gosia lipczynska napewnomoze 12
Strona główna / Aktualności / Pokazy przedpremierowe spektaklu "Więcej"

Pokazy przedpremierowe spektaklu "Więcej"

miejsce i czas
21.10.2011
Teatr CHOREA | Spektakl

Zapraszamy na przedpremierowe pokazy monodramu "Więcej", w reżyserii i wykonaniu Małgorzaty Lipczyńskiej z Teatru CHOREA, na scenie Fabryki Sztuki w Łodzi.

 

data: 21 października 2011
godzina: 18:00, 20:00
miejsce: Teatr CHOREA, Fabryka Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: wolny, ilość miejsc ograniczona
informacje / zapisy: warsztaty@fabrykasztuki.org

 

Monodram Małgorzaty Lipczyńskiej,  oparty na twórczości Aglai Veteranyi, jest opowieścią o przekraczaniu granic: emocjonalnych, geograficznych, czasowych; o uzależnieniu od ciągłej intensywności, nawet jeśli prowadzi to do destrukcji. Istotnym elementem spektaklu jest stawiane przez aktorkę pytanie: “Co sprawia, że to, co dla większości ludzi jest ekstremum, dla niektórych staje się normą?”

 

Utwory Aglai Veteranyi, charakteryzujące się ironią, absurdem i poczuciem humoru, w połączeniu z ogromną precyzją formalną w używaniu języka, są również istotnym głosem w sprawie problemu tożsamości narodowej współczesnej, „zjednoczonej” Europy. Dzieciństwo pisarki spędzone w cyrkowej rodzinie, w czasach komunistycznego reżimu w Rumunii, a następnie emigracja do Szwajcarii, ukazują ogromny kontrast między dwoma światami, w których żyła, a w których nigdzie nie czuła się bezpieczna. Jej teksty, zawierające wiele wątków autobiograficznych, odzwierciedlają  dylemat człowieka żyjącego między dwoma systemami, które go ukształtowały; „Wschód”, do którego nie ma już powrotu i „Zachód”, w którym przez cały czas czuje się obco.

 

Aglaja Veteranyi urodziła się w 1962 roku w Bukareszcie, w rodzinie artystów cyrkowych. Po ucieczce z Rumunii rodzina uzyskała azyl w Szwajcarii, następnie prowadziła wędrowny tryb życia, jeżdżąc z występami. Dzieciństwo i wczesną młodość pisarka spędziła w hotelach i wozach cyrkowych. Pisać nauczyła się dopiero w szwajcarskiej szkole z internatem; niemiecki stał się jej językiem literackim.

 

Po studiach aktorskich pracowała od 1982 roku jako aktorka, równolegle zajmując się twórczością pisarską. W 1999 roku ukazała się pierwsza powieść Aglai Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”. 3 lutego 2002 w Zurychu Aglaja skoczyła do Jeziora Genewskiego. Na brzegu zostawiła swoje buty.

 

„W jednym z wywiadów Aglaja powiedziała: „Pisanie jest dla mnie formą przekształconej agresji. Gdyby ta agresja we mnie została, zniszczyłaby mnie i rzuciłabym się w koncu na kogoś z nożem.” Pisanie było dla niej także sposobem na oswajanie własnych demonów. Dla mnie takim sposobem jest przede wszystkim teatr. Nadawanie formy zarówno swoim lękom i obsesjom, jak i zachwytom i fascynacjom, pomaga stworzyć porządek, w którym łatwiej egzystować. W jej utworach urzekła mnie ironia, absurd, specyficzne poczucie humoru, a także lapidarność i precyzja formalna w używaniu języka. Z pozornie niepowiązanych ze sobą tekstów wyłania się osobowość zbudowana na kontrastach, miłość do świata miesza się z głęboką depresją, a dziecięca naiwność z okrutną szczerością. Witalność przenika się z wszechobecnym poczuciem śmierci (swojej lub bliskich), wrazliwość i subtelność z sado-masochistyczną seksualnością, miłość macierzyńska z pedofilią, bezgraniczne oddanie z gwałtem. Mnogość dychotomii i niejednoznaczności ma jedną cechę wspólną – niezależnie od tego, co działo się w jej życiu – Aglaja we wszystko angażowała się całą sobą. Im bardziej wczytywałam się w jej teksty tym bardziej stawała mi się bliska. Z czasem najważniejsze stało dla mnie znalezienie sposobu na okiełznanie własnej choroby. Jak zachowywać ciągłą czujność, trzymać ją  „na krótkiej smyczy”, nie tracąc jednocześnie dystansu do siebie? Myślę, że Aglaja (paradoksalnie – bo pomimo samobójczej śmierci) wygrała tę walkę, bo jak stwierdził jeden z jej przyjaciół: „Smutny koniec nie może zostać uznany za werdykt nad drogą życiową.”
To tyle. Musiałyśmy się spotkać.

(Małgorzata Lipczyńska)

Reżyseria: Tomasz Rodowicz, Małgorzata Lipczyńska
Konsultacje dramaturgiczne: Hans Timmermann
Obsada: Małgorzata Lipczyńska
Ruch sceniczny: Małgorzata Lipczyńska 
Konsultacje choreograficzne: Liat Magnezy
Muzyka: Kuba Pałys
Światło: Tomasz Krukowski

 

Projekt finansowany przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.

 

Archiwum

poprzednie aktualności

039 20111118 19 57 12 IMG 1476

Koncert Wielkiego Chóru Młodej CHOREI w Łodzi

miejsce i czas
19.10.2011
Teatr CHOREA | Koncert

Zapraszamy na pierwszy koncert Koncert Wielkiego Chóru Młodej CHOREI, do Teatru CHOREA i Fabryki Sztuki w Łodzi!

18 08 34 jego cien

Spektakl "Po Ptakach" w Łodzi

miejsce i czas
13.10.2011
Teatr Nowy, Łódź | Spektakl

Zapraszamy na spektakl "Po Ptakach / After the Birds" Teatru CHOREA i Earthfall Dance, na scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, w ramach Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej w 2011 roku.

018 20111111 16 50 42 IMG 1143

Próby do "Oratorium Dance Project"

miejsce i czas
10.10-09.12.2011
Teatr CHOREA | Projekt

W październiku 2011 rozpoczynamy finalną, intensywną fazę prac i prób nad poświęconą przygotowaniu tanecznej i muzycznej części widowiska "Oratorium Dance Project - CHOREA, Łódź 2011".