Zapraszamy na pokazy spektaklu "Przejścia nie ma" Fundacji Teatr Nie-Taki, w reżyserii Katarzyny Knychalskiej, Marcina Kęszyckiego i Tomasza Rodowicza, w Teatrze CHOREA i Fabryce Sztuki w Łodzi.
data: 29.10.2023 / niedziela
godzina: 18:00 (konieczna rezerwacja miejsc)
data: 30.10.2023 / poniedziałek
godzina: 13:00 (pokaz zamknięty, brak możliwości rezerwacji miejsc)
godzina: 19:00 (konieczna rezerwacja miejsc)
data: 31.10.2023 / wtorek
godzina: 10:00 (pokaz zamknięty, brak możliwości rezerwacji miejsc)
godzina: 13:00 (pokaz zamknięty, brak możliwości rezerwacji miejsc)
miejsce: Sala C_101, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
wstęp: płatny (zachęcamy do dobrowolnej darowizny na rzecz Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA)
uwaga: liczba miejsc ograniczona, konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc
rezerwacje: teatrchorea@gmail.com, +48 506 103 207
czas trwania: 60 minut
wiek widzów: 14+
W przestrzeni naszego spektaklu-wystawy "Przejścia nie ma" widzowie są jednocześnie zwiedzającymi. Każdy eksponat prowokuje tu nową opowieść. To przedmioty, które zostawili ludzie zmuszeni opuścić swoje domy, uciekając przed wojną, głodem i prześladowaniami. Co o nich wiemy? Dlaczego się ich boimy? Jak możemy im pomóc? Zapraszamy - wejdź i wysłuchaj ich historii.
Od początku swojej historii ludzkość przeprowadziła 15 tysięcy wojen.
Obecnie trwają 23 wojny i dziesiątki kryzysów.
2 miliardy ludzi żyją w obszarze dotkniętym konfliktami.
W ubiegłym roku 84 miliony ludzi zostało przymusowo przesiedlonych.
Szacuje się, że w tym roku pomocy humanitarnej potrzebowało 247 milionów ludzi.
800 milionów ludzi nie jest w stanie wyżywić się w miejscu, w którym mieszka.
Shirin, 26 lat, Iran
Mieszkała w Teheranie. Organizowała protesty przeciwko fundamentalnemu rządowi. Była odważna, nie zakładała hidżabu i ku przerażeniu swojego chłopaka łapała go publicznie za rękę, czasem nawet obejmowała go wpół. On był ostrożniejszy, ale zawsze wspierał ją w walce o prawa kobiet. Teraz siedzi w więzieniu w Evin, najgorszym w całym Iranie. Kiedy go zamknęli Shirin wiedziała, że przyjdą też po nią. Uciekła. Boi się, że nigdy więcej go nie zobaczy.
Maria, 45 lat, Salwador
Jej matka miała w Salwadorze sklep odzieżowy. Gangi żądały od nich 100 dolarów tygodniowo. Pożyczały. Ale po miesiącu chcieli już 100 dolarów co trzy dni. Potem 100 dolarów dziennie. Jednemu sąsiadowi podpalili sklep, drugiego ciężko pobili. Maria postanowiła uciec z dwójką synów. W Salwadorze została jej stara matka.
Abu Ali, 56 lat, Syria
Jest nauczycielem matematyki. Na jego wioskę na granicy syryjsko-jordańskiej spadły setki bomb. Któregoś dnia naliczył 130 strzałów moździerzy. Jednego z jego synów zamordowało w Damaszku Państwo Islamskie. Drugiego zatrzymało wojsko reżimowe i ciągnęło za ciężarówką tak długo, aż zmarł. Abu Ali mieszka w ośrodku dla uchodźców, ale chce wracać, żeby zbudować dom obok grobu synów.
Lucia, 54 lata, Kongo
Ubrana w niebieską tunikę, na szyi ma czarny naszyjnik, który nosi jako znak żałoby po synu. Zabłąkana kula zabiła go w czasie walk. Na rękach trzyma trzyletniego chłopczyka. To jej wnuk. Lucia żyje w obozie w Malkala. Brakuje tu wody, jedzenia i leków. I nie ma dokąd pójść. Jej wnuk Fidia ma 8 miesięcy i waży 4 kilo
Hasan, 17 lat, Syria
Uczestniczył w pogrzebie wujka. Żałobników zaatakowało wojsko. Na budynek zrzucili dwie bomby beczkowe. Od tej chwili nic nie pamięta. W Jordanii amputowali mu nogę. Rodzina została w Syrii. Wypuszczają tylko rannych i chorych. Bardzo chce wrócić do bliskich. Czym jest człowiek bez rodziny?
Nie robimy tego spektaklu, by zaogniać polityczne konflikty, wręcz przeciwnie - chcemy powiedzieć głośno, że sprawa osób uchodźczych, czy na granicy polsko-białoruskiej, czy na wszystkich innych granicach świata, to jest przede wszystkim sprawa ludzka, a dopiero potem polityczna. W czasie prac nad spektaklem byliśmy na granicy polsko-białoruskiej, słuchaliśmy opowieści aktywistek, ale poznawaliśmy też opowieści ludzi przepływających pontonami przez Morze Śródziemne, czy podróżujących z Gwatemali do Meksyku na dachu pociągu zwanego La Bestia. Te wszystkie historie łączą wspólne elementy: strach, głód, zimno, tęsknota za bliskimi, niepewność jutra. Kiedy się w nie wsłuchamy widzimy przed sobą drugiego człowieka, a nie strony politycznej barykady. I tego byśmy chcieli najbardziej - żeby nasz spektakl obudził empatię do drugiego człowieka w potrzebie.
Twórcy: Fundacja Teatr Nie-Taki
Scenariusz i koncepcja: Katarzyna Knychalska
Reżyseria: Katarzyna Knychalska, Marcin Kęszycki, Tomasz Rodowicz
Scenografia i produkcja: Szymon Antoniak
Obraz i dźwięk: Karol Budrewicz
Występują: Marcin Kęszycki, Tomasz Rodowicz
REZERWACJE
System rezerwacji wejściówek na spektakl prowadzi Teatr CHOREA, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-18:00
- mailowo: teatrchorea@gmail.com
- telefonicznie: +48 506 103 207
W mailu prosimy podać:
- tytuł spektaklu
- datę spektaklu
- imię i nazwisko, na które ma być dokonana rezerwacja
- ilość rezerwowanych miejsc
System rezerwacji wejściówek zamykamy po wyczerpaniu limitu miejsc, lub o godzinie 18:00 w dniu poprzedzającym wydarzenie.
Wejściówki można odebrać w dniu wydarzenia, najwcześniej godzinę przed jego rozpoczęciem, w Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3.
Rezerwacje wygasają 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.