469221739 18474249643005631 3314082490924948461 n
retroperspektywy 2024, fot. agnieszka cytacka, ACF 8111
Agora rehearsals  fot.HOLLYBABA   Rami Shaya 290
5  1116 Enhanced NR
455184145 10233346377188587 4147288208074719138 n
455625919 10233346378748626 4447419989656746570 n
5  2796 Enhanced NR
DSC 5729
472768700 122184425540093797 8312717191046304838 n
473624961 10230461171130449 4032998896876226784 n
473666911 10230461170130424 4961196422862977783 n
473681950 10230461177050597 6664665177639156215 n
473669428 10230461180050672 3550377188033965769 n
473636032 10230461181490708 556612400727716532 n
473620314 10230461173890518 3618374738129328267 n
469384524 18474249673005631 1886233898720284417 n
471158247 1799264304146215 1055684273948965978 n
Agora rehearsals  fot.HOLLYBABA   Rami Shaya 202
AGORA day 2 fot.HOLLYBABA  Rami Shaya 2
AGORA day 2 fot.HOLLYBABA  Rami Shaya 61
AGORA day 2 fot.HOLLYBABA  Rami Shaya 62
AGORA day 2 fot.HOLLYBABA  Rami Shaya 70
AGORA fot.HOLLYBABA  Rami Shaya 216
Strona główna / Więcej / Projekty / Stypendium KPO Tomasza Rodowicza

Stypendium KPO Tomasza Rodowicza

Tomasz Rodowicz, dyrektor Teatr CHOREA, od lipca do grudnia 2024 roku, zrealizował szereg działań, w ramach programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

 

 

 

Informacje dotyczące realizacji wskaźników przedsięwzięcia, w okresie 1 lipca 2024 - 9 grudnia 2024

 

 

1. Udział w Konferencji Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych OFIP w Warszawie, pod hasłem „Społeczna instytucja kultury - jak ją rozwijać”, organizowanej przez Komunę Warszawa, Krytykę Polityczną i Teatr CHOREA (28 czerwca 2024)

 

Udział w konferencji zaowocował serią niezwykle ważnych spotkań, dyskusji, rozmów i konsultacji, dających wsparcie, energię, kontakty i sieciowanie wszystkich działań i aktywności, w dziedzinie pozainstytucjonalnych społecznych projektów edukacyjno-artystycznych.

 

 

2. Przedstawienie modelu funkcjonowania Społecznych Instytucji Kultury, w Wydziale Kultury Miasta Łodzi oraz rekomendacja modelu u Prezydent Miasta Łodzi, jako projektu do wdrożenia w najbliższych latach

 

Model społecznych instytucji kultury, to znaczy NGO-sów, które uzyskują kilkuletnie dofinansowanie na programy edukacyjno-artystyczne, został przekazany i przedstawiony przez Tomasza Rodowicza Wydziałowi Kultury w Urzędzie Maista Łodzi, wraz z dokumentacją z Warszawy, gdzie Społeczne Instytucje Kultury funkcjonują od trzech lat. Po kilku roboczych spotkaniach zastał on opracowany i przystosowany do warunków łódzkich i zarekomendowany Prezydent Miasta Łodzi, jako projekt do wdrożenia w najbliższych latach.

 

 

3. Uczestnictwo i współorganizacja kilkunastu spotkań kręgu łódzkich artystów niezależnych i instytucji pozarządowych, (między innymi z udziałem Teatru Szwalnia, platformy MIEJ MIEJSCE, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytetu Łódzkiego), dotyczących społecznych działań w kulturze

 

Tomasz Rodowicz odbył kilkanaście spotkań w kręgu artystów niezależnych i instytucji pozarządowych, dotyczących rozwoju społecznych działań w kulturze miasta i konieczności wprowadzenia zmian w ich funkcjonowaniu.

 

 

4. Uczestnictwo w opracowaniu dokumentu "Postulaty Środowiska Kultury i Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi", dotyczącego zmian polityki kulturalnej miasta

 

Tomasz Rodowicz uczestniczył w spotkaniach z Prezydent oraz Wiceprezydent Miasta Łodzi, podczas których opracowany został dokument "Postulaty Środowiska Kultury i Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi", który został złożony u Prezydent Miasta. Dokument stanowi ważny początek zmian polityki kulturalnej miasta i otwiera realną możliwość wypracowania nowych narzędzi i sposobów finansowania projektów edukacyjno-artystycznych w Łodzi.

 

 

5. Uczestnictwo w XV Daejeon International Play Festival DIPFE 2024 - "WAR AND PACE" w Korei Południowej (7-13 sierpnia 2024), z projektem teatralnym "Przejścia nie ma", stworzonym przez Katarzynę Knychalską (Fundacja Teatr Nie-Taki) i Marcinem Kęszyckim (Teatr Ósmego Dnia), a także uczestniczył w spotkaniach i dyskusjach z publicznością.

 

W dniach 7-13 sierpnia 2024, Tomasz Rodowicz uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Korei Południowej w mieście Daejeon - " XV DAEJEON INTERNATIONAL PLAY FESTIVAL - DIPF 2024", z projektem teatralnym "Przejścia nie ma" - dramacie paradokumentalnym, napisanym przez Katarzynę Knychalską, opartym na wspólnych badaniach, konsultacjach, rozmowach, relacjach i wizytach na wschodniej granicy Polski z Białorusią i Ukrainą oraz na spotkaniach z aktywistami udzielającymi pomocy migrantom. Prawdziwe historie ludzi, który wielokrotnie próbowali przedostać się przez wschodnią granicę Polski oraz przez granice i mury w różnych częściach współczesnego świata, były głównym materiałem tworzącym strukturę spektaklu. Piętnasta edycja Festiwalu DIPF 2024, odbyła się pod hasłem: "WAR AND PACE", które bardzo mocno wpisało się w tematykę spektaklu. Zadaniem projektu było zderzenie doświadczeń mieszkańców wschodnioeuropejskiego pogranicza, z równie mocnymi doświadczeniami mieszkańców pogranicza Korei Południowej i Północnej - granicy stałego napięcia, prowokacji, prób przekraczania, ucieczek i śmierci ludzi. Teksty ze spektaklu "Przejścia nie ma" były przetłumaczone na język koreański i zostały zaprezentowane koreańskiej publiczności w formie projekcji, nagrań audio oraz drukowanych tekstów. 

 

Po dwukrotnej prezentacji spektaklu w Daejon, odbyły się dwa spotkania z publicznością, w formie paneli dyskusyjnych. Podczas tych ponad półtoragodzinnych spotkań artyści i widzowie prowadzili rozmowę dotyczącą doświadczeń, traum i lęków związanych z życiem na granicy i z poczuciem stałego zagrożenia wojną. Duża część rozmowy była także poświęcona metodzie i sposobie pracy nad spektaklem, który dla koreańskiej publiczności był zaskoczeniem i nowością. Kilkukrotnie padła również propozycja związana z możliwością przeprowadzenia warsztatów oraz kontynuacji współpracy, w formie wspólnego stworzenia teatralnej koprodukcji, podczas kolejnej edycji DAEJEON INTERNATIONAL PLAY FESTIVAL.

 

 

6. Prowadzenie warsztatów teatralncyh dla aktorów, performerów i reżyserów, w Samilro Changgo Theater w Seulu (12 sierpnia 2024)

 

Kolejnym modułem projektu koreańskiego były warsztaty teatralne w Seulu, w Samilro Changgo Theater, w dniu 12 sierpnia 2024, skierowane do koreańskich aktorów, performerów i reżyserów. 20-osobowa grupa uczestników warsztatów pracowała wokół szeroko rozumianego tematu "site specific" w teatrze. Odwołując się do indywidualnych doświadczeń i realnych historii warsztatowiczów, przy zastosowaniu autorskiej metody pracy ze świadomością ciała, przestrzenią i wyobraźnią aktora, finalnie udało się uzyskać kilkanaście indywidualnych etiud teatralnych, o bardzo dużym ładunku emocjonalnym i wysokim poziomie artystycznym. Zupełnie nieznana w Korei, nowatorska metoda pracy z aktorem, wprowadzona przez Tomasza Rodowicza, Katarzynę Knychalską i Marcina Kęszyckiego, dała zaskakujące rezultaty, tym bardziej, że realizowana była bez wstępnej selekcji uczestników, w ograniczonym czasie i przy całkowicie klasycznym, tradycyjnym wykształceniu aktorów. Część uczestników zadeklarowała przyjazd do Polski, w celu kontynuacji tego typu warsztatowej pracy. Przedstawiciele kierownictwa Samilro Changgo Theater zaproponowali współpracę i przyjazd ze swoim spektaklem na Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy w Łodzi oraz stworzenie teatralnej koprodukcji oraz prezentowanie jej na festiwalach w Polsce i Korei.

 

 

7. Tworzenie i prowadzenie XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy: PRZEBUDZENIA (23 sierpnia - 1 września 2024), w Teatrze CHOREA w Łodzi

 

Jako Dyrektor Artystyczny Festiwalu i Dyrektor Teatru CHOREA, Tomasz Rodowicz ulożył program XIII edycji Festiwalu RPS, w sposób pozwalający widzom na uczestniczenie we wszystkich wydarzeniach, kluczowych dla tematu festiwalu. Tytułem i szeroko rozumianym hasłem tegorocznej edycji Festiwalu były "PRZEBUDZENIA", rozumiane na wielu poziomach - od odkrywania nowego języka w sztuce, poprzez mówienie o najbardziej skrywanych problemach obyczajowych, sięganie wprost do snów poprzez ciało i nieoczywisty rekwizyt, aż do panelu dyskusyjnego "Ekologie Kultury - Ekologia miejska", poświęconego eko-kulturze oraz roli teatru i sztuki w ochronie naszej planety. Zaproszeni wybitni naukowcy, ekolodzy i praktycy, podczas dyskusji zakreślili szerokie perspektywy i możliwości przebudzenia ekologicznej świadomości artystów wszelkich dziedzin sztuki. Panel był niezwykłą okazją do spotkania praktyków, teoretyków, ekologów i artystów, we wspólnej przestrzeni troski o naszą planetę i zagrożoną przyrodę, kluczowej dla naszego przetrwania. Podczas Festiwalu powstała też wirtualna przestrzeń, w której publikowane są zapisy rozmów wszystkich paneli dyskusyjnych z serii "Ekologie Kultury" oraz przykłady dobrych praktyk w dziedzinie ekologii i ekologii kultury (https://www.chorea.com.pl/pl/wiecej/eko). 

 

 

8. Uczestnictwo w Festiwalu Teatralnym "OFF RZESZÓW" w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (14-18 września 2024).

 

Rzeszowski festiwal teatrów niezależnych już po raz trzeci gromadzi najciekawsze polskie zjawiska teatralne z pogranicza tańca i performansu. Kuratorka festiwalu - Katarzyna Knychalska, zaprasza do rozmów i współpracy młodych artystów z całej Polski i zawsze owocuje to nowymi kontaktami, propozycjami współpracy i koprodukcji. Do najciekawszych wydarzeń festiwalowych należał spektakl "Nasza racja" Sceny Roboczej z Poznania, w reżyserii Adama Ziajskiego, z którymi Teatr CHOREA współpracuje od kilku lat, poprzez prezentację projektów tworzonych przez artystów z niepełnosprawnościami. Równie interesujący był spektakl "To bitch or not to bitch", kolektywu Herz Hause, laureata nurtu SzekspirOFF na Festiwalu Szekspirowskim. To jedna z niezależnych grup teatralnych, która posługuje się filozofią pracy aktora fizycznego, zbliżoną do metod pracy Teatru CHOREA, co otwiera ciekawe możliwości kooperacji i współpracy obu grup. 

 

 

9. Uczestnictwo w Festiwalu Łódź Wielu Kultur w Łodzi, organizowanym przez Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi (4-13 października 2024)

 

Podczas festiwalu odbyło się wiele znaczących wydarzeń, między innymi: projekt "400 m² nadziei" - wykład performatywny z elementami inscenizacji teatralnej, na temat praktyk ekologicznych zaproponowanych przez Isabellę Tree, wygłoszony przez uznanego twórcę teatralnego - Michała Zadarę; wyjątkowy koncert muzyka Andrzeja Smolika, który odbył się dwukrotnie o świcie i zmierzchu w Parku Ocalałych w Łodzi; pierwsza w Polsce monograficzna wystawa zmarłej przed dziesięciu laty, romskiej malarki i pisarki z Austrii - Ceiji Stojki, związana z jej traumatycznymi przeżyciami z Oświęcimia; koncert Mihaeli Drăgan, współtwórczyni pierwszego feministycznego romskiego teatru, po którym odbyła się niezwykle ważna i poruszająca rozmowa, daleko wykraczająca poza romskie i feministyczne zagadnienia.

 

 

10. Prowadzenie cyklu warsztatów „PRAKTYKA ŚCIŚLE TEATRALNA” dla młodych reżyserów i aktorów, w ramach projektu „Zapisy (z) Rewolucji”, organizowanego przez Teatr CHOREA (12-13 października, 9-10 listopada 2024)

 

Tomasz Rodowicz dwukrotnie przeprowadził cykl warsztatów dla uczestników półrocznego projektu "Zapisy (z) Rewolucji". Grupa młodych artystów-amatorów z całej Polski, uczestniczyła w warsztach nakierowanych na rozwijanie umiejętności reżyserskich i aktorskich w pracy nieformalnych grupach teatralnych, w formule nowoczesnego języka teatralnego.

 

 

11. Zrealizowanie wizyty studyjnej w La MaMa Experimental Theatre Club w Nowym Jorku (23 listopada - 9 grudnia 2024) oraz realizacja międzynarodowego spektaklu teatralnego "Books of Jacob 2", w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (Dream Adoption Society), z wykorzystaniem nowych technologii i teatru wirtualnego.

 

Realizacja spektaklu "Books of Jacob 2" w Nowym Jorku w La MAMA Theater stanowiła niezwykle intensywną i owocną pracę przy drugiej edycji międzynarodowego projektu, realizowanego przez wirtualny teatr Dream Adoption Society, stworzony przez polskiego reżysera Krzysztofa Garbaczewskiego, który w swojej pracy teatralnej posługuje się nowymi technologiami. Pokazy spektaklu "Books of Jacob 2"odbyły się 7 i 8 grudnia 2024 i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem międzynarodowej publiczności. Dzięku uczestnictwu w projekcie Tomasz Rodowicz uzyskał umiejętności posługiwania się nowym teatralnym językiem i nowymi scenicznymi narzędziami.

 

 

12. Współtworzenie projektu i spektaklu "AGORA", w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (Dream Adoption Society) w Fabryce Sztuki w Łodzi (październik - grudzień 2024)

 

Tomasz Rodowicz zrealizował kolejny projekt teatru wirtualnego, prowadzonego przez Krzysztofa Garbaczewskiego. Projekt "AGORA. Hybrydowy Teatr Wirtualny" to artystyczno-edukacyjne przedsięwzięcie, łączące technologię wirtualnej rzeczywistości z tradycyjną sztuką teatru. Za merytoryczną stronę projektu odpowiedzialny był Krzysztof Garbaczewski - jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich reżyserów teatralnych, eksperymentujących z nowymi mediami. Integralną częścią projektu były warsztaty dla performerów, studentów szkoły filmowej i studentów zajmujących się nowymi mediami, których celem jest pokazanie szerokich możliwości zastosowania najnowszych technologii, sztucznej inteligencji, gamingu, technik VR - w teatrze i sztukach performatywnych. Do projektu zaproszeni zostali koreańscy studenci aktorstwa z Far East University pod kierownictwem profesor Kyoung Hee An, oraz artyści Teatru CHOREA pod kierownictwem Tomasza Rodowicza, którzy wspólnie stworzyli hybrydowy spektakl teatralny odbywający się jednocześnie w Fabryce Sztuki w Łodzi i Teatrze CHOREA, jak i w Seulu oraz w wirtualnym środowisku dostępnym dla publiczności online. Pokazy spektaklu odbyły się 19 i 20 grudnia 2024.

 

 

 

Dofinansowano z Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.