­szą for­ma­cję, któ­rą współ­two­rzy­li: Do­ro­ta Po­row­ska, Elż­bie­ta Ro­jek i To­masz Ro­do­wicz - eki­pa pro­wa­dzą­ca warsz­ta­ty. Li­de­rzy po­wró­cą do okre­su wspól­nych ba­dań nad sztu­ka­mi per­for­ma­tyw­ny­mi sta­ro­żyt­nej Gre­cji - tań­cem, mu­zy­ką i dra­ma­tem an­tycz­nym. Wy­pra­co­wa­ne przez nich tech­ni­ki zo­sta­ły stwo­rzo­ne na pod­sta­wie iko­no­gra­fii, oca­la­łych za­byt­ków mu­zycz­nych i ana­li­zy funk­cjo­no­wa­nia chó­ru w sztu­kach sce­nicz­nych, ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem spe­cy­fi­ki ryt­mów, im­ma­nent­nie wpi­sa­nych w pie­śni i tek­sty an­tycz­nych dra­ma­tów. Na­rzę­dzia, któ­ry­mi chce­my po­dzie­lić się z uczest­ni­ka­mi warsz­ta­tów, mogą świet­nie po­słu­żyć jako me­to­da pra­cy we współ­cze­snym te­atrze, któ­ry obec­nie w tech­ni­kach ak­tor­skich co­raz wy­raź­niej pod­kre­śla zna­cze­nie or­ga­nicz­ne­go łą­cze­nia sło­wa, ru­chu i śpie­wu.

 

 

IN­FOR­MA­CJE O PRO­WA­DZĄ­CYCH

 

Do­ro­ta Po­row­ska - ak­tor­ka, re­ży­ser­ka, cho­re­ograf­ka. Stu­dio­wa­ła po­lo­ni­sty­kę na Uni­wer­sy­te­cie War­szaw­skim. W la­tach 1984-2004 ak­tor­ka Ośrod­ka Prak­tyk Te­atral­nych „Gar­dzie­ni­ce”, wy­stą­pi­ła w spek­ta­klach ze­spo­łu: “Spek­takl wie­czor­ny”, “Gu­sła”, “Aw­wa­kum”, “Car­mi­na Bu­ra­na” i “Me­ta­mor­fo­zy”. Od 2002 wraz z Elż­bie­tą Ro­jek, w ra­mach “Gar­dzie­nic” pro­wa­dzi­ła for­ma­cję “Tań­ców La­bi­ryn­tu”. Współ­za­ło­ży­ciel­ka Sto­wa­rzy­sze­nia Te­atral­ne­go CHO­REA. W 2004 roku, wy­re­ży­se­ro­wa­ła spek­takl “Te­ze­usz w la­bi­ryn­cie” (we współ­pra­cy z Elż­bie­tą Ro­jek). W la­tach 2004-2009 bra­ła udział w spek­ta­klach CHO­REI: “Po Pta­kach”, “Bak­kus” i “Śpie­wy Eu­ry­pi­de­sa”. W 2009 roku wy­re­ży­se­ro­wa­ła spek­takl “An­ty­go­na” we­dług tra­ge­dii So­fo­kle­sa (w ko­pro­duk­cji Te­atru CHO­REA i Te­atru KANA). W 2011 roku bra­ła udział w pro­jek­cie “Ora­to­rium Dan­ce Pro­ject” Te­atru CHO­REA. W 2011 roku wy­re­ży­se­ro­wa­ła spek­takl “Dzie­więć mi­liar­dów imion Boga”. W 2012 roku, we współ­pra­cy Te­atru CHO­REA z bia­ło­ru­skim KOR­NIAG The­atre, zre­ali­zo­wa­ła eks­pe­ry­men­tal­ny pro­jekt te­atral­ny “Rok 2012”. W tym sa­mym roku wzię­ła udział w two­rze­niu spek­ta­klu “Sen nocy let­niej” w re­ży­se­rii Jo­an­ny Le­wic­kiej, re­ali­zo­wa­nym w Za­kła­dzie Kar­nym w Opo­lu Lu­bel­skim, oraz za­gra­ła w spek­ta­klu “Mer­dy­ta­cje”, w re­ży­se­rii Lizy Szczę­śli­wej, po­wsta­łym na mo­ty­wach dra­ma­tu Al­fre­da Jar­ry “Ubu król”, re­ali­zo­wa­nym przez Sto­wa­rzy­sze­nie Sztucz­ne z Lu­bli­na. W 2013 roku współ­two­rzy­ła pro­jekt spo­łecz­no-te­atral­ny “Wszę­dom­ni”, re­ali­zo­wa­ny z miesz­kań­ca­mi ośrod­ków dla osób bez­dom­nych w Ło­dzi. W 2014 roku za­gra­ła w spek­ta­klu “Z dru­giej stro­ny”, w re­ży­se­rii Ew­ge­ni­ja Kor­nia­ga, bę­dą­cym pol­sko-bia­ło­ru­ską ko­pro­duk­cją Te­atru CHO­REA i KOR­NIAG The­atre. W 2015 roku wy­re­ży­se­ro­wa­ła wi­do­wi­sko “A jed­nak się krę­ci” - spek­takl przy­go­to­wa­ny na otwar­cie pla­ne­ta­rium w EC1 w Ło­dzi, a tak­że “La­bi­rynt” - pro­duk­cję przy­go­to­wa­ną we współ­pra­cy z awan­gar­do­wym bra­zy­lij­sko-ja­poń­skim kom­po­zy­to­rem J.H.Yudo, na lu­bel­ski Fe­sti­wal Tra­dy­cji i Awan­gar­dy Mu­zycz­nej “Kody”. W 2018 wzię­ła udział w re­ali­za­cji na­gra­dza­ne­go spek­ta­klu “Tra­ge­dia Jana” w re­ży­se­rii Wal­de­ma­ra Raź­nia­ka, po­wsta­łym w ko­pro­duk­cji Te­atru CHO­REA i War­szaw­skie­go To­wa­rzy­stwa Sce­nicz­ne­go. Cały czas upra­wia roz­bu­do­wa­ną dzia­łal­ność dy­dak­tycz­ną, pro­wa­dząc warsz­ta­ty te­atral­ne dla stu­den­tów i mło­dzie­ży, mię­dzy in­ny­mi na stu­diach po­dy­plo­mo­wych In­sty­tu­tu Kul­tu­ry Pol­skiej Uni­wer­sy­te­tu War­szaw­skie­go, czy war­szaw­skiej Aka­de­mii Te­atral­nej. W 2009 re­ali­zo­wa­ła warsz­ta­ty dla mło­dzie­ży w ra­mach pro­gra­mu “Te­atr Pol­ska”. Uczest­ni­czy­ła w pro­jek­tach z bez­dom­ny­mi (w Lu­bli­nie i Ło­dzi), se­nio­ra­mi, dzieć­mi z “trud­nej” uli­cy Abra­mow­skie­go w Ło­dzi oraz w mię­dzy­na­ro­do­wym pro­jek­cie “Expe­di­tions”, re­ali­zo­wa­nym w śro­do­wi­skach de­fa­wo­ry­zo­wa­nych w Tar­ra­go­nie (Hisz­pa­nia), Ren­nes (Fran­cja) i na war­szaw­skiej Pra­dze. Od 2017 pra­cu­je w Wol­skim Cen­trum Kul­tu­ry w War­sza­wie.

 

Elż­bie­ta Ro­jek - ak­tor­ka, wo­ka­list­ka. Ab­sol­went­ka Fi­lo­lo­gii Ukra­iń­skiej na UMCS w Lu­bli­nie - obro­nio­na pra­ca “Re­cep­cja kul­tu­ry hu­cul­skiej w Cie­niach Za­po­mnia­nych Przod­ków S. Pa­ra­dża­no­wa”. Ka­rie­rę wo­kal­ną za­czę­ła w ze­spo­le Or­kie­stra Św. Mi­ko­ła­ja, eks­plo­ru­jąc łem­kow­ską i hu­cul­ską tra­dy­cję mu­zycz­ną. W la­tach 1994-2005 ak­tor­ka Ośrod­ka Prak­tyk Te­atral­nych “Gar­dzie­ni­ce”, gdzie pod­czas pra­cy nad spek­ta­klem “Me­ta­mor­fo­zy” za­in­te­re­so­wa­ła się moż­li­wo­ścią “od­two­rze­nia” tań­ca z an­tycz­nej iko­no­gra­fii. W 2002 roku wspól­nie z Do­ro­tą Po­row­ską po­wo­ła­ła do ży­cia pro­jekt ta­necz­ny “Tań­ce La­bi­ryn­tu”, ba­zu­ją­cy na iko­no­gra­fii sta­ro­grec­kiej. W 2005 roku wraz z To­ma­szem Ro­do­wi­czem, Do­ro­tą Po­row­ską i Ma­cie­jem Ry­chłym po­wo­ła­ła Sto­wa­rzy­sze­nie Te­atral­ne CHO­REA. Od 2005 roku współ­pra­cu­je z Fun­da­cją Edu­ka­cyj­ną Jac­ka Ku­ro­nia oraz jest człon­ki­nią za­rzą­du Sto­wa­rzy­sze­nia Dla Zie­mi, pro­wa­dzą­ce­go dzia­ła­nia z i na rzecz uchodź­czyń/ców. Współ­pra­co­wa­ła mię­dzy in­ny­mi z NeT­The­atre oraz Sto­wa­rzy­sze­niem Sztu­ka Nowa. Współ­two­rzy pro­jek­ty te­atral­ne i mu­zycz­ne, mię­dzy in­ny­mi “Przy­sta­nek Po­ezja” z Wal­de­ma­rem Ry­chłym i Man­da­rem Pu­ran­da­re oraz kon­cert “Je­den/Wie­le - pie­śni sa­kral­ne Pod­la­sia” z Ka­ro­li­ną Ci­chą. Jej głów­ną ce­chą jest wy­obraź­nia, chęć do­wia­dy­wa­nia się i zdo­by­wa­nia do­świad­czeń. Pole jej za­in­te­re­so­wań jest sze­ro­kie i głę­bo­kie jak mo­rze (po któ­rym za­czę­ła już pły­wać jach­tem). Lubi zmie­niać miej­sca i za­ję­cia, ale lubi też wra­cać do tego co zo­sta­wi­ła, a po­wro­ty są inne i za każ­dym ra­zem lep­sze. Uwiel­bia po­dró­żo­wać, uwiel­bia zwie­rzę­ta i przy­ro­dę. Pew­nie gdy­by mo­gła, by­ła­by or­ni­to­loż­ką lub fi­zycz­ką. Bar­dzo lubi lu­dzi, ich hi­sto­rie. Po­tra­fi słu­chać. Ma przy­ja­ciół roz­sia­nych po ca­łym świe­cie. Bar­dzo lubi pięk­ne przed­mio­ty. Ka­lin­ka, có­recz­ka sio­stry, po­wie­dzia­ła że jest “żar­tow­ni­siem cza­sa­mi tak śmiesz­nym jak klaun”. Mówi po ukra­iń­sku i an­giel­sku, uczy się, nie wia­do­mo po co - grec­kie­go. Zwią­za­na tak­że z Woj­sła­wi­ca­mi (tymi, o któ­rych pi­sze Olga To­kar­czuk w “Księ­gach Ja­ku­bo­wych”).

 

To­masz Ro­do­wicz - Dy­rek­tor Ar­ty­stycz­ny Te­atru CHO­REA. Ak­tor, re­ży­ser, mu­zyk, pe­da­gog, swe­go cza­su hi­sto­ryk fi­lo­zo­fii i psz­cze­larz. Ab­sol­went Wy­dzia­łu Hi­sto­rii Fi­lo­zo­fii na Aka­de­mii Teo­lo­gii Ka­to­lic­kiej w War­sza­wie. Współ­pra­co­wał z Je­rzym Gro­tow­skim w la­tach 1974-1979. Współ­twór­ca Ośrod­ka Prak­tyk Te­atral­nych “Gar­dzie­ni­ce”, jego czo­ło­wy ak­tor oraz li­der pro­gra­mu dy­dak­tycz­ne­go w la­tach 1977-2003. Współ­za­ło­ży­ciel Sto­wa­rzy­sze­nia Te­atral­ne­go CHO­REA i jego li­der od 2004 roku. Dy­rek­tor ar­ty­stycz­ny Fa­bry­ki Sztu­ki w Ło­dzi od 2007 roku. Dy­rek­tor ar­ty­stycz­ny Mię­dzy­na­ro­do­we­go Fe­sti­wa­lu Te­atral­ne­go Re­tro­per­spek­ty­wy i Ogól­no­pol­skie­go Fe­sti­wa­lu Te­atral­ne­go Per­spek­ty­wy. Wy­kła­dow­ca na: Uni­wer­sy­te­cie Łódz­kim, Aka­de­mii Te­atral­nej w Kra­ko­wie (fi­lia w By­to­miu), Pań­stwo­wej Wyż­szej Szko­le Fil­mo­wej, Te­le­wi­zyj­nej i Te­atral­nej im. L.Schil­le­ra w Ło­dzi. Li­der licz­nych pro­jek­tów dy­dak­tycz­nych i ar­ty­stycz­no-edu­ka­cyj­nych dla ak­to­rów, in­struk­to­rów te­atral­nych i ani­ma­to­rów kul­tu­ry na ca­łym świe­cie. W 2014 roku od­zna­czo­ny me­da­lem “Za­słu­żo­ny Kul­tu­rze Glo­ria Ar­tis” nada­wa­nym przez Mi­ni­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go. W 2018 roku zo­stał lau­re­atem na­gro­dy Pre­zy­den­ta Mia­sta Ło­dzi za osią­gnię­cia w dzie­dzi­nie twór­czo­ści ar­ty­stycz­nej, upo­wszech­nia­nia i ochro­ny kul­tu­ry. W 2019 roku otrzy­mał pre­sti­żo­wą na­gro­dę im. Zyg­mun­ta Hüb­ne­ra “CZŁO­WIEK TE­ATRU” usta­no­wio­ną przez Fun­da­cję Te­atru My­śli Oby­wa­tel­skiej im. Zyg­mun­ta Hüb­ne­ra, tym sa­mym do­łą­czył do świet­ne­go gro­na lau­re­atów tego wy­róż­nie­nia: Anny Au­gu­sty­no­wicz, Jana En­gler­ta, Je­rze­go Tre­li, Pio­tra Cie­pla­ka i Jac­ka Głom­ba.

 

 

 

Za­da­nie "XIII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2024: PRZEBUDZENIA" jest re­ali­zo­wa­ne dzię­ki do­fi­nan­so­wa­niu z bu­dże­tu Mia­sta Ło­dzi.

 

 

"XIII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2024: PRZEBUDZENIA" do­fi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mi­ni­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go po­cho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry.

 

 

 

 

 

Archiwum

poprzednie aktualności

RPS 24 www 2 v2

Spektakle i wystawa Teatru CHOREA na Festiwalu RPS

miejsce i czas
23.08-01.09.2024
Festiwal Retroperspektywy | Projekt

Zapraszamy na pokazy spektakli Międzypokoleniowej Grupy Teatralnej CHOREA oraz Dziecięcych Grup Teatralnych CHOREA, projekcje archiwalnych spektakli Teatru CHOREA, a także wystawę "Ewokacje. 20 lat Teatru CHOREA", podczas XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2024: PRZEBUDZENIA, połączonego z obchodami 20-lecia Te­atru CHO­REA.

449391206 1481508282688111 819002612372796514 n

Premiera spektaklu "What's Demeter?" Teatru CHOREA na Festiwalu RPS

miejsce i czas
23.08.2024
Spektakl

Zapraszamy na premierę spektaklu "What's Demeter?" w reżyserii Tomasza Rodowicza, Łukasza Kosa i zespołu Teatru CHOREA, która otworzy XIII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2024: PRZEBUDZENIA, połączony z obchodami 20-lecia Te­atru CHO­REA.

RPS 24 www v3

Fe­sti­wal Re­tro­per­spek­ty­wy 2024: PRZEBUDZENIA

miejsce i czas
23.08-01.09.2024
Teatr CHOREA | Projekt

Zapraszamy na XIII Mię­dzy­na­ro­do­wy Fe­sti­wal Te­atral­ny Re­tro­per­spek­ty­wy: PRZE­BU­DZE­NIA połączony z obchodami 20-lecia Te­atru CHO­REA, w dniach 23 sierp­nia - 1 wrze­śnia 2024, w Te­atrze CHO­REA i Fabryce Sztuki w Łodzi.