Teatr CHOREA poprowadzi dwutygodniowe międzynarodowe mistrzowskie warsztaty teatralne, inspirowane “Końcówką” Samuela Becketta, zakończone pokazami spektakli, w ramach projektu “Zaczyniania Teatralne 2011" na Scenie off de Bicz, w Sopocie.
Warsztaty
data: 6-18 czerwca 2011
miejsce: Scena off de Bicz, Sopot
Spektakle
data: 18 czerwca 2011
miejsce: Scena off de Bicz, Sopot
„Zaczyniania Teatralne” to dwutygodniowe międzynarodowe “master classes”, mające na celu realizację tego samego utworu dramatycznego - “Końcówki” Samuela Becketta, przez trzech reżyserów, w trzech grupach stworzonych z zespołów aktorskich z Polski i Litwy. “Zaczyniania Teatralne” stanowią również kontynuację idei Festiwalu Beckettowskiego “Beckett na Plaży”, który odbył się w 2010 roku, z udziałem wybitnych specjalistów, teoretyków i praktyków, z całego świata. Trzy teatralne wersje „Końcówki” Samuela Becketta uczestnicy będą mogli oglądać podczas codziennych pokazów work-in-progress, przyglądając się sposobom, technice pracy kolegów z innych zespołów. Pokazy otwarte premierowych spektakli, przeznaczone dla trójmiejskiej publiczności Sopockiej Sceny Off de BICZ będą miały miejsce 18 czerwca i zakończą się rozmową na temat efektów pracy poszczególnych grup.
Do projektu zaproszeni zostali reżyserzy związani z różnorodnymi tradycjami teatralnymi i parateatralnymi - z Polski i Brazylii, tak aby zderzyć różne sposoby myślenia o formie scenicznej.
Grupy poprowadzą : Tomasz Rodowicz, Bartosz Zaczykiewicz oraz Robson Corra de Camargo.
PREMIEROWE SPEKTAKLE
“Piaskiem w oczy”
reżyseria: Tomasz Rodowicz – Polska
warsztaty głosu i ruchu scenicznego: Elina Toneva, Julia Jakubowska
obsada: Adam Akerman, Beata Szalkowska, Justyna Bartoszewicz, Małgorzata Lipczyńska, Natalia Rzeźniak, Olga Krasoń, Zuzanna Ostrowska
Tomasz Rodowicz zainteresowany jest poszukiwaniem antropologicznych śladów zarówno w mitach, sztukach antycznych i dramaturgii współczesnej. Poprzez precyzyjny ruch i śpiew, dociera do zawartych w tekstach kolejnych, mało znanych interpretacji. Warsztaty teatralne Tomasza Rodowicza oparte były na poszukiwaniach rytmu tekstu, odwołań w tekście do wzorców archetypicznych, a także na przenoszeniu napięć dramaturgicznych na ruch, rytm i głos.
“Gra Becketta”
reżyseria: Robson Corra de Camargo – Brazylia
obsada LITWA: Agata Wutkina, Izabel Ornovska, Justyna Smilgin, Justyna Sworobowicz, Łoreta Matulewicz, Marzena Agnieszka Szwabowicz, Weronika Matusza; POLSKA: Beata Szreder, Piotr Srebrowski, Piotr Misztela
Brazylijska tradycja teatralna oparta jest na wpływach wielu prądów intelektualnych i tradycji kulturalnych. W swojej pracy reżyser Robson Corra de Camargo wykorzystał między innymi techniki commedia dell’arte, sztuki walki capoiera czy tańca samby. W sztukach Samuela Becketta, w których są tylko męskie role nie waha się obsadzać kobiet i szukać wątków komediowych i kolejnych poziomów interpretacyjnych. Warsztaty oparte były na improwizacjach rozwijanych na bazie scen “Końcówki” S. Becketta, wykorzystujących taniec, teatr fizyczny i commedię dell’arte i inne południowoamerykańskie techniki aktorskie.
“Wprawki”
reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz – Polska
obsada: Polska - Aleksandra Kania, Małgorzata Polakowska, Małgorzata Zielińska, Marek Sadowski, Litwa - Bożena Siomonawicziute
Bartosz Zaczykiewicz wyszedł od głębokiej analizy tekstu Becketta oraz innych źródeł literackich. Reżyser był zainteresowany dotarciem do sedna problematyki dramatu. “Końcówka” tego reżysera była jedynie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań na gruncie słowa, formy scenicznej oraz dramaturgii.